Opinii

Mai trageți pe dreapta!

Întrebat fiind la o emisiune TV dacă va aplica sancțiuni pe baza probelor oferite de camerele de luat vederi din trafic, după ce va deveni primar general al Bucureștiului, candidatul USR Cătălin Drulă a ținut morțiș să răspundă la altă întrebare, nu la cea pusă de moderator. Și a zis cu un zâmbet puțin stânjenit că el vrea să acționeze în acel sens al protejării cetățeanului de evenimente rutiere care să-i pună viața în pericol. Poate că n-a spus-o în aceleași cuvinte, dar ideea asta era că a fost întrebat de două ori, ziaristul insistând, dacă va sancționa un conducător auto pe baza probelor oferite de camerele video din trafic, iar Cătălin Drulă a răspuns că va face totul să fie bine, nu că vor veni amenzile.

Bun, dacă luăm lejer acest episod vom zice că dl. Drulă e politician, că dumnealui nu vrea să-și piardă din electorat promițându-i acestuia că de cum va veni dumnealui în executivul primăriei îl va amenda cu bani grei pentru exces de viteză, pentru neacordare de prioritate etc. Din această perspectivă, ar trebui să înțelegem reținerea în a răspunde direct la întrebare. Numai că dl. Drulă e de la USR și poate mulți alegători s-ar fi așteptat de la dumnealui să aplice mai tare legea, să ofere mai multă siguranță celorlalți cetățeni astfel, să pună piciorul în prag pentru a stopa debandada, miserupismului ăsta în fața legii, așa cum le observăm la mulți din jurul nostru. La urma urmelor, de ce ar vrea alegătorul USR să vadă tot felul de bombardieri care sfidează legea, iar alesului lor să-i fie teamă de cuvite tari precum „sancțiunea”?

Fie că e vorba de aruncat hârtii pe jos, parcare aiurea și alte lucruri aparent minore, dar care inveninează viața unui cetățean, despre asta e vorba. După profilul unui alegător userist, observat cu ochiul liber, nu pe baza unui studiu, m-aș aștepta ca dl. Drulă să ia mai multe voturi promițând ordine și disciplină, decât să se arate relaxat. Culmea, cei de la AUR proclamă ordinea și disciplina, dar sper să nu văd cum ar aduce-o în viața noastră, în cazul în care ar câștiga alegeri în baza unor voturi venite de la oameni care poate au uitat-o între timp. Disciplina, civismul, etica și altele, numai fainoșag. Veți zice că ordinea și disciplina sunt concepte de dreapta, iar USR… da, chiar așa, USR nu la „dreapta” se poziționează?

Rămânând la legislația rutieră, e adevărat că primarul Timișoarei salută conexarea legislației pentru sistemul e-SIGUR și afirmă că își dorește „un oraș în care regulile sunt respectate pentru că există consecințe reale. De aceea insistăm pe radare fixe și pe un sistem automat de sancționare: e cel mai eficient mod de a schimba comportamente și de a salva vieți”. Cât privește mica sancțiune, cea care intră în atribuția poliției locale, inclusiv pentru parcări nepermise, lucrurile sunt mult mai laxe, sancțiunea părând că nu e dorită chiar de la nivelul agenților constatatori. Că ar genera discuții aprinse și reproșuri întemeiate, la urma urmelor, că nu sunt suficiente locuri de parcare, pe scurt, o lipsă de apetit pentru aducerea ordinii prin sacțiune. Dar ce are una cu alta?

Cum aduci România la respectarea legii? În faza în care suntem noi, nu o aduci decât prin sancțiune, iar cine a lăsat în Germania un autoturism fără efecturarea plății sau pe un loc interzis parcării știe despre ce e vorba. De ce mergem atenți la vitezometru până și în Serbia? Că știm că acolo se aplică amenzi. Vom zice că Serbia nu e un bun exemplu de pedagogie și educație civică, că acolo e semidictatură. O altă soluție ar fi o temeinică educație, dar pentru asta nici nu putem visa la efecte pe termen scurt și nici sistemul nu pare foarte eficient în consolidarea acestei educații, ba din contră. Dacă citiți despre societatea suedeză, daneză sau finlandeză, da, poți gândi într-o astfel de formă binomul sancțiune-recompensă, găsind alte metode de aducere sau menținere a populației în respectare legilor, dar nu aici, nu în România, nu înainte de a educa un popor cu mari restanțe la acest capitol.

În urmă cu mai bine de un deceniu, Nicolae Robu, primar fiind, a promis populației cu carnet auto că poliția va aplica amenzi de pe urma înregistrărilor celor nouă radare fixe instalate la ieșirile din Timișoara. A vorbit degeaba, că legea era mai degrabă cu neaplicarea ei, decât cu logica în care a fost făcută investiția. Acuma se aud voci timide din parlament în direcția întăririi poliției cu acest instrument al dovezilor provenite de pe camerele de luat vederi, dar la ce bun dacă sancțiunea nu e bună? În România am trăit cu sentimentul că sancțiunea nu face parte din ansamblul justiției. De la Iosif Armașu, care conform unei instanțe a devalizat stațiunea Herculane, și până la frații Micula și alți frați, de la o „banală” parcare sau vreo urinare la pomul din parc, sancțiunea are mâna prea scurtă și grozav de bleagă.

Share
Published by
Eugen Sasu

Recent Posts

Au lovit și au fugit! Acum, trei tâlhari tineri își așteaptă pedeapsa

Și-au riscat viitorul pentru ceva produse dintr-un magazin. Pentru asta au dat și cu pumnul,…

O oră ago

Un vârstnic a sfârșit vineri între liniile de tramvai

Vineri, 5 decembrie, aproape de ora 11, polițiștii au fost sesizați cu privire la faptul…

3 ore ago

Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”

Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care…

4 ore ago

Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș

Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și…

4 ore ago

Sâmbătă puteţi descoperi “Timișoara interbelică” într-un nou tur ghidat

Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”,…

5 ore ago

Bazele de deszăpezire din Timiș au în stoc material antiderapant necesar pe vreme de iarnă

Bazele de deszăpezire aparținând Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara și cele ale Consiliului Județean…

5 ore ago