Social

Soluţii reale de revoluţionare a transportului în comun, găsite de o echipă de cercetare UPT

Un proiect inovativ realizat de o echipă de cercetare din Universitatea Politehnica Timișoara, care ar putea revoluționa transportul în comun, prin folosirea supercondensatoarelor în mijloacele de transport în comun, cu posibilitatea încărcării rapide, în câteva secunde, în stații, a fost recent premiat în cadrul competiției „NETZEROCITIES 2023”, ediţia I.

Aceasta a fost organizată de Centrul Naţional de Competenţe și Soluţii pentru dezvoltarea orașelor inteligente neutre climatic de pe lângă Universitatea Politehnica din București.

Competiţia a presupus trimiterea de proiecte pe pe următoarele tematici:
1. Climate-Neutral Governance
2. Sustainable Energy and Environment
3. Smart and Sustainable Buildings
4. Smart Mobility and Infrastructures
5. Smart Campus and Digital Twins

Universitatea Politehnica Timișoara s-a înscris la concurs în cadrul tematicii 4 cu proiectul „Supercapacitor City Minibus Propulsion System”, elaborată în cadrul Centrului de Cercetare „Intelligent Control of Energy Conversion and Storage”, integrat în Institutul de Cercetări pentru Energii Regenerabile (ICER), coordonat știinţific de căţre Departamentul de Inginerie Electrică al UPT. Lucrarea a fost clasată, la general, pe locul al II-lea.

Echipa care a depus proiectul a fost formată din cei mai tineri reprezentanți ai Departamentului de Inginerie Electrică: ș.l.dr.ing. Dan Hulea (coordonator), as.dr.ing. Adrian Martin, as.drd.ing. Dănuţ Vitan, as.drd. ing. Mihăiţă Gireadă și stud. Florian Baboș.

Lucrarea tratează, pe de-o parte, un concept modern de stocare a energiei electrice în mijloacele de transport în comun, utilizând supercondensatoare, cu posibilitatea de încărcare rapidă în stații și care permit un număr mult mai mare de cicluri de încărcare-descărcare (durată de viaţă net superioară) față de bateriile clasice. Pe de altă parte, pentru tracțiunea electrică, a fost propus un motor inovativ, care utilizează cantităţi reduse de materiale deficitare (magneți permanenți din „pământuri rare”).

Caracteristicile tehnice avute în vedere pentru mijlocul de transport: greutate totală 7t, capacitate de transport de 28 pasageri, putere motor electric 100kW, 8,5kWh capacitate de stocare în supercondensatoare, timp de încarcare (25-100%) – 1min. Simularea funcţionării (la scara 1:1) a fost realizată luând în considerare linia 16 de troleibuz din Timișoara, pe o distanţă de 4,2 km, cu 7 staţii, încărcarea supercondensatoarelor fiind necesară doar la capetele de traseu.

Integrarea s-a realizat într-un stand experimental de laborator, la scara 1:20, cuprinzând toate componentele necesare: sistemul de stocare, motorul electric, electronica de putere cu o configurație specială, controlul acționării și managementul sistemului, cu ajutorul cărora au fost simulate diferite scenarii din transportul urban, utilizând microbuze cu tracțiune electrică.

Rezultatele obținute au confirmat viabilitatea propunerii, proiectul dorind să fie și un mijloc de diseminare a rezultatelor obținute către autoritățile locale, o alternativă la actualele tendințe de electrificare a transportului în comun urban.

Share
Published by
Daniel Neacșu

Recent Posts

Primul tramvai Bozankaya, din seria galbenă, în drum spre Timișoara. E în vamă!

Primul tramvai din noul lot de 17, produse de turcii de la Bozankaya pentru Timișoara,…

15 ore ago

Timişoara predă o lecţie de rugby ofensiv pe terenul echipei din Baia Mare

Derbiul campionatului în Liga Naţională de rugby s-a desfăşurat pe Arena Zimbrilor, acolo unde Ştiinţa…

15 ore ago

Alfred Simonis și UDMR sunt cap de listă pe buletinele de vot pentru județ

Biroul Electoral de Circumscripție Județean Timiș a efectuat tragerea la sorți pentru stabilirea ordinii în…

16 ore ago

Eveniment aşteptat de tineretul Timişoarei: Zilele Studenţilor vine cu multe concerte, proiecţii de film şi surprize

Se anunţă zile spectaculoase săptămâna viitoare în oraşul de pe Bega, odată cu desfăşurarea unui…

17 ore ago

Dumbrăviţa a tremurat puternic, dar a obţinut punctul care o menţine în Liga 2

Final incendiar la Dumbrăviţa, unde echipa gazdă a trecut prin mari emoţii, dar va continua…

17 ore ago

Jurnal de campanie (10). Sub privirile “candidaţilor” Vlad Ţepeş şi Mihai Viteazul, gloatele AUR şi-au scos arsenalul de campanie

Prima zi de campanie electorală, sau mai precis spus prima noapte, a adus şi prima…

20 de ore ago