Consiliul Judeţean Timiş

Timișoara va găzdui cea mai mare expoziție Brâncuși din România în ultimii 50 de ani. Gazdă va fi Muzeul Național de Artă al orașului/FOTO

Timișoara va oferi publicului, atât cel local, dar și turiștilor străini, în anul în care va fi Capitală Europeană a Culturii, un eveniment de excepție, o expoziție Brâncuși de cel mai înalt nivel. Între 30 septembrie 2023 și 28 ianuarie 2024, la Muzeul Național de Artă din Timișoara va avea loc unul dintre cele mai importante evenimente culturale din această parte a Europei, operele maestrului de la muzeele din țară, de la Tate Gallery și Muzeul Pompidou, dar și din colecții private, urmând să fie expuse în orașul de pe Bega.

Parte a programului TM 2023, expoziția reprezintă efortul concentrat al Consiliului Județean Timiș, al Fundației Art Encounters, al Muzeului Național de Artă Timișoara și al Institutului Cultural Francez din Timișoara. Eforturile de realizare a expoziției sunt imense, doar la Muzeul de Artă se va investi aproape un milion de euro pentru dotări de securitate, protecție la incendii sau controlul temperaturii, în timp ce pentru organizarea expoziției se va cheltui alt milion de lei. Doar asigurarea operelor costă în jur de 300.000 de euro.

Expoziția va reuni pentru prima dată după 50 de ani în România sculpturi emblematice din perioada de maturitate a artistului, de la mari muzee ale lumii, precum Centrul Pompidou sau Tate Gallery, dar și din tinerețea acestuia, din colecții muzeale și private din România. În dialog cu sculpturile va fi expusă și o selecție inedită de fotografii și fragmente filmate de artist.
Curator al evenimentului va fi Doina Lemny, un specialist de cel mai înalt nivel al operei lui Constantin Brâncuși.

Peste tot este foarte greu de organizat o asemenea expoziție, pentru că numărul sculpturilor lăsate de Brâncuși este destul de redus. Brâncuși n-a sculptat mult, pentru că el în momentul în care nu era mulțumit de o anumită operă, o distrugea, o arunca la pubelă. Brâncuși nu păstra rebuturi în atelierul lui. Tot ce a păstrat a fost pentru că era convins că era o operă care să-l reprezinte (…) De aceea, au rămas foarte puține opere, în catalogul rezonat al operelor sculptate sunt în jur de 230 – 240 sculpturi. Se includ aici sculpturile din ghips, pentru Brâncuși ghipsul era o operă originală, sculpturile în bronz și cele în marmură, care sunt foarte rare. E foarte greu (de obținut lucrările împrumut -n.r.), vă spun sincer, este foarte greu. Pentru că toți cei care dețin lucrări cer în amănunt descrierea condițiilor fizice de la muzeul de artă din Timișoara. Sigur, muzeul de artă din Timișoara arată foarte bine când îl vizitezi, dar sunt amănunte tehnice care trebuie puse la punct. De pildă, în cadrul cererii pe care o facem din partea comitetului de organizare este un formular aparte care se numește «facility report» în care sunt puncte la care trebuie răspuns, climatizare, luminare, modul de transportare a operelor.”, a declarat Doina Lemny, marți, la Timișoara.

Sculpturile lui Brâncuși  au intrat în patrimoniului muzeului de artă din Philadelphia, la muzeul de artă modernă din New York, la muzeul Guggenheim și mai ales la Centrul Pompidou, la Muzeul de Artă Modernă care aparține Centrului Pompidou.

În total, peste 100 de piese urmează să fie aduse la Timișoara, 25 dintre acestea vor fi sculpturi, printre cele mai cunoscute din lume. Pentru a vă da seama ce înseamnă un asemenea eveniment expozițional, există chiar și „instalatori” specializați de opere de Brâncuși, acestea fiind, multe, extrem de fragile.

