Cu benzina pe fundul rezervorului, romanii ingrasa conturile petrolistilor

Benzina îi usucă la buzunare, dar nici măcar nu mai protestează. Românii cumpără și tac, pentru că s-au „molipsit” de statul la volan și de deplasarea comodă cu propriul mijloc de transport motorizat. Analiștii cred că, indiferent de prețul la care va ajunge combustibilul, românii nu vor apela la transportul în comun.

Benzina a trecut de șase lei/litrul, dar românii nu au mai făcut proteste la pompe. S-au împăcat cu ideea că trebuie să plătească mai mult și se conformează. Majoritatea pun benzină de 40-50 de lei, pentru că nu își permit mai mult. Revin tot mai des la pompe, tocmai fiindcă nu concep să meargă pe jos sau cu mijloacele de transport în comun.

Un sondaj arată că, din 400 de mașini care intră zilnic, în medie, într-o stație de benzină, mai mult de jumătate sunt alimentate în valoare de numai 50 de lei. „Peste 60% din cei care intră zilnic în benzinărie alimentează de 50 de lei”, afirmă Florin Michi, administrator LuxOil. Acesta mai spune că, în prezent, doar 10% din clienți își mai umplu rezervoarele. E la fel și marii distribuitori. „Înainte aveam zeci de clienți care făceau plinul. Acum, dacă avem trei într-o zi, e minune”, spune Bogdan S., angajat la o stație de benzină.

Vânzările au scăzut puțin, dar nu semnificativ, diferența fiind dată de suma de care se alimentează și posibilitatea de a cumpăra mai puțin carburant de aceiași bani. Lucrurile nu s-au întâmplat brusc. „De doi-trei ani nu se mai alimentează ca lumea. Odată cu criza, oamenii au început să pună benzină de sume mai mici. Și eu fac la fel. Acum vreo trei an, la trei săptămâni făceam plinul. Acum pun tot la câteva zile, de câte 50 de lei. E vorba doar că încerc să nu scot odată din buzunar bani mulți. Toți prietenii mei fac la fel”, declară Cosmin Briscanu.

Administratorii pompelor de benzină spun că vânzările, în litri de carburant, au scăzut doar cu patru-cinci procente. „Vindem cu aproape 5% mai puțin ca înainte să se ajungă la peste șase lei litrul. Oamenii cumpără benzină și motorină cam la fel, pentru că au nevoie să se deplaseze”, mai explică Florin Michi.

Economiștii susțin că oricâte praguri psihologice vor interveni în prețul carburantului, nu există vreo șansă ca vânzările să scadă semnificativ. „Românii vor cumpăra benzină indiferent de preț. S-au obișnuit să meargă cu mașina. Față de cetățenii altor țări europene, românii sunt cei mai comozi și cei mai dependenți de mașini. Sunt dispuși să plătească oricât ca să poată sta la volan”, spune Tiberiu-Cristian Avramescu, doctor în economie.

Specialistul a identificat și motivul pentru care prețul carburantului crește constant, deși barilul de petrol e mai ieftin decât în 2008, când litrul de benzină la pompă abia trecea de 3 lei. „O legătură fundamentată cu prețul petrolului pentru creșterea prețului carburantului la pompă nu există. Când a fost întrebată de ce crește prețul combustibilului, directorul general Petrom, Mariana Gheorghe, a răspuns că acest lucru se întâmplă deoarece cererea este foarte mare. Asta înseamnă că o companie petrolieră, beneficiind de faptul că există cerere, își optimizează profitul”, a mai arătat Avramescu.

