Vă mai amintiți de A Nightmare on Elm Street III: Dream Warriors, Indiana Jones and the Last Crusade, Army of Darkness, The Return of the King, Thor: Ragnarok (mai nou), sau chiar de The Return of the Jedi?
Articol preluat de pe site-ul Helion Online, revistă de cultură science-fiction și fantasy.
La începutul anilor 2000 filmele de acțiune au ieșit din categoria producțiilor de miercuri seara (de pe PRO TV) – cele cu Steven Segal/Chuck Norris/Dolph Lundgren și au intrat într-o nouă eră a caftelii – cea stilizată. Firește, existau producții bune și înainte (Lethal Weapon/Die Hard, Point Break/Ronin etc.) dar Matrix, căci el a schimbat paradigma, a creat o nevoie stilistică acolo unde înainte erau doar picioare în cap, one liners, iar Michael Bay și John Woo erau regi – chiar dacă asta însemna pe atunci un filtru verde, prețiozitate narativă și dialog care se desfășura cu viteza cu care Klaus reușește să dea peste cap sistemele de siguranță ale radiourilor.
Cheia de boltă a celui de-al treilea film este, cred, sictirul și inerția. Poate o fi fost ecranul de la cinematograf, dar Keanu s-a îngrășat, e greoi (o să ziceți, cei care l-ați văzut, că e rănit, dar nu e asta, e doar ieșit din formă), iar coordonarea e cea a unui deținător a centurii verzi. Apoi, fără să dau prea multe spoilere, face o mulțime de lucruri absolut irelevante și neinteresante. Asasinul care reușea să omoare trei oameni cu un creion (așa ne zice primul film), petrece vreo 5 minute construindu-și un revolver din bucăți vechi găsite într-un muzeu, pentru ca apoi să împuște un oarecare ce intra pe o ușă. Și atât.
Poleiala de realism dispare și ea undeva în subsolul scenariului. Wick are un costum care nu poate fi găurit de gloanțe (bine, îl avea din al doilea film, dar acum devine absolut ridicol prin impermeabilitatea lui), acțiunea e obositoare și lipsită de imaginație – lupte corp la corp interminabile. Dacă seria, în general, are o cadență de joc video: acțiune – dialog (cut scene) – acțiune – dialog; de data asta ritmul este acțiune – acțiune – da, încă se bat – tot aici suntem – nu te pripi – dialog – hai să o luăm de la capăt.
Societatea asasinilor, care era acolo doar ca să ofere un pic de substanță și context, se transformă într-o telenovelă politică: trădări, interese, compromisuri, șeici și deșertul Sahara. Dar cea mai mare pierdere este calitatea stilistică, ambalajul, care se banalizează undeva în urma nevoii scenariștilor de a bate recordul la numărul de pumni încasați de Keanu (badumtss): o stradă, un muzeu, un tunel, o clădire corporatistă, niște bătăi cu pumnii, cu cuțitele, apoi iară cu pumnii.
Parabellum nu avea cum să fie cu mult mai bun, dar nici măcar nu a încercat. Și-a pierdut entuziasmul după succesul primei părți, la fel ca Taken, de exemplu, și a repetat, pentru a treia oară, același tip de narațiune și conflict, doar că fără elasticitatea și energia primului. Surpriza mea, însă, nu este asta (deznodământul ratat al seriilor produse de Hollywood), ci entuziasmul cu care a fost primit. Dar, hei!, dacă merge cu Fast&Furious, merge oriunde (pentru că Paul Walker… presupun).
Iar la final, ca să vă răspund nedumeririi, teoretic John Wick nu e Science Fiction. Până la ultima scenă, când Keanu cade de pe o clădire înaltă, aterizează pe caldarâm, se ridică și declară că de-acum gata! E nervos! Curat SF, monșer!
Articol preluat de pe site-ul Helion Online, revistă de cultură science-fiction și fantasy.
Timișorenii care vor să își spună părerea despre calitatea vieții pot completa acum sondajul sociologic,…
Primăria Timișoara reia procedurile pentru a putea finaliza lucrările la Școala Generală nr. 30. A…
Joi, 19 decembrie, în plenul Consiliului Local va intra din nou în dezbatere proiectul privind…
Primăvara, Parcul Justiţiei este unul dintre cele mai vizitate şi fotografiate locaţii din Timişoara, datorită…
Un număr de 22 de proiecte care încurajează mersul pe bicicletă în întreaga regiune de…
Muzeul Național de Artă Timișoara aduce în prim plan opera lui Albert Kristóf-Krausz, personalitate marcantă…