Va trebui să facem apel la oameni specializați, care pot să instaleze o lucrare de Brâncuși. Fiind foarte fragile, sunt oameni… de exemplu, și la centrul Pompidou, am lucrat cu anume echipe. Nu toți instalatorii pot să facă acest lucru. Sunt societăți private, trebuie plătiți, cu instalatori specializați în opera lui Brâncuși. Eu am lucrat când am instalat atelierul, cu doi instalatori care îi și numeam «fiii lui Brâncuși». Îmbrățișau operele, pur și simplu, pentru că le cunoșteau și le instalau cu căldură”, a mai spus Lemny.

Principalul susținător al acțiunii este Consiliul Județean Timiș. Sume importante ajung la Muzeul de Artă, aflat în administrarea CJT.

E necesar a investi în echipamentele de climatizare, de gestionare automată a temperaturii, în alarmarea în caz de incendiu și în securitatea și protecția edificiului, a ceea ce se află înăuntru. Noi am început investițiile încă de anul trecut, am finalizat partea de climatizare și de temperatură controlată, iar anul acesta se finalizează cu celelalte investiții (…) Partea de investiții costă cel puțin un milion de euro, acum cu creșterile la materiale ne așteptăm să mai crească costurile, iar încă un milion pe partea de organizare. Din partea de organizare ne așteptăm să mai facem niște economii, dacă obținem o garanție guvernamentală pentru a economisi sumele de bani pe care trebuie să le dăm pentru asigurarea acestor lucrări”, a declarat Alin nica, președintele CJ Timiș .

La început a fost doar o idee îndrăzneață. Au urmat primele discuții, pornirea negocierilor, discuții cu deținătorii operelor pentru permite aducerea la Timișoara.

La prima ediție a bienalei aduceam o microfotografie cu câmpul de la Târgu Jiu, unde urma să se ridice coloana, Brâncuși desena cu stiloul. A atras interesul, nu mă gândeam că vom ajunge să organizăm o asemenea expoziție. Știam de dificultatea obținerii operelor. Au fost și 110.000 de vizitatori în patru luni la un eveniment similar. Am găsit entuziasm la Consiliul Județean Timiș și la Muzeul de Artă, ai ocazia o dată în generație să faci o asemenea expoziție. Vor fi expuse lucrările din tinerețe, de la muzeele din București, de la Craiova, dar și de la muzeele din străinătate cu care suntem în negocieri, la fel și cu colecții private. Va avea rolul unui magnet care va aduce public din afara țării. Va fi o ocazie specială pentru public să vadă o asemenea expoziție”, a spus omul de afaceri timișorean Ovidiu Șandor, inițiatorul Art Encounters.

Expoziția Brâncuși va fi primul eveniment de acest nivel din România, după 50 de ani în care opera sa nu a mai fost prezentată în cadrul unei asemenea expoziții.

Share
Published by
Marcel Hoster

Recent Posts

În decembrie începe primul foraj la tunelurile de la Margina – Holdea și se va lucra pe opt fronturi în paralel/FOTO

Jumătate dintre utilajele care vor lucra la forarea tunelurilor care vor fi realizate pe porțiunea…

5 minute ago

ABA Banat a reabilitat integral barajul și albia râului de la Oravița

În urma unei investiții a Administrației Bazinale de Apă Banat (ABA Banat), la Oravița au…

32 de minute ago

După victoria din Giuleşti, Lugojul vrea puncte şi în meciul cu CSM Constanţa

La foc automat. Ca în fiecare toamnă, prim-divizionara de volei feminin CSM Lugoj nu prea…

50 de minute ago

<b>VESSMARY: De 11 ani, redefinind eleganța feminină în România</b>

Lansat în 2013 în România, VESSMARY este un concept dedicat evidențierii feminității în toate formele…

2 ore ago

Tradiţii păstrate! Mândru că mi-s bănăţan, un concurs ce creşte în valoare de la an la an/FOTO

Școala Gimnazială Nr. 30 Timișoara a găzduit sâmbătă, 16 noiembrie, a XI-a ediție a concursului…

3 ore ago

Vă puteți schimba cartea de identitate chiar și în ziua alegerilor

Direcția de Evidență a Persoanelor Timișoara a anunțat că va avea program special cu ocazia…

3 ore ago