În ultimii ani, prețul carburantului s-a majorat cu peste 51%. Cea mai mare creștere a avut loc în 2012. Mai exact, combustibilul la pompă se vinde cu 18 procente mai scump decât cu un an în urmă. În România, prețul benzinei este apropiat de cel al țărilor occidentale. Diferența este că un român cu un venit mediu (300 de euro lunar) poate cumpăra în jur de 2.600 de litri de carburant anual. Un neamț poate cumpăra de 5,7 ori mai multă benzină sau motorină, iar un austriac, de 6,5 ori mai mult.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

radu a spus: (September 15th, 2012 at 13:38 )

popor mai cretin si mai las ca poporul roman nu mai exista pe terra.si daca in univers mai sint planete locuite nici acolo nu vom gasi asa popor.rusine

Almajeanul .Poporul roman,un popor mioritizat.. a spus: (September 16th, 2012 at 12:43 )

Si cand va ajunge benzina 7 lei,nu mai e mult,rumanii tot nu vor renunta la masinuca lor dc se poate in leasing,la tigari,alcool etc..Miciile vicii care imbogatesc anumite comapanii..Nu suntem inca constienti ca acest oras ne apartine noua tuturor si avem imense resposabilitati vizavi de el,sa nu il poluam,sa nu il murdarim,sa ne curatam zapada iarna,sa intretinem spatiul verde vara…Sunt atatea moduri in care ne putem implica…. Speram ca noua administratie ce a pasit cu dreptul sa continue astfel,sa stopeze poluarea industriala,sa atraga fonduri pentru centura sud,sa retraga licentele masinilor ce polueaza,sa promoveze mersul pe bicicleta,piste de bicicleta,ratt,sa renoveze vechile tramvaie,care sunt ok in 3 /4 din an,in afara verii.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Fresh Kebab

Administratie vezi arhiva Administratie

DKMT a facut 20 de ani. Dobra: Reiau discutia privind autostrada Timisoara – Belgrad

Euroregiunea Dunăre – Criș – Mureș – Tisa (DKMT) a împlinit 20 de ani și a marcat aniversarea printr-un eveniment organizat la Novi Sad. Ea grupează cinci milioane de oameni, trei județe din Ungaria, patru din România și provincia autonomă Voivodina din Serbia. Unul dintre subiecte a fost reluarea discuțiilor legate de autostrada Timișoara - Belgrad.
Citeşte tot articolul Citeste articolul DKMT a facut 20 de ani. Dobra: Reiau discutia privind autostrada Timisoara – Belgrad
CCIAT

Politica vezi arhiva Politica

MNB – Muzeul Național al Banatului

Sport vezi arhiva Sport

Heraeus
Statiunea Buzias

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Doar jumatate din firmele din Timis vor compensa sigur scaderea veniturilor angajatilor

Jumătate din firmele din Timişoara sunt hotărâte să compenseze scăderea salariului brut de la 1 ianuarie, pentru a acoperi trecerea contribuţiilor sociale exclusiv asupra angajaţilor, arată un sondaj derulat de una dintre companiile de consultanţă în domeniul resurselor umane, prezentă pe piaţa locală.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Doar jumatate din firmele din Timis vor compensa sigur scaderea  veniturilor angajatilor

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Euroregiunea Dunăre – Criș – Mureș – Tisa (DKMT) a împlinit 20 de ani și a marcat aniversarea printr-un eveniment organizat la Novi Sad. Ea grupează cinci milioane de oameni, trei județe din Ungaria, patru din România și provincia autonomă Voivodina din Serbia. Unul dintre subiecte a fost reluarea discuțiilor legate de autostrada Timișoara - Belgrad.
Citeşte tot articolul Citeste articolul DKMT a facut 20 de ani. Dobra: Reiau discutia privind autostrada Timisoara – Belgrad
Posturile din consiliul de administrație de la SDM se împart, evident pe baza competenței, între meritocrații de partid. Sunt, probabil, singurii care se încumetă să depună dosare în vederea evaluării, pentru că, nu-i așa, responsabilitatea este uriașă, la o societate care are monopol pe tot ce înseamnă drumuri în Timișoara.
Citeşte tot articolul Citeste articolul De la paduri la drumuri. Adam Craciunescu, cap de lista intre candidatii pentru un post in CA de la SDM
Două timișorence și 10 firme sparg gheața către suprataxa pe paragină, instituită de Primăria Timișoara. În plenul de marți după-amiază, consilierii locali trebuie să aprobe 12 proiecte de majorare a impozitului pe teren, între 250 și 500%, pentru proprietarii care au ignorat avertismentele repetate ale Poliției Locale.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Taxa pe paragina devine realitate la Timisoara. Primii proprietari care platesc impozite majorate cu 500%
Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Top