La data de 2 octombrie 2013, Guvernul României a aprobat Ordonanța de Urgență nr. 91/2013 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență („Codul Insolvenței”). În acest fel sunt incluse într-un singur act normativ legislația generală (aplicabilă tuturor operatorilor economici), legislația specială (incidența instituțiilor de credit și societăților de asigurare/reasigurare), reglementarea insolvenței grupurilor de societăți, precum și a insolvenței transfrontaliere.
Prevederile Codului Insolvenței aduc modificări substanțiale reglementărilor anterioare din domeniu care urmează a fi abrogate la data intrării în vigoare a noului act normativ, respectiv la data de 25 octombrie 2013. Prezentăm pe scurt în cele ce urmează principalele noutăți în ceea ce priveste procedura insolvenței.
Extinderea sferei de aplicare a procedurii insolvenței
Se introduce noțiunea de grup de societăți (două sau mai multe societăți interconectate prin control și/sau deținerea participațiilor calificate) și se stabilesc aspecte procedurale specifice pentru aplicarea Codul Insolvenței cu privire la acestea.
Codul Insolvenței urmează a se aplica profesioniștilor, făcându-se astfel corelarea cu prevederile Codului Civil.
Un element de noutate are în vedere și aplicarea procedurii insolvenței față de orice persoană care desfășoară activități specifice profesioniștilor, care nu a obținut autorizarea cerută de lege pentru exploatarea unei întreprinderi și nu este înregistrată în registrele speciale de publicitate.
Posibilitatea executarii silite individuale pentru creanțe ulterioare deschiderii procedurii
O modificare esențiala și cu un deosebit impact în special față de creditorii înscriși la masa credală (care nu își pot satisface creanțele decât în cadrul procedurii și pentru care se aplică în continuare, cu anumite excepții, regula suspendării acțiunilor judiciare, extrajudiciare sau măsurilor de executare silită pentru recuperarea creanțelor) este cea potrivit căreia creditorii curenți pot declanșa procedura de executare silită împotriva debitorului aflat în insolvență.
Astfel, se permite creditorului curent care deține împotriva averii debitorului creanțe născute după data deschiderii procedurii ca, în termen de 90 de zile de la scadență, să declanșeze procedura de executare silită individuală împotriva acestuia pentru a-și recupera datoriile. Executarea silită se face în condițiile dreptului comun, respectiv în baza unui titlu executoriu (hotărâre judecătorească, act autentic notarial, titluri de creanță fiscală devenite titluri executorii potrivit legii etc.)
Arbitrariul judecătorului sindic în numirea administratorului judiciar provizoriu
Judecătorul sindic nu mai este obligat să țină seama de solicitările debitorului sau creditorului introductiv în desemnarea unui anumit practician în insolvență. Acesta poate decide numirea unui administrator judiciar provizoriu, potrivit propriilor convingeri.
Modificarea condițiilor privind cererea introductivă
Reducerea termenului după care creditorul poate cere insolvența debitorului de la 90 de zile la 60 de zile de la data scadenței.
Valoarea-prag a creanței pe care trebuie să o dețină un creditor împotriva unui debitor pentru a putea introduce o cerere de deschidere a procedurii insolvenței scade de la 45.000 lei la 40.000 lei.
Introducerea unei valori-prag pentru formularea unei cereri de deschidere a procedurii de insolvență pentru debitor, aceeași cu cea pentru creditor, respectiv de 40.000 de lei.
Aplicarea unor măsuri în vederea eficientizării procedurii
Asigurarea funcționării mai eficiente a adunării creditorilor (posibilitatea convocării și de către judecatorul sindic), dar și a comitetului creditorilor (posibilitatea judecătorului sindic de a inlocui membrul comitetului creditorilor care lipsește nejustificat de la ședințe sau pentru vot exprimat repetat în condiții de conflict de interese vădit).
Judecătorul sindic va putea debloca anumite situații, atunci când creditorii nu sunt activi în procedură. Astfel, dacă nu se poate lua o hotărâre în adunarea sau în comitetul creditorilor din lipsă de cvorum cauzată de neprezentarea creditorilor legal convocați, la cel puțin două ședințe ale acestora, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar poate sesiza instanța în vederea pronunțării unei hotărâri.
Planul de reorganizare
Se reduce durata aplicării planului de reorganizare de la trei ani la un an cu posibilitatea prelungirii cu până la 12 luni, dar fără a depăși doi ani. În vechea formă, procedura putea dura până la patru ani.
Indiferent de numărul categoriilor de creanțe ce votează planul în mod distinct, planul va fi confirmat doar dacă, printre altele, este acceptat de creditori reprezentând cel puțin 50% din totalul valoric al masei credale. Acest aspect este în mod esențial diferit față de vechea reglementare a Legii nr. 85/2006 potrivit căreia votarea planului de reorganizare se făcea exclusiv în considerarea categoriilor de creanțe, indiferent de cuantumul respectivelor categorii în totalul masei credale.
La votarea planului de reorganizare, creditorii care sunt părți afiliate ale debitorului (în mod direct sau indirect) nu pot vota planul de reorganizare (spre deosebire de vechea reglementare care în anumite condiții permitea acestora să-și exprime votul).
Persoanele împotriva cărora s-a pronunțat o hotărâre judecătorească de atragere a răspunderii personale pentru că au contribuit la starea de insolvență a debitorului nu vor mai avea dreptul să ocupe poziția de administrator la alte societăți timp de 10 ani de la data hotărârii judecătorești definitive.
Codul Insolvenței a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 620 din 4 octombrie 2013 și urmează să intre în vigoare la data de 25 octombrie 2013. Ordonanța abrogă Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, Legea nr. 381/2009 privind introducerea concordatului preventiv și mandatului ad-hoc, Ordonanța Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul institutiilor de credit, precum și o serie de alte prevederi legislative în domeniul insolvenței.
Noile prevederi ale Codului Insolvenței se vor aplica inclusiv procedurilor aflate în prezent în derulare, cu excepția prevederilor privind insolvența grupului de societăți, unde vor fi aplicate doar cererilor introduse după data intrarii în vigoare.
Citește mai multe articole juridice pe http://pro-legal.ro/
O nouă partidă, o nouă „capodoperă”, în Sala IK Ghermănescu din Lugoj, acolo unde s-a…
Ultimul meci pe teren propriu din 2024 pentru SCM Timişoara a fost un joc de…
Un accident banal, care putea fi însă unul cu consecinţe nefaste a scos la suprafaţă…
Consiliul Județean Timiș a depus, împreună cu Spitalul Județean Timișoara, o solicitare de finanțare pentru…
Nu ruşii, ci PNL din bani publici a plătit campania electorală a lui Călin Georgescu!…
La scurt timp după ce conducerea primăriei timișorene s-a văzut în fața faptului împlinit, proiectul…