Conducerea Societății de Transport Public Timișoara este nevoită să taie sănătos din venitul net al angajaților, aceasta din cauza impactului pe care le au Ordonanța 90 și Legea 296, motivează viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău, situația de la societate. Angajații acesteia s-au plâns săptămâna trecută că se vor trezi cu veniturile semnificativ diminuate. Lațcău spune de ce are loc aceasta.
Cele două acte legislative afectează deja transportul în comun și o vor face și mai mult în perioada următoare, spune viceprimarul. Câteva sute de lei bune, dacă nu mai mult, vor pierde numeroși angajați în urma aplicării legislației, a ordonanței și a legii respective. Problema e că ar putea să continue deficitul de personal, șoferi și vatmani, pentru că postul nu va mai fi atractiv.
”Am avut săptămâna trecută o întâlnire cu sindicatul reprezentativ la sediul societății și s-a pus în discuție în mod evident impactul pe care o să îl aibă asupra pachetului salarial. Una dintre principale prevederi ale acestei ordonanțe este ca pentru societățile care au înregistrat pierderi financiare – iar STPT a avut anul trecut pierderi de peste un milion de lei, dacă nu mă înșel – mai multe drepturi salariale sunt interzise. Printre care tichetele de masă. Vorbim de un cost de aproximativ 700 de lei. Practic, aceste tichete vor trebui să fie eliminate în momentul actual, în forma în care este legea construită. Pe lângă aceste tichete de masă, se elimină orice fel de bonificații, inclusiv ajutoare pentru înmormântare sau ajutoare care se dau pentru personal cu boli cronice sau boli foarte grave. Și STPT are un număr mic, ce-i drept, dar are un număr de angajați care au astfel de boli foarte serioase și cronice, care începând de luna aceasta nu vor mai putea beneficia din partea societății, în baza legii, nici un sprijin financiar. Practic, impactul este unul foarte consistent, pentru că, precum știți, noi am crescut salariile cu aproximativ 20% pentru personal de bord aproximativ o cu o lună în urmă”, spune Ruben Lațcău.
Pe lângă salarii, efectele sunt vizibile și în ceea ce priveșe angajarea de oameni noi, unde STPT are deficit, mai menționează viceprimarul.
”Am avut aproximativ 30 de șoferi care urmau să nu fie angajați, fie în curs de angajare și acest ritm pare să continue, iar această ordonanță, din păcate, ne lovește foarte mult în ceea ce înseamnă recrutare de personal de bord, șofer și vatmani. Noi avem în acest moment o nevoie în Timișoara de aproximativ 100-150 de șoferi pe care dacă am putea să-i angajăm, i-am lua de mâine”, conform lui Lațcău.
Ca și soluție la tăierea bonurilor, s-a discutat despre o majorare cu suma respectivă, spune viceprimarul, dar legislația impune o impozitare cu 45%, ceea ce reduce semnificativ suma cu care se putea majora.
”Acești 700 lei vor fi impozitați și practic angajații vor primi undeva la 380 lei, maxim 400 lei. Este o situație dificilă de asemenea pentru că s-a impus o limitare pe salariu maxim pe care un angajat poate să-l încaseze. Plafonarea vine pentru personalul de conducere, dar în consecință tot legea spune că pentru angajații persoane de execuție nu poate depăși cu 80% salariul stabilit pentru persoane de conducere. Asta înseamnă în cazul STPT-ului undeva la 7.484 lei salariul net care nu poate să fie depășit și adesea din cauza lipsei de șoferi prin ore suplimentare. Erau situații în care această era depășită. Din nou, introducerea acestei prevederi cu siguranță îi va demotiva sau îi va constrânge pe șoferi să nu mai facă o suplimentare dincolo de ceea ce le poate fi plătit în baza acestei legi de către STPT”, spune Lațcău.
Primăria se gândește la solicitarea unei exceptări de la regulă pentru societatea de transport, așa cum s-a întîmplat cu CFR. Lațcău spune că problema e similară la toate orașele cu transport în comun. Banii pentru STPT vin de la timișoreni nu de la buget, iar măsura legislativă luată de guvernul Ciolacu este considerată ”abuzivă și stupidă”, conform viceprimarului. În plus, și statul va încasa mai puțin, mai spune el.
Nu vor lipsi nici concedierile. Important este că nu e vorba de personal de bord, șoferi și vatmani.
”STPT-ul a construit deja o nouă organigramă care a fost aprobată la nivel de draft de către consiliul de administrație, a fost trimisă către Primărie, este acuma în analiză ca să vedem exact cum se corelează cu Legea 296 și dacă toate prevederile legii se respectă vom avea undeva un număr de 200 de posturi care vor fi desființate. Aici vorbim de posturi vacante pe care STPT le are. În acest moment STPT are undeva la 100-180 de angajați propriu-zis, se vor desființa posturi care nu sunt ocupate, vom avea și o reducere de persoane de aproximativ 30 de de persoane. Aici mă refer la posturi ocupate în primul rând, persoanele cu roluri de conducere, unde vom desființa acele posturi. Singura parte bună în această situație este că numărul de posturi care au fost reperate, vacante pe personale de bord, șoferi și vatman nu vor fi desființate, ele vor fi păstrate, deci practic vom putea să angajăm în continuare, dar cu limitările date de către prevederile cu privire la salarii”, spune Lațcău.
Vestea proastă vine și pentru șeful cel mare, directorul va trebui să își scadă salariul, de la aproximativ 12.000 la 9.500 de lei, spune vicele.
Lansat în 2013 în România, VESSMARY este un concept dedicat evidențierii feminității în toate formele…
Școala Gimnazială Nr. 30 Timișoara a găzduit sâmbătă, 16 noiembrie, a XI-a ediție a concursului…
Direcția de Evidență a Persoanelor Timișoara a anunțat că va avea program special cu ocazia…
O porțiune din Calea Urseni, care se află în administrarea comunei Giroc, ar urma să…
Direcția de Drumuri și Poduri Timișoara anunță că în perioada 19 noiembrie – 20 decembrie,…
Universitatea de Vest Timișoara a organizat, la București, în perioada 11-13 noiembrie, a treia ediție a…