Cultura

Religiile și evoluția lor în istoria Timișoarei. Multe biserici au dispărut de-a lungul timpului/FOTO

Timișoara a fost întotdeauna un oraș în care națiunile și religiile diferite au trăit mereu împreună, fără probleme. Armeni catolici, mozaici, islamici, calvinisti, lutherani, cu toții au influențat istoria urbei. Specialiștii Muzeului Național al Banatului au analizat istoria legată de religiile care au existat secole la rând în Timișoara. Primele biserici atestate au multe sute de ani în spate.

”Pe cât de amestecate au fost etniile aşezate în cetatea Timişoarei de-a lungul veacurilor, pe atât au fost de amestecate şi credinţele lor. Primele biserici şi capele romano-catolice – de rit latin – (Sf. Gheorghe, Sf. Eligius – 1315 – 1322, Sf. Ecaterina – 1339) s-au alăturat celor ortodoxe („greceşti”, de rit oriental) dintre care prima este atestată la 1396. Şi unele şi altele sunt mai vechi decât aflăm din documente şi conturează un spaţiu de întâlnire al celor două mari biserici creştine despărţite prin schisma anului 1054”, spun cei de la MNaB.

Multe alte religii au dat personalități care au influențat istoria Timișoarei. Unele confesiuni nu mai sunt prezente în oraș.

”Alături de aceste confesiuni care au dominat – prin număr de credincioşi – istoria şi viaţa spirituală a oraşului sunt atestate şi altele: mozaici (de rit spaniol – încă sub stăpânirea otomană), armeni catolici (ce se menţin în secolele XVII-XVIII), islamici (1552-1716 – când se rugau în zece geamii, moschei şi mănăstiri), reformaţi lutherani (convenţia Augsburg) şi calvini (convenţia Geneva), neoprotestanţi etc”, mai spun cei de la Muzeu.

Multe lăcașe de cult au dispărut, au fost demolate, au fost afectate de incendii sau au căzut pradă evoluției urbanistice a orașului. Venirea habsburgilor în locul otomanilor a avut ca efect și dispariția geamiilor.

 ”Multe biserici au dispărut în furtunile istoriei. Dintre cele romano-catolice dispărute sunt de amintit Sf. Ecaterina (demolată în 1757), bisericile Sf. Gheorghe şi Sf. Ioan (prin 1906-1912), capela Rozalia (1964). A ars înainte de 1740, biserica catedrală ortodoxă din Palanca Mare în care se rugau încă din secolul al XVII-lea românii şi sârbii şi s-a ruinat vechea biserică din lemn din Maierele românesc atestată în Piaţa Crucii la 1727, de asemenea a dispărut şi vechea sinagogă din Cetate, demolată pe la 1860. Au dispărut şi monumentele religioase: troiţe şi icoane de la intrările în oraş şi de la răscruci, vechiul monument al Fecioarei Maria, coloana cimitirului din 1849 şi altele”, mai arată cei de la muzeu.

Fotografiile provin din colecția Muzeului Național al Banatului, secția Istorie.

Share
Published by
Marcel Hoster

Recent Posts

Stabilirea celui de al doilea viceprimar al Timișoarei, (deocamdată) o misiune puțin posibilă. Poate, după Parlamentare

Stabilirea unui al doilea viceprimar al Timișoarei în noua legislatură, alături de confirmatul Ruben Lațcău,…

24 de minute ago

Dumbrăviţa vrea să reînoade la Târgovişte seria rezultatelor pozitive

În etapa a 13-a din Liga 2, CSC Dumbrăviţa va evolua în deplasare, contra Chindiei…

30 de minute ago

Sâmbătă se închide temporar Pasajul Michelangelo

La solicitarea societăților din subordine, Aquatim și Colterm, comisia de circulație din cadrul Primăriei Muncipiului…

54 de minute ago

Volumul „Transhumanism”, între ştiinţă şi spiritualitate, recent lansat la UPT

Încă o zi memorabilă în universul UPT. Sala Senatului Universității Politehnica Timișoara, o sală cu…

4 ore ago

Cei doi noi vicepreședinți ai Consiliului Județean Timiș au fost aleși

Începând de vineri, structura de conducere a Consiliului Județean Timiș este în completă. Aleșii județeni…

4 ore ago

Lângă Timișoara se va realiza o nouă descărcare de pe autostrada A1. Proiectul a fost aprobat

Lipsită ani buni de posibilități facile de acces pe autostrada A1, Timișoara va avea în…

4 ore ago