Categories: Social

Primul tramvai din Romania n-a fost la Timisoara?

Un articol din publicația „Historia” va genera în mod cert multe controverse, el demontând istoriografia oficială privind prima linie de tramvai de pe teritoriul actual al României. Potrivit articolului, primul tramvai tras de cai n-a apărut la Timișoara, cum știa toată lumea, ci în micul orășel arădean Lipova.

Orice copil din Timișoara știe că orașul de pe malurile Begăi are mai multe premiere la nivel național, ba chiar european. Astfel a fost: primul oraș european cu străzile iluminate electric; primul serviciu telegrafic de pe teritoriul României; primul canal navigabil etc. Printre aceste premiere se numără și prima linie de tramvai cu cai, inaugurată pe data de 8 iulie 1869. Revista „Historia” susține însă că în micul orășel Lipova din județul Arad se înființase o astfel de linie cu nouă ani mai devreme, în 1860. Sursa acestei descoperiri este o lucrare monografică, apărută recent, „Stațiile CFR Radna-Lipova”, autor Radu Bellu. Potrivit acestei lucrări, la începutul anului 1860, la Lipova a fost înființată o mică linie de tramvai cu o lungime de aproximativ 4 kilometri. Aceasta făcea legătura între Bazarul turcesc din centrul orașului și băile care deveneau o tot mare atracție turistică balneară. În 1920, se mai arată în această monografie, micul tramvai tras de cai a fost înlocuit de „locomotiva domnului mecanic Gotz”. Un deceniu mai târziu, această linie se desființa.

Istoriografia oficială consemnează, în schimb, ca dată de debut al tramvaiului ziua de 3 noiembrie 1867, atunci când un grup de oameni de afaceri din Timișoara, sub conducerea primarului Carol Kuttel, a înființat prima societate de exploatare a tramvaielor de pe teritoriul actual al României. Pe 20 februarie 1868, proiectul înființării tramvaiului a fost avizat pozitiv de Ministerul Lucrărilor Publice din Budapesta. La 29 octombrie 1868 au demarat lucrările primei linii de tramvai care pornea din „Gara din Josefin” și se finaliza în cartierul Fabric, în Piața „Împăratul Turcesc”, după ce străbătea 7.584 de metri. Într-un timp record, linia este finalizată și inaugurată pe data de 8 iulie 1869. De remarcat că, fără utilajele performante de astăzi, întreaga lucrare, de la idee până la finalizare, a durat un an și jumătate. Astăzi, probabil ar avea nevoie de cel puțin cinci, diferența fiind dată, în afară de birocrație, și de comisioane… (sursa foto: www.ratt.ro)

Share
Published by
Iulia Avram

Recent Posts

Crăciun fericit!

De Sărbătoarea Crăciunului vă dorim să aveți parte de gânduri bune, multă bucurie, căldură în…

5 ore ago

După ce a anunţat şase nume noi, SCM USV Timişoara face publică lista a patru jucători care nu vor mai face parte din lotul campioanei

SCM USV Timişoara nu a pierdut timp odată cu finalul sezonului competiţional. Campioana ţării la…

12 ore ago

De Crăciun ne-am luat dubla raţie de ticăloşie şi nesimţire

„De Crăciun ne-am luat raţia de libertate” era un celebru mesaj/slogan al Revoluţiei din 1989. O…

14 ore ago

Primăria pregătește dosarele pentru finanțare și pentru autorizația de construire a reabilitării din Piața Mocioni

Primăria Timișoara pregătește dosarele pentru obținerea finanțării europene, respectiv a autorizației de construire pentru reabilitarea…

15 ore ago

Pagina de internet a PPC și aplicația my PPC vor fi oprite câteva zile

PPC Energie și PPC Energie Muntenia își actualizează platformele online de comunicare cu clienții. Astfel,…

15 ore ago

La Cinema Johnny a avut loc primul eveniment de la reabilitare/FOTO

Primăria Timișoara are din această săptămână patru cinematografe funcționale în subordine. Ultimul reabilitat și redevenit…

16 ore ago