2014-2020: Posibile scenarii de programe operationale

Sub rezerva confirmării acestora de către etapele procesului de programare, au fost propuse spre dezbatere următoarele opţiuni strategice:

Obiectivul global al strategiei de dezvoltare a României: Reducerea disparităţilor de dezvoltare socială şi economică între România şi statele membre ale Uniunii Europene, prin generarea unei creşteri adiţionale de 15% determinată de utilizarea fondurilor europene, având ca ţintă atingerea în anul 2022, a unui nivel mediu al PIB/locuitor de 65% din media UE.

Obiectivele specifice: OS1. Creşterea competitivităţii economiei româneşti prin asigurarea unei creşteri adiţionale a valorii adăugate brute în industrie şi servicii şi de crearea a minim, ce va fi fixat, de locuri de muncă nete. OS2. Promovarea unei creşteri economice curate, prin proiecte investiţionale verzi care duc la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 20% faţă de nivelul din anul 1990. OS3. Promovarea unei societăţi favorabile incluziunii prin creşterea ratei de ocupare şi reducerea populaţiei aflate în pragul sărăciei cu 580.000 persoane.

Dincolo de obiectivele specifice corelate cu priorităţile Strategiei Europa 2020, investiţiile ce urmează a fi finanţate vor răspunde următoarelor priorităţi tematice (PT) de dezvoltare:
PT1. Creşterea pe termen lung a competitivităţii economiei Româneşti;
PT2. Dezvoltarea durabilă a infrastructurii de bază;
PT3. Adaptarea capitalului uman la provocările unei economii moderne;
PT4. Îmbunătăţirea eficienţei administraţiei publice.

Conform calendarului propus, Ministerul Afacerilor Europene, cu sprijinul celorlalte ministere, al partenerilor şi a asistenţei tehnice, va elabora analizele socio-economice ce vor sta la baza elaborării viziunii strategice şi a priorităţilor de investiţii pentru viitoarele programe operaţionale.

Una dintre premisele esenţiale de la care se pleacă reprezintă faptul că nevoile de dezvoltare a României impun selectarea tuturor obiectivelor tematice, cu respectarea principiilor de concentrare prevăzute de regulamente. Aceasta nu înseamnă însă că vor fi selectate toate priorităţile de investiţii subsumate obiectivelor tematice, opţiune care ar duce la finanţarea unor nevoi care nu ar genera rezultate concrete şi vizibile.

La ora actuală, au fost propuse câteva repere pentru viitoarele scenarii de programare:
1. Gruparea investiţiilor destinate mediului privat, fie că este vorba de investiţii productive, pentru cercetare-inovare sau infrastructură de afaceri, într-un singur program operaţional sau abordarea regională a investiţilor destinate mediului privat, cu excepția celor pentru cercetare-inovare, care, alături de investițiile CDI publice, să se constituie într-un program separat.
2. Gruparea intervenţiilor de finanţare a sectorului energetic într-un singur program având în vedere importanţa promovării la nivel european a conceptelor de eficienţă energetică și energie regenerabilă sau menţinerea unor finanţări separate în programe distincte, respectiv la nivel sectorial și regional.
3. Utilizarea posibilităţii de a elabora programe multi-fond: FEDR+FSE, ceea ce presupune ca intervențiile din cadrul unor axe prioritare finanţate din FEDR, să fie dublate de intervenții finanţate din FSE în cadrul altor axe din cadrul aceluiași program. În cazul programelor multi-fond, axele prioritare vor fi mono-fond. Regula generală este că o Axă prioritară acoperă un fond şi o categorie de regiuni.
4. Elaborarea unui program operaţional integrat pentru toate regiunile sau elaborarea unui program dedicat pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov şi a unuia pentru celelalte 7 regiuni.
5. Utilizarea instrumentelor de dezvoltare teritorială integrată, similar modelului polilor de creştere.
6. Extinderea utilizării instrumentelor financiare şi la alte domenii decât finanţarea IMM-urilor (ex. scheme de eficienţă energetică pentru IMM-uri, start-up-uri inovative, dezvoltare urbană ş.a.).

Pe baza acestor opţiuni, ce se doresc a fi agreate de principiu, vor fi elaborate scenarii de programare, cu avantaje şi dezavantaje, atât din punct de vedere al multiplicării numărului de axe prioritare (situaţie impusă de proiectele de regulamente), cât şi din punct de vedere instituţional.
Informaţii preluate din documentele Comitetului Interinstituțional pentru Acordul de Parteneriat (CIAP)

Share
Published by
Vasile Ruset

Recent Posts

S-au împărţit ministerele pe partide. PNL rămâne marele perdant. Un timişorean va fi sigur în guvern, un altul e în cărţi

În noul Guvern Ciolacu, PSD va avea opt ministere, PNL – şase, iar UDMR –…

58 de minute ago

Emoţii mari pentru o familie din Lovrin, care de sărbători putea rămâne fără casă din cauza unui incendiu

Duminică, 22 decembrie, în jurul orei 12:10, ISU Timiş a fost anunţat despre producerea unui…

4 ore ago

Oprit în trafic înainte de a produce nenorociri! Beat „mort” şi fără permis, cu tupeu la volan

„Curaj” prostesc! La data de 21 decembrie, polițiștii Secției 5 Poliție Rurală Belinț au reținut…

5 ore ago

Culmea prostiei? Să furi o maşină, să nu ai permis şi să mai faci şi accident

Un copil teribilist a făcut-o lată chiar înainte de Sărbători! Dacă alţi adolescenţi de vârsta…

6 ore ago

CCIA Timiș lansează două cursuri gatuite de profesionalizare a angajaților

Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Timiș anunță lansarea a două cursuri gratuite care…

6 ore ago

Lista proiectelor de pe lista suplimentarelor e prea stufoasă. O consilieră locală de la AUR vrea limitarea acestei proceduri

Primarul Dominic Fritz a fost luat la rost de unul dintre cei trei consilieri locali…

6 ore ago