Categories: Economic

De ce n-avem racord la A1 pe la Sinandrei. De 4 ani, Ministerul Transporturilor ne da cu flit

De 4 ani. De atâta timp stă pierdut prin sertarele de la Ministerul Transporturilor proiectul descărcării către Timișoara de pe autostrada A1 la Sînandrei. Dincolo de frumoasele promisiuni ale politicienilor, orașul de pe Bega nu are ieșire la autostradă, iar șefii „drumarilor” se ascund în spatele diverselor avize. Deputatul USR Cătălin Drulă spune că, dacă ar exista voință, situația ar putea fi deblocată.

Licitația pentru studiul de fezabilitate pentru proiectul „Drum de legătură Autostrada A1 Arad – Timișoara – DN 69” a fost lansată la sfârșitul lui 2014, dar, pentru că interesul Ministerul Transporturilor și al CNAIR este atât de „ridicat”, nici măcar până în ziua de azi nu a fost lansată licitația pentru contractarea unui constructor. Cazul nu este singular. „E vorba, de fapt, de un pachet de 3 drumuri de legătură ale căror studii de fezabilitate s-au realizat în paralel: la Timișoara (între DN69-Sînandrei și autostrada A1), la Cluj (între A3 Transilvania și DN1-Tureni) și la Giurgiu (între DN5 și Vama Giurgiu). Singurul care are licitație lansată pentru construire (cu oferte deja depuse) este cel de la Giurgiu. Cel de la Cluj este abandonat, iar drumul de la Timișoara se mișcă cu viteza melcului printre departamente și ministere. Oficial, blocajul este cauzat de obținerea acordului de mediu. În realitate, nu e vorba decât despre birocrație și neputință”, susține deputatul USR de Timiș Cătălin Drulă.

Drulă a întocmit și un „calendar” care arată cum au mers lucrurile pe acest proiect extrem de important, cel puțin la nivel declarativ, pentru Timișoara:

  • 21 noiembrie 2014 – se lansează licitația pentru realizarea SF
  • 12 decembrie 2014 – se depun ofertele
  • 24 aprilie 2015 – se semnează contractul pentru realizarea SF-ului
  • 18 decembrie 2015 – se depune solicitarea de emitere a acordului de mediu la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Timiș
  • 17 iunie 2016 – CNAIR aprobă studiul de fezabilitate
  • octombrie 2016 – Ministerul Transporturilor nu aprobă investiția pentru că nu identifică sursă de finanțare
  • decembrie 2016 – MT revine cu identificarea unei surse de finanțare, capitolul „Siguranță rutieră” din Programul Operațional Infrastructură Mare
  • 3 martie 2017 – CNAIR mai aprobă o dată studiul de fezabilitate
  • 20 martie 2017 – ultimele „completări” la solicitare de emitere a acordului de mediu sunt depuse la APM Timiș (la 15 luni de la depunerea solicitării inițiale!)
  • 22 martie 2017 – MT aprobă studiul de fezabilitate
  • 5 aprilie 2017 – APM Timiș emite decizia prin care stabilește ca proiecteul se supune evaluării impactului asupra mediului și cere CNAIR să depună un studiu și raport pe această temă
  • 15 iunie 2017 – Consiliul Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Național aprobă investiția
  • 3 iulie 2017 – proiectul de HG de aprobare a investiției este elaborat de Ministerul Transporturilor
  • 12 iulie 2017 – în răspunsul la interpelarea parlamentară făcută de mine, MT/CNAIR promit lansarea licitației pentru construire în ultimul trimestru al anului
  • august 2017 – raportul privind impactul asupra mediului este depus la CNAIR de prestatorul de servicii
  • noiembrie 2017 – raportul privind impactul asupra mediului este depus la APM Timiș
  • 27 noiembrie 2017 – Ministerul Finanțelor Publice refuză avizarea proiectului de HG de aprobare a investiției pentru că… nu are acord de mediu
  • decembrie 2017 – APM Timiș refuză publicarea studiului de mediu și începerea procedurii de emitere a acordului pentru că între timp certificatul de ubanism al investiției emis de CJ Timiș expirase (fusese valabil 2 ani)
  • ianuarie 2018 – CJ Timiș emite un nou certificat de urbanism
  • februarie 2018 – noul certificat de urbanism este depus la APM Timiș, se așteaptă publicarea studiului de mediu pe site și declanșarea calendarului de emitere a acordului de mediu

Reamintim, Timișoara nu are, în acest moment, o legătură decentă la autostrada A1. Drulă spune că situația ar putea fi deblocată măcar în al 12-lea ceas și explică pașii care, dacă ar fi parcurși corect și repede, ar face ca, la finele anului, să avem măcar constructor pentru această investiție. „Este nevoie de susținere politică pentru proiect din partea guvernului și de un calendar scurt de aprobare a acordului de mediu (2 luni). Între timp trebuie pregătită documentația de licitație, iar în prima ședință de guvern de după emiterea acordului de mediu, să fie aprobată hotărârea privind aprobarea investiției. Simultan, e nevoie de urcarea pe SEAP a licitației pentru proiectare și execuție. Până la sfarșitul anului am putea avea un contract semnat cu un constructor care să aibă și terenul la dispoziție pentru proiect, și toate avizele, și acordurile. Pe perioada iernii acesta ar face proiectul tehnic de execuție, iar lucrările ar putea începe în primăvara lui 2019. Lansez o provocare ministrului Transporturilor, Lucian Șova, să preia acest plan, ca să nu fie și acest proiect la categoria «o să fie gata când o să fie gata», citând o declarație deja celebră”, a conchis deputatul de Timiș.

Share
Published by
Alex Nestor

Recent Posts

Emoţii mari pentru o familie din Lovrin, care de sărbători putea rămâne fără casă din cauza unui incendiu

Duminică, 22 decembrie, în jurul orei 12:10, ISU Timiş a fost anunţat despre producerea unui…

12 ore ago

Oprit în trafic înainte de a produce nenorociri! Beat „mort” şi fără permis, cu tupeu la volan

„Curaj” prostesc! La data de 21 decembrie, polițiștii Secției 5 Poliție Rurală Belinț au reținut…

13 ore ago

Culmea prostiei? Să furi o maşină, să nu ai permis şi să mai faci şi accident

Un copil teribilist a făcut-o lată chiar înainte de Sărbători! Dacă alţi adolescenţi de vârsta…

13 ore ago

CCIA Timiș lansează două cursuri gatuite de profesionalizare a angajaților

Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Timiș anunță lansarea a două cursuri gratuite care…

14 ore ago

Lista proiectelor de pe lista suplimentarelor e prea stufoasă. O consilieră locală de la AUR vrea limitarea acestei proceduri

Primarul Dominic Fritz a fost luat la rost de unul dintre cei trei consilieri locali…

14 ore ago