Și a fost demoHamlet, și a fost concert Subcarpați. Și-au mai fost o sală plină ochi, și multe-multe aplauze. Experimentul Teatrului Național Timișoara, propus spectatorilor chiar de Moș Nicolae, a fost un cadou cât se poate de excentric, în care povestea tragicului prinț al Danemarcei continuă în ritmuri hip-hop și dubstep. Și totuși… „A fi sau a nu fi, asta-i întrebarea… Mort sau viu: oare care este calea?”
demoHamlet a început în foaierul Teatrului Național, unde Claudia Ieremia și Ioan Rizea au stat în cuști metalice, privindu-și curioși spectatorii. Totul, pe ritmurile lui Bean, care a dat noi sensuri monologului lui Hamlet, rostit sacadat, obsesiv, ca să nu uiți de ce ai venit la teatru. Povestea a continuat în Sala Mare, în fum și întuneric, între replicile tăioase ale lui Horatio și cele amare ale lui Hamlet. Văzându-l pe Bean, liderul trupei Subcarpați, în rolul Fantomei, cuvintele regizorului Ada Lupu Hausvater au prins și mai mult sens. „Ideea montării lui Hamlet în imediata realitate mi-a apărut în momentul în care am făcut cunoștință cu Bean, înaintea unui concert Subcarpați, lângă Teatrul Național, în mijlocul publicului din ce în ce mai numeros care venea să-i asculte cântând. Am făcut cunoștință cu un om frumos, autentic, un om normal (…) Mi-am dat seama că piesa lui Shakespeare este contemporană cu mine și cu oamenii din jurul meu, câtă vreme și Hamlet este doar un om tânăr, normal, pus în situații anormale”, spunea aceasta. Iar Bean exact asta este: un om frumos, care dă tot ce are pentru spectatorii săi.
Din sumbrul Elsinore, unde Hamlet află că tatăl i-a fost ucis mișelește, spectatorii sunt aduși înapoi în zilele noastre. Totul, în îndrăcitele ritmuri inspirate din folclorul autentic românesc, pe care cei de la Subcarpați le-au readus la viață și le-au scos din rafturile uitate ale memoriei colective. A fost un concert în toată regula, născut din replica de răzbunare și tristețe a lui Hamlet. A fost un concert care a electrizat publicul, a fost un concert în… picioarele goale, dovadă cât se poate de clară că pe „scândură” au apus demult vremurile când acolo n-avea loc decât ceea ce e regulamentar. Poate că în spectacol și-ar fi găsit locul încă puțin din povestea tragicului prinț al Danemarcei, dar, chiar și așa, a fost o experiență interesantă, care se trăiește cu sufletul și apoi cu mintea. Au dat viață acestui „Hamlet remixat, a cărui traducere este semnată de dramaturgul Peca Ștefan, Matei Chioariu, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Victor Manovici, Cătălin Ursu, Bogdan Spiridon și, nu în ultimul rând, Marius Andrei Alexe, liderul trupei Subcarpați.
Invalid Displayed Gallery
Comentarii prin facebook