Primarul Dominic Fritz a admis, chiar dacă nu direct, că cei de la Societatea Metropolitană de Transport Public, ”pălăria” pusă pe capul Societății de Transport Public Timișoara de către fostul primar, mai mult a îngreunat modul de desfășurare și de decontare al cheltuielilor și subvențiilor pentru STPT. Problemele au apărut de la modul în care SMTT ar fi înțeles să deconteze solicitările STPT, doar o parte din facturi erau decontate, iar primăria ajungea să plătească ulterior alți bani. Acum, Fritz vrea eficiență sporită la societatea de transport local.
Discuțiile au apărut în plenul Consiliului Local Timișoara, când s-a discutat despre STPT și despre mandatarea reprezentanților Municipiului Timișoara în Adunarea Generală a Acționarilor la Societatea de Transport Public Timișoara S.A. pentru rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și aprobarea Raportului administratorilor pe semestul I al anului 2022.
PNL-istul Dan Diaconu a concluzionat că acest nou consiliu de administrație nu a făcut nimic.
„Acel Consiliu de Administrație n-a făcut mai nimic în șase luni, s-a ocupat de partea de marketing. O problemă majoră la STPT este pierderea eșalonării datoriilor și creșterea lor cu 40 de milioane de lei din 2021 până în 2022 și chiar cred că trebuie găsită o soluție pentru finanțarea societății”, a spus liberalul
În discuție a intervenit și primarul Dominic Fritz, care a vrut să precizeze că de doi ani e debandată la STPT.
„Aș vrea să înțelegem care a fost cauza acelui dezechilibru și care este soluția. În august 2020, Consiliul Local de atunci a aprobat un nou contract prin care banii de la primărie nu mai merg direct la STPT, ci prin SMTT. Problema cu acest contract era înțelegerea despre ce este o cheltuială eligibilă care trebuie rambursată de SMTT. Așa că, în fiecare lună, STPT a depus o factură la SMTT, iar SMTT a recunoscut poate jumătate din factură și vorbim de milioane de lei, deci era o disfuncție majoră în acest contract pe care unii dintre dumneavoastră l-au votat în august 2020. Cu ajutorul unei alte echipe de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și al unui audit făcut de PriceWaterhouseCoopers, pe care va trebui să îl aprobăm, Primăria Timișoara urmează să mai dea între 20 și 30 de milioane de lei din banii ce trebuiau dați către STPT. În urma acestor eforturi am rectificat și votat în ultimul plen un nou contract de delegare. Dar a durat un an și jumătate să rectificăm această greșeală majoră, care a adus un deserviciu major STPT”, conform lui Dominic Fritz.
El admite că STPT nu poate funcționa fără subvenții, dar nici nu se poate ca societatea să funcționeze fără să facă eforturi pentru a deveni mai eficientă.
„Există și discuții cu ANAF despre cum STPT se poate folosi de Ordonanța de Urgență 6, care presupune o restructurare a datoriilor și presupune și o stingere majoră a unor părți dun datorii la ANAF. Atunci o să scăpăm de acest bulgăre de datorii din 2012. E clar că STPT întotdeauna va avea nevoie de subvenții de la bugetul local, nu există în lume oraș în care transportul în comun să nu fie subvenționat, dar felul în care au fost făcute contractele și modul de subvenționare nu au funcționat, dar după foarte multă muncă am remediat aceste greșeli. Ce înseamnă asta? Că este o companie care se poate baza chiar dacă are zero pasageri că va primi banii de la primărie, care o să compenseze lipsa vânzărilor de bilete prin subvenții. E clar că printr-un astfel de sistem nu există niciun stimul economic, managerial pentru a crește numărul de pasageri. Și aici e clar că trebuie împreună cu noul Consiliu de Administrație de la STPT să găsim variante cum putem să forțăm STPT să aibă în primul și în primul rând îngrijorarea cum creștem numărul de pasageri. Sistemic nu conta câți pasageri sunt pentru că oricum venea subvenția de la primărie pentru acoperirea unui anumit cost. Și acesta este un sistem care pervertește orice spirit antreprenorial, care a dus la o atitudine trebuie să întindem mâna și să sunăm la domn primar că acum trebuie să plătim salariile la personal și primăria să ne dea bani. Doar dacă introducem în sistem ca ei să aibă un interes antreprenorial, să crească numărul de pasageri doar atunci vom avea o companie performantă, care pune pe primul loc siguranța pasagerilor, curățenia, intervalul în care circulă și așa mai departe. Mă bucur că, în sfârșit, facem niște schimbări”, a mai declarat primarul.
Universitatea de Vest din Timișoara organizează o nouă ediție a „Maratonului de Antreprenoriat”. Evenimentul are…
Drumarii din zona de vest a României au avut de lucru în ultimele două zile…
„Cel mai mare truc al diavolului e să ne facă să credem că el nu…
SC Horticultura anunţă că, din această săptămâna cimitirele Calea Șagului și Rusu Șirianu funcționează după…
Un bărbat a condus un autoturism dinspre strada Oloșagului din municipiul Lugoj înspre localitatea Știuca,…
DRDP Timişoara a lansat astăzi pe SEAP procedura "Elaborare Studiu de Fezabilitate Extindere Varianta de…