Tramvaie turceşti versus tramvaie româneşti. Cele produse la Arad vor dota toate oraşele din Alianţa Vestului, dar nu şi Timişoara

tramvai fabricate la Arad

tramvai fabricate la Arad

Dacă Timişoara a ales să achiziţioneze tramvaie noi produse în Turcia, partenerii din alianţa Vestului se vor dota cu mijloace de transport româneşti, realizate la Arad. Cu motorizări şi comandă realizată de germanii de la Siemens, tramvaiele din oraşul de pe Mureş vor circula în anii viitori atât în oraşul gazdă, dar şi în Oradea sau Cluj.

Au licitat şi au câştigat, toate oraşele din Alianţa Vestului. Desigur, cu o excepţie, Timişoara. Vorbim despre arădenii de la Astra Vagoane Călători, care vor dota Aradul, Oradea şi Clujul cu tramvaie noi nouţe.

„Avem comenzi până în anul 2023. acum, pe linia de producţie vedeţi tramvaiele Imperio, care vor circula la Arad”, am aflat de la Gheorghe Florin Sârbu.
Moderne, cu comandă şi motorizare nemţească, noile tramvaie nu vor ajunge în două dintre marile oraşe ale României, deşi vorbim despre comenzi importante. Timişoara şi Bucureşti au ales, ambele, să se doteze cu produse turceşti. Oraşul de pe Bega a decis că noile tramvaie au nevoie de baterii electrice care să asigure independenţa tramvaielor pe zeci de kilometri. Ei bine, arădenii nu au ştiut că reţeaua de alimentare „pică” pe zeci de kilometri, chiar dacă vorbim de România, şi nu au tramvaie cu asemenea baterii.

Cele două fabrici ale societăţii Astra, ambele în Arad, sunt în acest moment pline de carcasele viitoarelor tramvaie. La fabrica unde se realizează de ani buni vagoanele de cale ferată care sunt utilizate în întreaga lume se realizează structura tramvaiului.

„Metalul din care se fac aceste tramvaie este aproape integral importat. Aceasta pentru că au o mare concentraţie de cupru, ele trebuie să reziste zeci de ani de zile. Iar producătorii din România nu pot face asemenea materiale”, ne-a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

După ce sunt realizate carcasele, acestea sunt transportate la cel de-al doilea sediu arădean, fosta fabrică „Strungul”, iar aici tramvaiele devin…tramvaie. Începe montarea ferestrelor, a interiorului tramvaiului, dar, mai ales, a motorizării acestuia şi a modulului de control, nişte „cutii” intalate pe acoperişul tramvaielor şi care asigură efectiv conducerea mijlocului de transport. Marfă „fină”, aceste componente vin de la Siemens, din Germania, oferind performanţe sporite garniturilor.

Produse româneşti, toată lumea e fericită

Dacă un producător român o duce bine, o duc bine şi cei aflaţi în spatele acestuia. Vorbim despre furnizori de piese şi componente. Banii nu mai pleacă afară, economia creşte, oamenii au de lucru. Cam aceasta e şi situaţia la producătorul arădean de tramvaie. Deşi are comenzi, fabrica putea face faţă cu succes unor comenzi mai mari. Într-adevăr, piaţa dictează şi libera concurenţă decide câştigătorii. Şi condiţiile speciale din caietele de sarcini.
„S-a spus că nu am putea face faţă comenzilor. Nu este aşa, în mod normal noi ar trebui să fim integratorii. Să fie producători români care produc piesele şi subansamblele, iar noi să le montăm”, ne spune directorul general al Astra Vagoane Călători.

Pentru arădeni urmează acum un nou oraş unde va dota municipalitatea cu tramvaie noi. Galaţiul ar putea beneficia de una dintre „cunoştinţele” mai vechi a timişorenilor. Mulţi sunt cei care mai ţin minte tramvaiul „Autentic” care a circulat pe linia 9 din Timişoara. Ei bine, acest model ar putea fi cel ales pentru Galaţi.

„Modelul Autentic este un produs integral conceput şi realizat de noi. A circulat timp de şase luni la Timişoara, în teste. Oamenii stăteau în staţii şi aşteptau, treceau alte tramvaie, pentru a se putea urca şi circula cu garnitura noastră. Preţul acestui tramvai este mai mic decât cele realizate cu nemţii, au fost special realizate pentru a avea acest preţ, pentru oraşele care nu au fonduri multe. Din păcate, nu a fost luat în considerare acest lucru”, a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

Activitatea arădenilor merge mai departe, comenzile sunt îndeajuns, până în anul 2023 e de lucru, spune directorul. Sigur şi alte comenzi vor urma, tramvaiele sunt doar o parte din activitate, la Arad se realizează şi se întreţin vagoane de cale ferată, iar fabrica e plină de asemenea vagoane aflate în lucru.

