Categories: Social

Primul tramvai din Romania n-a fost la Timisoara?

Un articol din publicația „Historia” va genera în mod cert multe controverse, el demontând istoriografia oficială privind prima linie de tramvai de pe teritoriul actual al României. Potrivit articolului, primul tramvai tras de cai n-a apărut la Timișoara, cum știa toată lumea, ci în micul orășel arădean Lipova.

Orice copil din Timișoara știe că orașul de pe malurile Begăi are mai multe premiere la nivel național, ba chiar european. Astfel a fost: primul oraș european cu străzile iluminate electric; primul serviciu telegrafic de pe teritoriul României; primul canal navigabil etc. Printre aceste premiere se numără și prima linie de tramvai cu cai, inaugurată pe data de 8 iulie 1869. Revista „Historia” susține însă că în micul orășel Lipova din județul Arad se înființase o astfel de linie cu nouă ani mai devreme, în 1860. Sursa acestei descoperiri este o lucrare monografică, apărută recent, „Stațiile CFR Radna-Lipova”, autor Radu Bellu. Potrivit acestei lucrări, la începutul anului 1860, la Lipova a fost înființată o mică linie de tramvai cu o lungime de aproximativ 4 kilometri. Aceasta făcea legătura între Bazarul turcesc din centrul orașului și băile care deveneau o tot mare atracție turistică balneară. În 1920, se mai arată în această monografie, micul tramvai tras de cai a fost înlocuit de „locomotiva domnului mecanic Gotz”. Un deceniu mai târziu, această linie se desființa.

Istoriografia oficială consemnează, în schimb, ca dată de debut al tramvaiului ziua de 3 noiembrie 1867, atunci când un grup de oameni de afaceri din Timișoara, sub conducerea primarului Carol Kuttel, a înființat prima societate de exploatare a tramvaielor de pe teritoriul actual al României. Pe 20 februarie 1868, proiectul înființării tramvaiului a fost avizat pozitiv de Ministerul Lucrărilor Publice din Budapesta. La 29 octombrie 1868 au demarat lucrările primei linii de tramvai care pornea din „Gara din Josefin” și se finaliza în cartierul Fabric, în Piața „Împăratul Turcesc”, după ce străbătea 7.584 de metri. Într-un timp record, linia este finalizată și inaugurată pe data de 8 iulie 1869. De remarcat că, fără utilajele performante de astăzi, întreaga lucrare, de la idee până la finalizare, a durat un an și jumătate. Astăzi, probabil ar avea nevoie de cel puțin cinci, diferența fiind dată, în afară de birocrație, și de comisioane… (sursa foto: www.ratt.ro)

Share
Published by
Iulia Avram

Recent Posts

ANAF avertizează asupra unor noi mesaje false în numele instituției

Contribuabilii români sunt avertizați de Agenția Națională de Administrare Fiscală cu privire la reapariția unor…

23 de minute ago

Noul Cinema Studio e gata! Din 6 decembrie publicul e așteptat la proiecții de filme de cea mai bună calitate/FOTO

Clădirea cinematografului Studio, din centrul Timișoarei, a fost finalizată. După o investiție de cinci milioane…

32 de minute ago

Alegeri prezidenţiale. S-au deschis urnele în diaspora. Aproape 5.000 de români au votat

Cetăţenii românii care în ziua votului pentru alegerile prezidențiale nu se află pe teritoriul României pot…

3 ore ago

Avertizare de la Rețele Electrice Banat. Cod Roşu de viscol puternic în vestul ţării. Avarii în 61 de localităţi

În vestul ţării este Cod Roşu de viscol puternic. Vineri dimineața, la ora 10.00, ca…

3 ore ago

Dumbrăvița are nevoie de puncte în meciul cu Șelimbăr

Divizionara secundă CSC Dumbrăvița intră în „ultima turnantă” a sezonului de toamnă din Liga 2.…

5 ore ago

Vântul face victime în Timișoara! Tânăr rănit în timp ce încerca să dea o mână de ajutor

Vineri dimineața, polițiștii Secției 2 Urbane Timișoara au fost sesizați cu privire la faptul că,…

5 ore ago