Categories: Cultura

Hamlet si Subcarpati: de la Elsinore, sa se auda pe dealuri, sa se auda pe vai / FOTO

Și a fost demoHamlet, și a fost concert Subcarpați. Și-au mai fost o sală plină ochi, și multe-multe aplauze. Experimentul Teatrului Național Timișoara, propus spectatorilor chiar de Moș Nicolae, a fost un cadou cât se poate de excentric, în care povestea tragicului prinț al Danemarcei continuă în ritmuri hip-hop și dubstep. Și totuși… „A fi sau a nu fi, asta-i întrebarea… Mort sau viu: oare care este calea?”

demoHamlet a început în foaierul Teatrului Național, unde Claudia Ieremia și Ioan Rizea au stat în cuști metalice, privindu-și curioși spectatorii. Totul, pe ritmurile lui Bean, care a dat noi sensuri monologului lui Hamlet, rostit sacadat, obsesiv, ca să nu uiți de ce ai venit la teatru. Povestea a continuat în Sala Mare, în fum și întuneric, între replicile tăioase ale lui Horatio și cele amare ale lui Hamlet. Văzându-l pe Bean, liderul trupei Subcarpați, în rolul Fantomei, cuvintele regizorului Ada Lupu Hausvater au prins și mai mult sens. „Ideea montării lui Hamlet în imediata realitate mi-a apărut în momentul în care am făcut cunoștință cu Bean, înaintea unui concert Subcarpați, lângă Teatrul Național, în mijlocul publicului din ce în ce mai numeros care venea să-i asculte cântând. Am făcut cunoștință cu un om frumos, autentic, un om normal (…) Mi-am dat seama că piesa lui Shakespeare este contemporană cu mine și cu oamenii din jurul meu, câtă vreme și Hamlet este doar un om tânăr, normal, pus în situații anormale”, spunea aceasta. Iar Bean exact asta este: un om frumos, care dă tot ce are pentru spectatorii săi.

Din sumbrul Elsinore, unde Hamlet află că tatăl i-a fost ucis mișelește, spectatorii sunt aduși înapoi în zilele noastre. Totul, în îndrăcitele ritmuri inspirate din folclorul autentic românesc, pe care cei de la Subcarpați le-au readus la viață și le-au scos din rafturile uitate ale memoriei colective. A fost un concert în toată regula, născut din replica de răzbunare și tristețe a lui Hamlet. A fost un concert care a electrizat publicul, a fost un concert în… picioarele goale, dovadă cât se poate de clară că pe „scândură” au apus demult vremurile când acolo n-avea loc decât ceea ce e regulamentar. Poate că în spectacol și-ar fi găsit locul încă puțin din povestea tragicului prinț al Danemarcei, dar, chiar și așa, a fost o experiență interesantă, care se trăiește cu sufletul și apoi cu mintea. Au dat viață acestui „Hamlet remixat, a cărui traducere este semnată de dramaturgul Peca Ștefan, Matei Chioariu, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Victor Manovici, Cătălin Ursu, Bogdan Spiridon și, nu în ultimul rând, Marius Andrei Alexe, liderul trupei Subcarpați.

Invalid Displayed Gallery

Share
Published by
Otilia Galescu

Recent Posts

Polistele, pătimesc în continuare! Opt înfrângeri la rând

Seria interminabilă de înfrângeri pentru prim-divizionara de fotbal feminin Politehnica Timişoara continuă. Cum la echipă…

2 ore ago

Păcătoşi! Eşec greu de digerat într-un meci în care s-au ratat multe şanse de salvare

CSC Dumbrăviţa a pierdut meciul disputat azi, la Mioveni, cu FC Argeș, în penultima etapă…

6 ore ago

Cartierul Tipografilor rămâne cel mai scump din Timișoara

Cartierul Tipografilor continuă să rămână surpriza imobiliară a Timișoarei. Prețurile cerute pentru locuințele de aici…

9 ore ago

Buziașul caută furnizor pentru trei microbuze electrice, pentru realizarea transportului în comun

Orașul Buziaș dorește introducerea transportului în comun în localitate, dar și în localitățile din jur.…

9 ore ago

Ada Hausvater, directorul general al Teatrului Național din Timișoara, inclusă în Capital Top 100 Manageri, ediția 2024

Capital Top 100 Manageri reprezintă rezultatul analizei desfășurate la nivel național, privind rezultatele manageriale notabile și…

11 ore ago

Vinerea Patimilor, zi de post negru

Vinerea Mare reprezintă pentru creștinii ortodocși ziua când a fost răstignit pe cruce Fiul lui…

11 ore ago