Pentru a face faţă, fabrica a făcut angajări din Vietnam, în halele unităţii sunt uşor de recunoscut asiaticii îmbrăcaţi în salopete de culoare roşie.
Timişoara va mai aştepta aproximativ doi ani până la venirea primului tramvai turcesc, acesta nici nu este omologat ca şi tip, acesta va fi testat pe liniile din oraş pentru a putea fi produs în serie. Dar, important, la final va putea merge zeci de kilometri pe traseu fără să aibă nevoie de curentul de la reţea!

Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

4 comentarii pentru acest articol

Mihai a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 10:08 )

Tramvaiele „turcești” sunt produse de o firmă germano-turcă cu motoare… Siemens. Au fost vândute în multe țări, inclusiv US, Germania, Grecia și altele. Dar, nu asta e important, deși pentru români este, ci tehnologia folosită: una modernă ce se regăsește tot mai mult în orașele europene, în care firele inestetice sunt scoase măcar din zona centrală a orașelor. Nu asta ne dorim?

Timișoara se mândrește cu multe inovații și premiere. Este un oraș European, modern și conectat la pulsul măcar central-european? Așadar ce dacă Cluj sau Oradea iau tramvaie cu pantograf? Să ia, noi cred că suntem bănățeni și vrem ceva mai mult. Eu așa zic.

PS asta nu înseamnă că nu țin cu arădenii (de care sunt legat prin familie) ci doar că fabrica din Arad ar face bine să producă și tramvaie pe acumulatori, tot mai cerute de administrațiile marilor orașe.

Flo73 a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 14:00 )

Sunt de părere ca tramvaiele turcești, pe lângă ca sunt mai bune decât cele de la Arad, vor și arata mult mai bine. Cele de la Arad par puțin depășite…

Gugu Traian a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 15:41 )

Dle Mihai,
nu te pune cuSUPER-MEGA-MULTI- SPECIALISTII timisoreni, ca ei se pricep si la arhitectura,dar si la tehnica,transporturi, IT, robotica,ansamblari sudate, sau insurubate,conexiuni-conexe,structuri de toate felurile, etc,etc,etc !!!
Dumneata esti cam limitat,doar la unele tramvaie !!!

UnRromân a spus: (decembrie 15th, 2021 at 18:54 )

Chiar dacă alea turcești or fi mai bune (cu toate că nu prea cred) și mai scumpe, personal aș prefera unele made în România. Faptul că am ajuns doar un magazin de desfacere îmi dă un gust amar.
Dacă alea turcești au baterii și se elimină necesitatea pantografului, nu înseamnă că sunt mai ecologice. Dimpotrivă fabricarea și schimbarea bateriilor după un timp contribuie la poluare.
Consider că este doar un moft al autorităților locale pe banii timișorenilor. Mă rog, banii lor, treaba lor.
Sunt totuși curios cum ar fi stat trebuirile dacă tramvaiele Imperio sar fi construit în Timișoara și nu în Arad?! Tot la fel de mulțumiți ar fi fost Timișorenii?

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

Tranziţie rapidă în PNL Timiş. Vasile Blaga a convocat prima şedinţă a BPJ pentru joi după-amiază/Update. Jumătate din primari boicoteză şedinţa

Desemnat marţi preşedinte interimar al PNL Timiş, Vasile Blaga a convocat deja prima şedinţă a Biroului Permanent Judeţean (BPJ) al filialei pentru joi, la ora 17.00. Aminitim că, la pachet cu demiterea lui Alin Nica din funcţia de preşedinte, Biroul Permanent Naţional (BPN) al partidului a dizolvat şi vechiul BPJ al PNL Timiş. Pe de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tranziţie rapidă în PNL Timiş. Vasile Blaga a convocat prima şedinţă a BPJ pentru joi după-amiază/Update. Jumătate din primari boicoteză şedinţa
isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Ultimul joc înainte de provocarea primăverii: meciurile pentru evitarea retrogradării

Baschetbaliștii Timişoarei joacă vineri, 29 martie, de la ora 18.00, cu CS Vâlcea, la sala Constantin Jude. Partida contează pentru etapa a 26-a, ultima din faza secundă a Ligii Naționale, grupa 11-18. Cele două formații se află la egalitate de puncte, 21, pe locurile al treilea și al patrulea. Jocul va decide ocupanta poziției a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ultimul joc înainte de provocarea primăverii: meciurile pentru evitarea retrogradării
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

lumina libertății

Disputa Muzeul Național al Banatului – Balvia Development a trecut de Curtea de Apel Timișoara. Contestația MNAB, respinsă

