Categories: AdministratieEconomic

Discutabil: Timisoara, locul 64 in topul oraselor in care se respira bine in Europa

În Cluj-Napoca s-ar respira cel mai curat aer din Europa, conform unui clasament al gradului de poluare în cele mai mari 100 de orașe de pe Bătrânul Continent. Timișoara se află pe locul 64, însă trebuie precizat ceva: orașul câștigător nu are decât două stații de măsurare a calității aerului, în timp ce altele, aflate mult mai jos în clasament, au câteva zeci.

Clasamentul a fost întocmit de Asociația „Respire”, în parteneriat cu revista „We demain”, și realizat folosind baza de date a Agenției Europene de Mediu, care strânge înregistrările tuturor stațiilor europene de măsurare a calității aerului. Clasamentul a luat în considerare depășirea unor praguri sanitare de către trei poluanți: PM10 (particule cu diametrul mai mic de 10 microni), dioxid de azot și ozon. Deși bogat în informații, topul trebuie privit cu precauție, deoarece pune „la grămadă” orașe situate la altitudine și orașe situate în depresiuni sau la câmpie, dar și dispozitive de măsurare a calității aerului inegale în ceea ce privește fiabilitatea.

În acest clasament, orașul Cluj-Napoca se află pe primul loc! Timișoara este pe 64, iar Bucureștiul, pe 86. Cu toate acestea, cei de la „Respire” precizează că în urbea ardeleană nu sunt decât doi senzori de măsurare a calității aerului, care nu contabilizează însă particulele fine, în timp ce Berlinul, care are o rețea de 48 de stații de măsurare, este abia pe locul 65. Dincolo de aceste rezerve, harta arată că două treimi din cele mai mari orașe din Europa depășesc în mod regulat, de mai mult de 35 de ori pe an, limitele de poluare.

Potrivit unui raport publicat în 2013 de Agenția Europeană de Mediu, nouă din zece orășeni ai Uniunii Europene respiră cel puțin un poluant atmosferic dintre cele mai nocive, la niveluri pe care OMS le consideră periculoase pentru sănătate. Și mai e ceva: printre orașele cel mai bine clasate se află multe dintre cele care practică o politică de descurajare a traficului de autoturisme personale, dezvoltând o politică de mobilitate urbană sustenabilă. Orașele pilot ale mișcării „Slow Cities”, apărută în 1999 cu scopul de a promova ritmurile lente de circulație, sunt bine poziționate: Edinburg (2), Bristol (12) Bonn (10), Utrecht (11), Rotterdam (21), Valencia (20), Malmo (25) și Goteborg (26).

Share
Published by
Vlad Stoian

Recent Posts

Universitatea Politehnica Timișoara şi Universitatea de Vest mai bifează un top internațional de specialitate

Times Higher Education (THE) a lansat prima ediție a Interdisciplinary Science Ranking (ISR), în colaborare…

5 ore ago

Pregătiri pentru cea mai importantă competiţie de padel a finalului de an, Cupa României

Dacă românii se pregătesc de alegerile prezidenţiale şi parlamentare, lumea padelului are un singur gând:…

6 ore ago

CJ Timiș a semnat contractele de execuție pentru reabilitarea a două școli speciale aflate în administrare

Consiliul Județean Timiș va investi în reabilitarea a două dintre școlile aflate în administrarea sa,…

9 ore ago

TIMPARK anunță eliberarea abonamentelor de parcare pentru anul 2025

Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor Publice din Municipiul Timișoara - TIMPARK anunță…

10 ore ago

Primul camion confiscat pentru abandonul ilegal de deșeuri în Timișoara. Dominic Fritz: “Căzut în propria groapă ilegală de gunoi”

Primăria Timișoara, prin Poliția Locală, a confiscat primul camion care debarasa deșeuri ilegal pe un…

10 ore ago

Vine iarna! Vremea se înrăutăţeşte şi în Banat, unde va bate vântul cu putere

Meteorologii au actualizat avertizările şi anunţă că vremea să înrăutăţeşte începând de joi noapte, fiind…

10 ore ago