Cronică de film

Noul X-Men: Dark Phoenix, un Marvel întunecat

Încerc să-mi dau seama, la câteva săptămâni după ce-am vizionat X-Men: Dark Phoenix, de ce nu prea am vreo tragere de inimă să scriu despre el. Filmul se așterne cuminte înaintea ochilor, în sistemul meu de calificative de la 1 la 10 i-am dat un binemeritat 9, am plecat de la Cinema cu un vibe bun și cu imaginea idilică a lui Magneto jucând șah cu profesorul Xavier într-o cafenea. Efecte speciale am avut, actori, asemenea, scene de bătaie, bifat, acțiune, din plin. Și-atunci, care să fi fost problema?

Reanalizând filmul la rece (deși e tot mai greu pe căldurile astea), trebuie să recunosc faptul că, în pofida tuturor elementelor îmbinate cu grijă pentru asamblarea și livrarea produsului final, X-Men: Dark Phoenix nu aduce nici măcar o idee nouă, cu care să se individualizeze în zgomotul de fond tot mai mare al francizelor Marvel sau DC Comics. La Wonder Woman am rămas cu amazoanele și insula lor ascunsă, cu Captain Kirk, pilot eșuat în timpul războiului mondial, cu zâna Gal Gadot apărută parcă de nicăieri să salveze pacea în lume. La Aquaman am reținut faptul că s-a născut din spuma mării, rod al dragostei unui vajnic păzitor de faruri și de țărmuri pentru o prințesă din abisuri și așa mai departe.

Dincoace, în ograda Marvel, se individualizează Thanos cu mănușa infinitului, Gardienii Galaxiei cu șobolanul vorbitor și-uite-așa, ai de ce să te legi când îți aduci aminte de un film. Thor Gras nu face excepție din această recuzită a rememorării peste veacuri și merită, evident, amintit.

Phoenixul Întunecat

Revenind la Phoenixul Întunecat, cred că marea lui problemă ține de o anumită canibalizare a mărcilor comerciale. Despre acest concept am învățat la cursurile de marketing, atunci când am înțeles că dacă renunț la Fanta în favoarea Coca Cola, pentru producătorul acestora marea mea decizie de viață nu înseamnă absolut nimic; în spatele produselor, avem de-a face cu același păpușar. În cazul X-Men: Dark Phoenix, din punctul meu de vedere, canibalizarea se produce printr-o mulțime de elemente de construcție a personajului principal (Jean), împrumutate de la Captain Marvel, personaj Deus ex machina construit cu un singur scop, acela de a da tensiune, densitate și verosimilitate încleștării cu atotputernicul Thanos. În treacăt fie spus, până și Captain Marvel e încropit din atribute șterpelite de la Superman-ul războiului rece, fapt analizat într-un material anterior, publica în Helion Online.

X-Men Dark Phoenix

Concret, unde a pus Marvel hârtia de indigo și, implicit, batista pe țambalul originalității? Să vedem:

  • Autoexilul copilăriei traumatizante: atât Captain Marvel cât și Jean Grey experimentează, neajutorate, genul de întâmplări nefaste care duc la pierderea familiei și la sfâșierea ambientului. Pentru a supraviețui, ambele eroine aleg calea exilului.
  • Reconcilierea lumii interioare: amândouă duc războaie psihologice neîncetate cu propriul trecut, încercând, prin autodisciplină și cultivarea talentelor supranaturale, să compenseze pierderile nevindecabile ale copilăriei.
  • Mutația energetică: ambele eroine au parte de câte un accident cu flăcări violet și fante de lumină, urmate, pe cale de consecință, de învieri stil Gandalf.
  • Zburarea: depășirea supranaturală a condiției chinuite din copilărie nu se poate lăsa decât cu glorioase levitații eterice, în stilul cel mai pur bombastic hollywoodian.
  • Destinul intergalactic: precum eroii tradiției iudeo-creștine, finalul devenirii supraumane se traduce în apoteotice Înălțări către adâncimile paradisiace ale cerurilor, de unde ambele eroine veghează neîntrerupt la bunăstarea și înfrățirea tuturor popoarelor.

Concluzii pentru X-Men: Dark Phoenix

În concluzie, X-Men: Dark Phoenix cade bine la stomac, însă nu prea ține de foame. Cu toții ne dorim acea poveste arhetipală în urma căreia să simțim că ne apropiem de înțelegerea rolului și a menirii noastre în Univers. De aceea ne refugiem periodic, mental, prin minele din Moria sau pe insulița ploioasă unde Hagrid i-a spus prima oară lui Harry că este vrăjitor. De aceea am rămas atât de dezamăgiți legat de Regele Nopții sau de faptul că Samwell Tarly n-a găsit nimic între rafturile prăfuite ale Citadelei, care să ne lumineze cu privire la sensul sau scopul nostru primordial, așa cum o făcuseră, bunăoară, personajele din Numele trandafirului. Pentru că zburările cinematografice recopiate, repatentate și rebrenduite cu sclipici, însă într-o desăvârșită cumințenie creativă, nu vor duce decât la conformism comercial și plictis. Lucru reliefat, în final, până și de încasările cam modeste ale filmului.

Share
Published by
Ciprian-Ionuț Baciu

Recent Posts

Cum va fi vremea în ultimul weekend din 2025

După ce luna decembrie a fost mult mai caldă ca de obicei, cel puțin până…

35 de minute ago

2025: anul în care improvizația s-a terminat

Lecții economice și politice dintr-un an ratat 2025 nu a fost anul crizelor spectaculoase. A…

3 ore ago

Azi îl sărbătorim pe Sfântul Ştefan, primul martir al creştinătăţii. Peste 500 de mii de români îşi sărbătoresc onomastica

Credincioşii ortodocși și greco-catolicii îl sărbătoresc în cea de-a treia zi de Crăciun pe Sfântul…

3 ore ago

Mulți fotbaliști cu nume din Timișoara și din țară vor „bate” mingea în Sala Constantin Jude pentru o cauză nobilă

Cel mai tare turneu de minifotbal din Banat revine! Superstar Charity Cup în colaborare cu…

15 ore ago

Momente magice și la Facultatea de Mecanică UPT cu ocazia Târgului de Crăciun

Dincolo de activitatea didactică și de cercetare, spiritul Politehnicii se regăsește și în solidaritate, implicare…

21 de ore ago

Primăria Timișoara vrea să cumpere o nouă clădire în zona Iosefin

Municipalitatea timișoreană vrea să demareze discuțiile pentru preluarea unei noi clădiri în zona Iosefin, pe…

22 de ore ago