Mult doritul sistem ”modernizat” de organizare și taxare a parcării din Timișoara, promovat de municipalitate și trecut deja și prin o dezbatere publică, se face cu încălcarea Legii Transparenței Decizionale în Administrația Publică, acuză Federația Asociațiilor de Locatari Timișoara (FALT). Pentru a fi îndeplinite cerințele legate, trebuia efectuat un studiu de impact, dar mai sunt și alte numeroase probleme sesizate în cadrul unei scrisori deschise adresate primăriei.
Conform legii amintite, la art. 7 alin. (2) se prevede existența unui studiu de impact, ori la Regulamentul de Funcționare a Sistemului de Parcare a Autovehiculelor în Municipiul Timișoara, nici aici nu am văzut existența unui studiu de impact prin care să se arate cum vor fi afectați cetățenii posesori de autovehicule, spun cei de la FALT.
„(4) La publicarea anunțului, autoritatea administrației publice va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile calendaristice pentru proiectele de acte normative prevăzute la alin. (2), pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice”, se spune în lege.
Ori, în realitate de cele mai multe ori termenele sunt mai scurte. De exemplu, dezbaterea privind Studiul de fundamentare privind înființarea serviciului public pentru administrarea, întreținerea și exploatarea parcărilor din Municipiul Timișoara, a fost fixată în data de 1 octombrie, anunțul s-a făcut în data de 27 septembrie, iar propunerile trebuiau trimise până la data de 29 septembrie ora 12.00, deci în termen de două zile în loc de 10 zile.
La art. 7 alin. (10) lit. d se prevede „în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul public, pe site-ul și la sediul autorității publice responsabile, la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătățite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum și versiunea finală adoptată a actului normativ”, ori nici minutele (procesele verbale) ale ședințelor de Consiliului Local nu se publică decât cu întârziere, de exemplu la data de 4 octombrie este pe site procesul verbal al ședinței din 7 septembrie.
Art. 11 prevede „Minuta ședinței publice, incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afișată la sediul autorității publice în cauză și publicată în site-ul propriu”, ori în minutele/ procesele verbale ale ședințelor Consiliului Local nu se mai precizează votul fiecărui consilier.
”Referitor la modul de desfășurare a dezbaterilor publice considerăm că se impune o mai bună organizare, în sensul că fiecare participant să spună pe cine reprezintă, de exemplu simplu cetățean, consilier local (unii cetățeni nu cunosc consilierii locali), reprezentanți ai unor ONG-uri, ai unor partide politice (chiar s-au prezentat la dezbaterile referitoare la impozite și taxe). În plus, solicităm să se dea un timp mai mare pentru discuții și să se permită și posibilitatea unor participanți de a exprima o părere despre propunerea altor participanți. La dezbaterile din data de 1 octombrie un participat a spus, spre exemplu, să se facă licitație pe locul de parcare, ceea ce poate Primăriei i-ar conveni, că aduce bani în plus la buget iar asta ar afecta pe cei care nu dispun de venituri mari și, ca atare, și ei pot să își spună părerea despre o astfel de propunere. Impunerea de către Primărie ca cel care a luat cuvântul să nu mai revină nu e productivă.”, conform celor de la FALT.
O dezbatere interactivă poate îmbunătății substanțial proiectele supuse dezbaterii. În țări din UE sunt proiecte care se dezbate luni de zile, doar așa acele proiecte votate vor fi benefice pentru cetățeni si vor fi mai ușor de implementat, spun cei de la FALT, care solicită ăndeplinirea unor minime cerințe pentru a asigura o transparență cât mai bună și adoptarea unor proiecte care să fie benefice pentru cetățeni.
Un bărbat a condus un autoturism dinspre strada Oloșagului din municipiul Lugoj înspre localitatea Știuca,…
DRDP Timişoara a lansat astăzi pe SEAP procedura "Elaborare Studiu de Fezabilitate Extindere Varianta de…
În aceatsă săptămână, polițiștii municipiului Lugoj au fost sesizați cu privire la faptul că, în…
Etapa a 13-a din Liga a 3-a a început vineri şi aproape pe toate stadioanele…
Pentru a rezolva problemele apărute ca urmare a vremii, pe teren sunt mai multe echipe…
Cei care doresc comercializarea de produse specifice de Sfântul Nicolae la Timișoara sunt așteptați să…