Administratie

Un acord mai vechi dintre Aeroportul Internațional Timișoara și Wizz Air, aprobat de Comisia Europeană, a fost contestat de Tribunalul General al Uniunii Europene/UPDATE. Poziția Aeroportului

Aeroportul Internațional Timișoara ar putea fi nevoit să își schimbe acordul deținut cu compania low cost Wizz Air, după ce Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat miercuri o decizie anterioară a Comisiei Europene. Aceasta accepta ajutoarele acordate de către Aeroportul Internaţional Timişoara în favoarea companiei aeriene, se spune într-un un comunicat de presă al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

Decizia a fost luată în urma unui proces dintre Curtea de Justiție a UE și vine în urma reclamației lansate de vechea companie aeriană Carpatair, în urma acordării de către Aeroportul Internațional Timișoara a unui sprijin pentru ca Wizz Air să își stabilească o bază aici. Comisia Europeană a fost de acord cu această înțelegere în 2008 și ulterior prin alte acorduri nu au fost ajutor de stat.

Societatea Naţională „Aeroportul Internaţional Timişoara – Traian Vuia” SA a semnat în anul 2008 cu Wizz Air Hungary Legikozlekedesi Zrt, o companie aeriană maghiară low-cost, acorduri care definesc principiile cooperării lor, precum şi condiţiile generale de utilizare a infrastructurilor şi a serviciilor aeroportuare de către Wizz Air, spun cei de la economica.net. Ulterior, acordurile au fost modificate printr-o nouă înțelegere a aeroportului cu compania aeriană, care a beneficiat de noi reduceri. Înțelegerile au fost contestate de cei de la Carpatair, dr au fost respinse de Comisia Europeană.

O decizia emisă pe 24 februarie 2020, de Comisia Europeană a considerat, că finanţarea publică acordată între anii 2007 şi 2009 pentru dezvoltarea terminalului pentru zborurile în afara Schengen, îmbunătăţirea căii de rulare, extinderea platformei şi echipamentele de iluminat constituie un ajutor de stat compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) TFUE1. De asemenea, decizia CE spunea că finanţarea publică pentru drumul de acces şi dezvoltarea zonei de parcare în 2007 şi pentru echipamentele de securitate în 2008, tarifele de aeroport din AIP 2007, AIP 2008 şi AIP 2010 şi acordurile din 2008 încheiate cu Wizz Air (inclusiv acordurile de modificare din 2010) nu constituie ajutor de stat în sensul articolului 107.

Tribunalul respinge argumentaţia Comisiei.

Tribunalul consideră, în plus, că Carpatair SA este direct afectată de decizia în litigiu în măsura în care, pe de o parte, aceasta afectează în mod direct dreptul său de a nu suferi pe piaţa relevantă o concurenţă denaturată prin măsurile în litigiu şi, pe de altă parte, lasă intacte efectele măsurilor în litigiu în mod pur automat numai în temeiul reglementării Uniunii şi fără aplicarea altor norme intermediare”, se mai arată în decizia instanţei, conform sursei citate.

Decizia luată de Comisia Europeană a fost considerată greșită de Curtea de Justiție. „Tribunalul constată, pe fond, că decizia în litigiu este viciată de mai multe erori de drept care afectează concluzia că nici reducerile şi rabaturile privind tarifele de aeroport care figurează în AIP din 2010, nici acordurile încheiate cu Wizz Air în anul 2008, astfel cum au fost modificate în anul 2010, nu constituie ajutoare de stat în sensul articolul 107 alineatul (1) TFUE. Tribunalul consideră că Comisia nu şi-a justificat din punct de vedere juridic concluzia potrivit căreia acordurile din 2008 şi acordurile de modificare din 2010 nu conferiseră Wizz Air un avantaj economic pe care aceasta nu l-ar fi obţinut în condiţii normale de piaţă şi, prin urmare, nu constituiau ajutor de stat”, se mai spune în anunțul Tribnalului

Așadar a fost admisă acţiunea şi anulează decizia în litigiu în măsura în care concluzionează că tarifele de aeroport care figurează în AIP din 2010 şi acordurile din 2008, inclusiv acordurile de modificare din 2010, nu constituie ajutoare de stat.

UPDATE. Poziția Aeroportului.

La solicitarea debanat.ro, Daniel Oliver Stamatovici,  director general al Aeroportului Internațional Timișoara „Traian Vuia”, ne-a transmis poziția instituției pe care o conduce referitor la situația apărută.

Avem convingerea că CE va justifica în fața Curții Europene de Justiție decizia favorabilă aeroportului. Considerăm că la următorul demers juridic Comisia Europeană va demonstra, cu datele și documentele deja transmise, faptul că acordurile comerciale dintre Wizz Air și Aeroportul Internațional Timișoara nu constituie ajutor de stat. Cu siguranță, următorul demers juridic va aduce dovezi suplimentare care să justifice decizia luată.”, a declarat Stamatovici.

 

Share
Published by
Marcel Hoster

Recent Posts

Un sfert din lucrările la noul Centru Școlar pentru Educație Incluzivă Dumitru Ciumăgeanu au fost realizate/VIDEO

Cu finanțare din PNRR, Consiliul Județean Timiș ridică la Giroc un nou sediu, modern, pentru…

12 ore ago

Primăria Timișoara caută depanatori și specialiști pentru întreținerea rețelei de date și voce, pentru 1,8 milioane de lei

Municipalitatea timișoreană caută o firmă de specialitate care să se ocupe de rețeaua de date…

12 ore ago

A bătut un copil de 15 ani pentru lanțul de la gât! Acum își așteaptă pedeapsa

Tâlhărie în a doua zi de Crăciun! Polițiștii Biroului de Investigații Criminale au reținut un…

14 ore ago

Cum arată lucrul la tunelurile de pe Margina – Holdea. Secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în vizită pe șantier/VIDEO

Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a vizitat șantierul tronsonului de autostradă dintre…

14 ore ago

Cum va fi vremea în ultimul weekend din 2025

După ce luna decembrie a fost mult mai caldă ca de obicei, cel puțin până…

16 ore ago

2025: anul în care improvizația s-a terminat

Lecții economice și politice dintr-un an ratat 2025 nu a fost anul crizelor spectaculoase. A…

19 ore ago