Mari probleme la noul corp al spitalului de copii: constructor in insolventa, proiect plin de greseli / FOTO

Noul corp de clădire al Spitalului „Louis Țurcanu” nu va fi gata în luna mai, așa cum era prevăzut inițial. Imobilul de șase etaje este ridicat și mai sunt de făcut amenajările interioare și finisajele, plus dotarea cu aparatură și mobilier. Pe șantier nu se lucrează de câteva luni și sunt șanse reduse ca muncitorii de la Prompt, firmă intrată în insolvență, să revină pe schele. În această săptămână ar trebui luată o decizie.

În mai 2014, Primăria Timișoara preda amplasamentul pentru construcția noului corp de clădire al spitalului de copii. Licitația fusese câștigată de firma Prompt, care s-a apucat de lucru și, timp de mai multe săptămâni, s-a muncit doar la spargerea unei fundații existente anterior pe terenul respectiv și care nu apărea în documente. A fost doar primul „hop” dintr-un lung șir de erori de proiectare, admise acum de primarul Nicolae Robu și corectate, cât s-a putut, pe parcurs. Prețul lucrării: peste 48 de milioane de lei, cu tot cu TVA, dar banii au venit mereu cu țârâita. Promisiunile electorale din 2012 au rămas, în mare parte, doar în stadiul de promisiuni, astfel că de la bugetul central au venit, în 2015, 5 milioane de lei. Anul trecut, primăria a alocat 10 milioane, iar în bugetul pentru 2016 este prevăzută, teoretic, o sumă de 25 de milioane de lei. Firma a lucrat în ritm susținut până în toamna anului trecut, astfel că, în prezent, structura de rezistență a clădirii este aproape finalizată. S-a ajuns la etajul șase, unde mai trebuie turnat „capacul”, după care urmează amenajarea interioară, finisajele și dotarea cu aparatură și mobilier.

În momentul de față, lucrările, sistate la venirea iernii, nu au fost reluate, în condițiile în care Prompt SA a intrat în insolvență în luna decembrie. Primarul Nicolae Robu spune că situația este foarte complicateă „La spitalul de copii este posibil să reziliem contractul și să lansăm o nouă licitație. Au fost mai multe probleme, proiectul a fost plin de greșeli. Firma care execută lucrările a lucrat excelent până la un anumit moment, după care a intrat în dificultate. Una peste alta, având în vedere și divergențele privind asimilarea unor lucruri care nu au fost prevăzute inițial, pe costuri care au fost prevăzute, probabil că se va ajunge la reziliere. Cred că în această săptămână vom avea o decizie. Eu aș vrea să continuăm cu firma actuală, cel puțin până finalizăm ridicarea clădirii (…) Apoi, celelalte lucrări, de amenajări interioare, de montare de geamuri, de finisare a exteriorului și tot ce mai comportă acest proiect, dotări și așa mai departe, să se facă pe un nou proiect”, a declarat, pentru deBanat.ro, edilul.

Rezilierea contractului ar avea ca principală cauză erorile de proiectare, dar Robu spune că primăria nu are nicio vină. „Firma nu-și asumă să lucreze în acest caz. Este vina proiectantului, dacă ar fi să vorbim de vinovății (..:) În niciun caz nu e de vină primăria, pentru că noi nu avem experți proiectanți. Primăria contractează o firmă de proiectare. Eu nu am întâlnit proiect bun, unele sunt cu scăpări mai mici, altele cu scăpări mai mari. Din păcate, destul de multe, cu scăpări foarte, foarte mari”, spune Robu. Acesta afirmă, pe de altă parte, că nu există pârghii legale pentru verificarea proiectelor. „Cei din primărie nu pot să verifice proiectele. Nu putem să angajăm superspecialiști, care să verifice proiectele pe o paletă atât de largă de aplicații. Nicio instituție nu poate să facă așa ceva. Trebuie să se schimbe legea și să crească răspunderea proiectantului, cu posibilități mai mari de a fi penalizat proiectantul pentru erori. În prezent, se caută soluții pentru a se depăși scăpările din proiecte, pentru că aceasta este abordarea pragmatică. Ieși mai puțin rău așa, decât să reziliezi contractele, s-o iei de la capăt și să te îndrepți împotriva proiectantului ori să ceri daune. O dată, că nu ești sigur că vei avea câștig de cauză în instanță ca să obții acele daune și, chiar dacă ai câștig în instanță, există posibilitatea ca, între timp, proiectantul să intre în insolvență sau în faliment și să n-ai de unde să recuperezi daunele. E foarte greu să pui în practică proiecte în sectorul public în România de azi, din cauza legislației”, ne-a mai declarat Nicolae Robu. Noul corp al spitalului de copii urma să fie inaugurat, teoretic, pe 11 mai 2016. Termenul nu va fi, evident, respectat. Mai trebuie spus că administratorul judiciar al Prompt SA este societatea ABA Insolvency SPRL, la care unul dintre parteneri este consilierul local independent Bogdan Herzog.

Invalid Displayed Gallery

Share
Published by
Otilia Galescu

Recent Posts

Impact fatal! Din păcate, un nou accident mortal din cauza neatenţiei

Un bărbat a condus un autoturism dinspre strada Oloșagului din municipiul Lugoj înspre localitatea Știuca,…

7 ore ago

A fost lansată prima licitație pentru extinderea la patru benzi a Centurii Nord Timișoara

DRDP Timişoara a lansat astăzi pe SEAP procedura "Elaborare Studiu de Fezabilitate Extindere Varianta de…

10 ore ago

Conflict 3 la 1 într-o şcoală din Lugoj. Noroc cu intervenţia poliţiştilor

În aceatsă săptămână, polițiștii municipiului Lugoj au fost sesizați cu privire la faptul că, în…

13 ore ago

C9. Peciu Nou, scorul campionatului după ce a dat de pământ cu Periamul

Etapa a 13-a din Liga a 3-a a început vineri şi aproape pe toate stadioanele…

13 ore ago

Echipele distribuitorului de energie electrică se află în continuare pe teren/UPDATE

Pentru a rezolva problemele apărute ca urmare a vremii, pe teren sunt mai multe echipe…

14 ore ago

Demarează acțiunea de autorizare a comercianților stradali de produse specifice de Sfântul Nicolae

Cei care doresc comercializarea de produse specifice de Sfântul Nicolae la Timișoara sunt așteptați să…

15 ore ago