Economic

Nodul de la Holdea, scos abia acum la licitație! Optimism la CNAIR: Lotul 3 va fi finalizat în acest an / FOTO

Va mai dura mult și bine! Vorbim despre descărcarea traficului de pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, la Holdea, lucrare pe care CNAIR o scoate acum la licitație, dar despre care spune că va fi gata până la finele anului. Nodul de la Holdea este realizat de antreprenorul care a câștigat licitația inițială, dar neplătit. CNAIR spune însă că nu s-a făcut nicio lucrare în plus.

CNAIR a scos la licitație „execuție lucrări bretea ieșire – descărcare nod Holdea și montare panouri fonoabsorbante” pe A1 Lugoj – Deva, Lot 3, km 56 + 200 – km 77 + 361. „Obiectul contractului presupune executarea următoarelor categorii de lucrări: lucrări de construcții de drumuri pentru realizare bretea ieșire – descărcare nod Holdea; – lucrări de instalații electrice pentru iluminat ieșire autostradă de la km 56+560; lucrări de instalații electrice pentru mutării și protejării rețelea LEA; lucrări pentru realizare sistem ITS – subsistem panouri cu mesaje variabile VMS mare; lucrări de aprovizionare și montare panouri fonoabsorbante”. Valoarea estimată a lucrărilor este de peste 29 milioane de lei, cu tot cu TVA, adică aproximativ 6,2 milioane de euro. Criteriul de selecție este prețul cel mai scăzut, iar ofertele pot fi depuse până pe 29 august.

Cel mai lung tronson care poate fi inaugurat în 2018 este lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva (21,141 km). Însă acesta este blocat total de incompetență și fugă de răspundere, CNAIR nerecunoscând lucrările suplimentare (semi-nodul Holdea și al doilea ecoduct) pentru care s-au emis autorizații de construire. În decembrie s-a redus dramatic mobilizarea în teren până la clarificarea situației contractuale (…) În prima parte a anului pot fi terminați 4,030 km din lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, între nod Margina și limita cu secțiunea E, însă acest tronson va fi doar un alt «muzeu», pentru că nu poate fi deschis circulației (nu are un nod în est).
Asociația Pro Infrastructură, decembrie 2017

Situația este cât se poate de stranie, în condițiile în care, susțin cei de la Asociația Pro Infrastructură, nodul de la Holdea este deja realizat de asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A. „La 2 ani de la aprobarea proiectului tehnic pentru descărcarea traficului de pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva la Holdea, după nenumărate poziții publice ale comunității noastre în care ceream includerea lucrărilor suplimentare în contractul aflat în desfășurare, CNAIR a ales cea mai lașă și mai dezavantajoasă opțiune posibilă: o nouă licitație. Poziția constantă a oficialilor CNAIR a fost că licitațiile publice sunt proceduri de lungă durată din cauza contestațiilor. (…) E revoltătoare indecizia celor din CNAIR, care au așteptat să facă acest pas de la finalul anului 2016 și până acum, amânând practic cu mai bine de un an deschiderea circulației pe acest tronson de autostradă de 21 de km! În loc să avem situația soluționată și lucrări în teren (sau chiar o nouă autostradă deja inaugurată), acum trebuie să așteptăm finalizarea licitației, neavând nicio garanție că aceasta se va încheia rapid, fără contestații și complicații, prin adjudecarea ei de către constructorul actual, Comsa, așa cum probabil este planul autorităților”, scriu cei de la API.

Reprezentanții CNAIR susțin însă că nici vorbă de executarea unor lucrări suplimentară de către asocierea condusă de COMSA SA. „La nodul Holdea, constructorul a execurat doar lucrările prevăzute în contractul de bază pentru Lotul 3 Lugoj – Deva. Ce pretinde constructorul că a fost făcut este nereal. Nu au făcut nimic în plus față de contract. De aceea s-a scos la licitație această lucrare. Nevoia de a scoate repede la licitație această bretea pornește din faptul că Lotul 3 face parte din cei 100 de km care vor fi deschiși circulației în anul centenar. Această bretea va asigura descărcarea de pe autostrada A1 în lipsa secțiunii E a Lotului 2”, a spus, pentru deBanat.ro, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al companiei. Conform acestuia, șantierul va fi finalizat în acest an. „Cu ocazia licitării acestui proiect se vor stinge și discuțiile despre nodul Holdea, în contextul în care trebuie subliniat că nu ar putea din punct de vedere legal să fie plătite aceste lucrări prin act adițional, nefiind cheltuieli neprevăzute, singura variantă legală fiind scoaterea la licitație. Lucrările pe lotul 3 s-au accelerat în urma discuțiilor foarte serioase ale directorului CNAIR Narcis Neaga cu constructorii de pe acest lot, care și-au asumat că vor finaliza lucrările în acest an”, a mai spus Șerbănescu.

Contractul de execuție pentru Lotul 3 a fost semnat în mai 2013, la o valoare licitată a lucrărilor de 579 milioane de lei. Șantierul ar fi trebuit încheiat în mai 2016. În iulie 2018, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, era pesimist. „Nu cred că Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva va fi gata anul acesta, dacă menţine ritmul acesta (…) pe lotul 3 se lucrează cu 100 şi ceva de muncitori, pe lotul 4 cu 600 de muncitori. Pe lotul 3 se lucrează cu sub 100 de utilaje (…) La ritmul acesta, lotul 3 nu se poate finaliza în acest an. Dacă s-ar întâmpla o minune, în sensul că ar lucra cu 300 de muncitori români şi poate cu 200 de utilaje în loc de 100, sigur că termenele s-ar scurta”, spunea oficialul. Rămâne de văzut dacă și câte contestații vor fi la noua licitație, în „buna” tradiție a lucrărilor de infrastuctură din România… (sursa foto: https://www.facebook.com/proinfrastructura/)

Share
Published by
Alex Nestor

Recent Posts

Universitatea de Vest Timișoara a semnat două contracte de finanțare din PNRR pentru modernizare, în valoare de peste o sută de milioane de lei

Universitatea de Vest Timișoara a semnat, miercuri, la Ministerul Educației, două contracte de finanțare aferente…

4 ore ago

A fost finalizat și oficial proiectul de reabilitare a Căii Bogdăneștilor

Proiectul de reabilitare a liniilor de tramvai și a tramei stradale de pe Calea Bogdăneștilor…

4 ore ago

SCM Timișoara oprește Rapid în Sala din Giulești și merge în turneul F8 al Cupei

Zile bune pentru Leii din Banat! După victoria importantă de pe terenul Stelei, miercuri a…

6 ore ago

Narcisa Marin, medalie de argint la Mondialul de Fitness IFBB – Japonia 2024

Sportiva timișoreană Narcisa Martin este, de astăzi, vicecampioana mondială la Culturism - Bikini Fitness Senioare…

7 ore ago

Peste 200 de dorințe îndeplinite de „spiridușii” din clădirile de birouri din Iulius Town, prin campania „Bradul dorințelor”

Anul acesta, prin intermediul campaniei „Bradul Dorințelor”, angajații din clădirile de birouri United Business Center…

8 ore ago

11 stejari au fost plantați de revoluționari în locul unde va fi Aleea Libertății/FOTO

Lângă Podul Decebal, un loc fierbinte în Revoluția din 1989, au fost puse, miercuri, bazele…

9 ore ago