Societatea timișoreană care a contestat rezultatul licitației pentru stabilirea organizatorului Festivalului Luminii, realizat de Muzeul Național al Banatului, instituție subordonată Consiliului Județean Timiș, va putea să concureze din nou pentru a obține acest contract. Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor a decis că procedura licitației trebuie refăcută, iar MNaB a contestat la Curtea de Apel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Disputa Muzeul Național al Banatului – Balvia Development a trecut de Curtea de Apel Timișoara. Contestația MNAB, respinsă
dermaskin-orizontal
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Economic vezi arhiva Economic

Firmele își pot plăti dările către Primăria Timișoara prin intermediul Portalului Unic

După ce a promovat în rândul persoanelor fizice posibilitatea de plată a dărilor către municipalitate prin sistemul online, Primăria Timișoara lansează o secțiune nouă în cadrul Portalului Unic pentru plata impozitelor persoanelor juridice. Companiile au acum opțiunea de a adăuga „Entități juridice” pe Cont , iar astfel își pot achita rapid și sigur impozitele locale....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Firmele își pot plăti dările către Primăria Timișoara prin intermediul Portalului Unic

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Consiliul Județean Timiș a primit confirmarea aprobării cererii de finanțare depuse în cadrul „Programului privind îmbunătățirea calității aerului şi reducerea cantității de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puţin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride și alimentate cu gaz natural comprimat”, gestionat de Ministerul Mediului prin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișul primește 25 de milioane de lei pentru cumpărarea a 25 de noi microbuze ecologice, destinate mediului școlar
După ce a promovat în rândul persoanelor fizice posibilitatea de plată a dărilor către municipalitate prin sistemul online, Primăria Timișoara lansează o secțiune nouă în cadrul Portalului Unic pentru plata impozitelor persoanelor juridice. Companiile au acum opțiunea de a adăuga „Entități juridice” pe Cont , iar astfel își pot achita rapid și sigur impozitele locale....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Firmele își pot plăti dările către Primăria Timișoara prin intermediul Portalului Unic
Societatea timișoreană care a contestat rezultatul licitației pentru stabilirea organizatorului Festivalului Luminii, realizat de Muzeul Național al Banatului, instituție subordonată Consiliului Județean Timiș, va putea să concureze din nou pentru a obține acest contract. Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor a decis că procedura licitației trebuie refăcută, iar MNaB a contestat la Curtea de Apel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Disputa Muzeul Național al Banatului – Balvia Development a trecut de Curtea de Apel Timișoara. Contestația MNAB, respinsă
Dorința administrației orașului, de a demara operațiunile pentru ridicarea unui nou spital municipal, a făcut joi primul pas spre realizare. Deocamdată vorbim despre hârtii, nu despre demararea unei licitații pentru construire, primarul Dominic Fritz a semnat acordul de colaborare cu IFC, divizie a Băncii Mondiale, instituție care va realiza un prim studiu de prefezabilitate referitor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara a semnat cu IFC contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate pentru ridicarea unui nou spital municipal
Universitatea Politehnica Timișoara a dat startul campaniei de admitere pe noul an educaţional 2024/2025. În acest context sunt în derulare o serie de activități: caravana UPT prezintă oferta educațională în liceele din jumătatea de vest a țării; meditațiile gratuite la matematică, informatică, chimie, desen, vin în sprijinul elevilor atât pentru examenul de bacalaureat, cât și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Start campanie de admitere la UPT
O persoană fizică s-a ales cu o amendă de 15.000 de lei pentru că se ocupa cu activitatea de colectare de deșeuri, fără a deține autorizație în acest sens. Sancțiunea vine după un control al Gărzii de Mediu. Comisarii Gărzii de Mediu, Comisariatul Județean Timiș, au efectuat un control la o persoana fizică, care desfășura...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Garda de Mediu Timiș a amendat o persoană fizică, cu 15.000 de lei, pentru colectarea de deșeuri fără autorizație
Județul Timiș deschide ”Lada cu Zestre,” cea mai așteptată competiție a primăverii, cu invitați de seamă: Oana și Adrian Stanca și Ansamblul Profesionist Banatul. Consiliul Județean Timiș prin Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș dă startul celei de-a XVII-a ediții a Festivalului – Concurs ”Lada cu Zestre” și aduce în atenția publicului un...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timişul, în sărbătoare! Începe un concurs de tradiţie, extrem de apreciat
Top