Se fac demersuri, pe bani europeni, pentru a face Bega navigabilă. În județul Timiș și în localități din Serbia se derulează proiectul „Repararea infrastructurii de navigație a Canalului Bega”. O dată cu reabilitarea canalului vor prinde viață activitățile turistice și inițiativele publice și private.
Proiectul, finanțat prin Programul de cooperare transfrontalieră INTERREG IPA România-Serbia 2014 -2020, are ca scop principal repararea nodurilor hidrotehnice de la Sânmihaiu Român, Srpski Itebej, Klek, asigurarea circulației pe această cale de comunicație prin deschiderea unui punct de trecere a frontierei naval și pietonal, precum și achiziționarea unor echipamente.
Proiectul, cu o valoare totală de 13.850.687,41 euro și este implementat în perioada 3 august .2017 – 2 august 2021.
Între timp s-a încheiat depunerea ofertelor la licitația pentru reabilitarea complexului de construcții și a pichetului de exploatare și pentru amenajarea peisagistică a insulei de la Sanmihai. Pentru această lucrare s-a înscris o singură firmă, a cărei ofertă este acum în evaluare.
La nodul din Sânmihaiu Român lucrările continuă. Au fost realizate în proporție de 30-40 la sută din proiect, iar termenul de finalizare este august 2021. Se lucrează la stăvilar, care, cel mai probabil, va fi finalizat la începutul anului viitor, iar după aceea se va lucra la ecluză.
„Au fost achiziționate echipamentele. Au venit încă din octombrie cele două barje și dragă multifuncțională, zilele viitoare vor veni și stavilele de la barajul stăvilar. S-a lucrat la pereți în aval și amonte, deci lucrările sunt în grafic”, a spus Mihaela Jurculet, manager de proiect.
Pe Bega se va realiza o hartă electronică de navigație și va fi nivelată adâncimea canalului, din Timișoara până la granița cu Serbia.
„Pentru a ajunge la o navigație performanță trebuie să intrăm în clasa a IV-a, ceea ce înseamnă o adâncime de minim 2,5 metri pentru a circula navele cu încărcături. Am terminat un studiu pe Timișoara, urmează ca în câteva zile, sper ca până în 20, să fie gata și harta de navigație pentru a putea face și semnele. Am terminat licitațiile pe măsuri batimetrice. Acest studiu ne dă toate datele în vederea dragării pentru a ajunge în clasa 4 de navigație. Suntem în pregătire cu studiul de fezabilitate pentru a se putea draga și a se putea circula în cele mai bune condiții. Am avut discuții cu primăriile, și cu primăria Timișoara, care e interesată să facă un port în Timișoara și încă lucrăm la PUG. Am avut discuții cu primarii de pe traseu. Pe mine mă interesează să găsim locațiile cele mai apropiate de căi ferate, drumuri naționale, pentru a se putea face debarcadere și porturi”, a spus Gheorghe Tătar, director Administrația Canal Navigabil Bega.
În Serbia urmează să fie reparate și nodurile hidrotehnice Klek și Srpski Itebej.
Canalul Bega are 114,5 km porțiune navigabilă, 44,5 km sunt pe teritoriul României, iar restul de 70 de km pe teritoriul sârbesc.
Preşedintele CJ Timiş, Alfred Simonois, i-a atacat dur pe liderii PNL Timiş, pentru situaţia din…
Proiectul Glovo Academy, organizat de platforma multi-categorie care oferă acces la o varietate mare de…
Liga Națională de handbal se reia după fereastra echipelor naționale. Formația noastră joacă în deplasare,…
„Avem 1.230 de primari!”. Este argumentul vândut drept imbatabil de Rareş Bogdan şi compania pentru…
Grupul IULIUS, unul dintre cei mai mari dezvoltatori mixed-use de regenerare urbană din România, a…
Ultimul sondaj CIRA realizat la comanda EVZ arată că în finala alegerilor prezidențiale au șanse…