Primăria Timişoara

Primăria Timişoara vrea să dea 1,5 milioane de euro pentru un nou port de agrement pe Bega

Municipalitatea timişoreană are în proiect înfiinţarea unui nou port, care să fie destinat traficului de agrement, pentru a facilita accesul vizitatorilor în oraş, dar şi pentru găzduirea actualelor ambarcaţiuni care circulă pe canalul Bega. Acesta ar urma să scoată din buzunarul primăriei 1,5 milioane, arată studiul de prefezabilitate adoptat.
Vom avea port nou pentru traficul de agrement de pe canalul Bega. Nu ştim când, dar ştim că va costa o grămadă de bani. Nu mai puţin de 1,5 milioane de euro se pregăteşte municipalitatea să scoată din buzunar pentru a amenaja noua incintă. Aceasta va si situată la kilometrul 110 al canalului, pe teritoriul oraşului, pe un teren aparţinând primăriei.
„Portul este prevăzut a se realiza între diguri de pământ cu zonă închisă, adiacente canalului Bega. Aceste diguri se vor realiza în aceeași soluție ca cele existente, cu panta laterală de 1: 1,5, se vor inierba si vor avea o lățime de creastă de 2m. Înălțimea noilor diguri, cu referire la pământul natural este de aproximativ 1,7 m și oferă protecție. Platformele de depozitare si întreținere ambarcațiuni sunt situate in ambele extremități ale acvatoriului realizate în structura carosabilă din beton sau elemente prefabricate de beton şi / sau ecologice. Lungimea digurilor de închidere a incintei este de 520, m. Acestea sunt realizate împotriva inundațiilor și sunt proiectate la debitul de calcul corespunzătoare canalului Bega (Qmax 83,5mc / s). Incinta închisă are urmatoarele dimensiuni: – Incinta îndiguită 360mx90m – acvatoriu de 270x73m – platforma de 25x80m; – platforma de 50x80m. – paserela metalică cu rolul de a asigura continuitatea traseelor pentru biciclete peste canalul de acces în port. Valoare totală a investiţiei fără TVA: 7.229.872,324 Lei = 1.495.784 Euro”, se spune în studiul de prefezabilitate.
Lungimea canalului pe teritoriul românesc este de cca. 44,5 km şi de 74 km pe teritoriul sârbesc. Pe teritoriul administrativ al Municipiului Timişoara, Canalul Bega are o lungime de 10,60 km în profil transversal, lăţimea canalului la oglinda apei fiind de 30- 45 m, iar la nivelul fundului de 15-20 m. Canalul Bega este primul canal navigabil construit în România. Construit iniţial pentru asanarea terenurilor inundabile, a fost amenajat ulterior pentru navigaţie, existând în acest sens organizate servicii portuare, în cadrul Portului Timișoara. Atestarea documentară a portului datează de la 1860. Sediul portului era în cartierul Iosefin, pe malul stâng al canalului, pe tronsonul aflat între Podul Muncii și Pasarela Gelu.
În prezent, pe Bega circulă zilnic 7 nave aceasta având rolul de transport public, dar, numai în localitatea Timişoara sunt înregistartate un număr de 400 de ambarcaţiuni şi numărul acestora este în continuă creştere.
„Noul port va avea următoarele funcționalități: – acostarea pe termen scurt a navelor, pentru vizite în orașul Timișoara (nave tranzit); – acostare pe termen lung; – instalații de andocare pentru navele in conservare; – instalații de iluminat incinta; – stație de carburanți; – alimentarea cu energie electrica a ambarcațiunilor; – acces la grupuri sanitare pentru turiști, (WC-uri, dușuri zona de vidanjare containere ambarcațiuni; – alimentare cu apa pentru ambarcațiuni; – facilitați de lansarea sau recuperarea navelor pe / din apă prin intermediul rampelor de lansare /recuperare sau prin platformele de acces echipate cu macarale; – zona de reparații și întreținere; – spatii comerciale pentru aprovizionarea turiștilor cu necesarul pe nava (apa, alimente, etc.). – asigurarea pazei incintei si ambarcațiunilor; Locația propusa pentru portul de agrement este situata pe malul stâng al canalului Bega, pe partea de vest a Timișoarei, la km 110. Terenul pe care se află portul aparține Primăriei Timișoara, iar cele din canal sunt administrate de Agenția Apele Române – Administrația Bazinală de Apă Banat”, se mai spune în studiul respectiv.

Share
Published by
Marcel Hoster

Recent Posts

Când succesul devine datorie publică. Filantropie 1.0 – Manual de responsabilitate pentru câștigătorii tranziției

Acest text nu este despre sărăcie. Este despre bogăția care nu își face datoria. Despre…

52 de minute ago

Unul dintre cele mai îndrăgite evenimente ale sezonului se întoarce la Ghiroda pe 13 decembrie

Primăria și Consiliul Local Ghiroda, în parteneriat cu Asociația ProDatina, organizează sâmbătă, 13 decembrie 2025,…

O oră ago

Sărbătoarea Sfântului Nicolae, protectorul copiilor şi făcătorul de minuni

Pe 6 decembrie întreaga creștinătate îl sărbătorește pe Sfântul Nicolae, unul dintre cei mai iubiţi…

2 ore ago

Programul de lucrări al SDM în ziua de 6 decembrie 2025

Societatea Drumuri Municipale (SDM) face cunoscut programul zilei de 06.12.2025, unde se vor executa reparaţii…

2 ore ago

Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad

Institutul de Studii Geopolitice al Universității “Aurel Vlaicu” din Arad a găzduit vineri, 5 decembrie,…

15 ore ago

Au lovit și au fugit! Acum, trei tâlhari tineri își așteaptă pedeapsa

Și-au riscat viitorul pentru ceva produse dintr-un magazin. Pentru asta au dat și cu pumnul,…

18 ore ago