Politica

Ilie Bolojan lansează reforma administraţiei locale. Se plafonează numărul de angajaţi în primării şi consilii judeţene

Premierul Ilie Bolojan şi ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, au prezentat, în această seară, un pachet de reformă al administrației publice locale. Acesta va fi gata până la finele lunii iulie, fiind vizate trei direcții importante.

Prima înseamnă mai multă eficiență și mai multă responsabilitate în administrația publică locală. A doua, întărirea capacității administrative pentru a gestiona probleme, a genera dezvoltare, astfel încât primăriile să fie factor de dezvoltare a comunităților. A treia ține de descentralizare, simplificare, digitalizare, a explicat premierul.

La prima direcție, principalele măsuri propuse sunt: stabilirea unui număr maxim de angajați în administrația locală pentru fiecare localitate – la primării ținând cont de numărul de locuitori, la CJ pe criterii mai rafinate -, limitarea numărului de polițiști locali, stabilirea unei grile de salarizare unică pentru localitățile care nu își acoperă din încasările proprii nici măcar salariile.

În plus, vor fi reduși angajații de la cabinetele aleșilor locali (primar, viceprimar, președinte CJ etc), în condițiile în care, la nivel de țară, numărul acestora depășește în acest moment 10.000 de persoane.

De asemenea, fondurile guvernamentale vor fi alocate în funcție de eficiența activității. Tot în scopul eficientizării, un funcționar public va putea lucra pentru mai multe primării.

Ilie Bolojan:

  • Eu o să mă refer la prima direcție. Una dintre măsurile importante va fi plafonarea numărului de angajați, care va fi stabilit pentru fiecare localitate la nivel național. Pentru primării, indicatorul principal va fi numărul de locuitor. Pentru Consiliile Județene pot fi indicatori rafinați, poate fi numărul de UAT-uri.
  • Avem azi primării cu număr mic de angajați care funcționează bine și avem aceleași primării având o populație asemănătoare cu număr mult mai mare de angajați, unde nu se vede niciun plus de servicii, de calitate, pe care cetățenii să-l perceapă.
  • Avem CJ-uri care au 100 de angajați și avem CJ-uri mai mici care au peste 200 de angajați. Nu s-a constatat că la cele cu număr redus nu își gestionează problemele. Pe cale de consecință, modul în care va fi stabilit va face acolo unde e supradimensioant să fie redus și acolo unde e deja redus, măsura nu-i va afecta, dimpotrivă, pentru că au avut organigrame blocate, le va permite să-și stabilească așa cum doresc.
  • A doua măsură este limitarea numărului de polițiști locali, în sensul în care norma de azi, de la un polițist la 1.000 de locuitori să fie majorată. Cum? Rămâne să stabilim cu primăriile. Și aici avem situații în care suntem la extreme. Avem orașe care au un polițist la 2.000 de locuitori și avem alte orașe, de exemplu Buzău, care au mult peste limita legală.
  • O altă măsură importantă: stabilirea unei grile de salarizare unică pentru localități care nu-și asigură din veniturile propriii nici măcar cheltuielile de personal. Astăzi, fiecare primărie poate să își organizeze grila de salarizare. În multe localități, grila de salarizare e dusă la maxim, aproape de salariul viceprimarului. Stabilirea unei grile de salarizare pentru aceste localități este o decizie corectă, având în vedere faptul că, în fapt, Guvernul României asigură finanțarea acestor localități cu sume importante. Dacă sumele vin de la guvern, e normal să existe o standardizare. Celelalte localități își vor putea stabili grila de salarizare și organigrama pentru a oferi servicii cât mai bune.
  • O altă măsură: alocarea fondurilor guvernamentale în funcție de eficiență. Mă gândesc, de exemplu, la gradul de colectare al impozitului, care e amânată. A fost grija de a nu angaja aleșii locali. Acest pachet va rezolva astfel încât să fii eficient și să poți să soliciți pe bună dreptate sume de compensare, dacă ți-ai făcut și tu datoria. Un funcționar public va putea avea norma împărțită între două – trei primării.
  • Un funcționar public va putea avea norma împărțită între două – trei primării. Sunt situații în care nu mai avem biblioteci în rural și un bibliotecar poate lucra la două primării. Un bilbiotecar la o comună mică nu se justifică cu normă întreagă.
  • Am finalizat o analiză a modului în care gestionăm investiții și constatând că suntem în situația în care e nevoie pe asigurarea finanțării pentru proiectele europene, PNRR cu prioritate, fondurile de coeziune pe locul doi, suntem în situația în care nu mai putem asigura toate finanțările pentru proiectele asigurate din buget. Un program important pentru autoritățile locale este Anghel Saligny și am decis să prioritizăm aceste investiții în așa fel încât să continue să fie finanțate proiectele avansate, iar cele care nu sunt avansate, să nu le mai asigurăm, cel puțin în lunile următoare, urmând ca până la finalul anului să definitiviăm prioritizarea în funcție de domeniu, de importanța lor, de maturitatea proiectelor, în așa fel încât de anul viitor să le avem finalizate.

Cseke Atilla:

  • Vom propune o simplificare a propunerilor de descentralizare, astfel încât să existe posibilitatea să predăm atribuții de la centru în teritoriu, împreună cu resursele financiare aferente și, unde este cazul, și cu imobilele care însoțesc aceste atribuții.
  • O măsură specifică este referitoare la descentralizarea organizării activității jocurilor de noroc, în așa fel încât primăria să aibă dreptul de a decide dacă autorizează, își dorește sau nu efectuarea acestei activități de jocuri de noroc.
  • De asemenea, autoritatea locală poate decide, în cazul în care răspunsul e afirmativ, amplasarea în anumite zone, pe anumite străzi pe care le identifică după nevoia și interesul local. Pot să decidă și instituirea unei taxe speciale anuale care se va plăti de către operatorul licențiat de jocuri de noroc.
  • Conform procedurii, în 30 de zile de la notificarea operatorului, autoritatea va putea decide, va da un acord sau un refuz. În ce privește activitățile din prezent, va fi instituit un termen de șase luni de zile.
  • În aceste luni, cei care desfășoară activități, vor cere acceptul autorităților. Dacă el există, vor continua, dacă nu, atunci activitatea nu se va desfășura. E o măsură de descentralizare, e o măsură prin care comunitatea poate să decidă, dacă are un interes.
  • Este corect ca nu numai unii să plătească taxele și amenzile. Toate aceste măsuri de bazează pe aceste principii, al justeței și echității. Se vor institui măsuri prin care alte venituri ale unei persoane domiciliate pe raza unui UAT să poată fi reținut la sursă, o parte, și aceste venituri, până la stingerea debitului, să fie virat direct în contul UAT. Nu primăria să umble prin tot felul de proceduri birocratice și atunci când există un venit, că este venit care se dă prin primărie, din acel venit să putem reține.
  • Vom propune ca suspendarea permisului de conducere să aibă loc în cazul în care amenzile nu sunt plătite în 90 de zile. Vom propune ca restituirea să aibă loc sub condiția achitării tuturor debitelor pe care le are cetățeanul posesor de permis, dacă există un debit scadent neachitat, permisul nu se restituie până la achitare.
  • Achiziționarea de autoturisme: cumpărătorul va putea să-l înscrie pe numele lui când are toate datoriile plătite. Astăzi, conform legii, doar vânzătorul trebuie să atestefiscal.
  • Autorizațiile de construire vor putea fi date doar cetățenilor fără datorii. Propunem niște mecanisme moderne de verificare pentru imobilele construite, astfel încât primăria să aibă temei legal să identifice cu drone aceste imobile, să nu mai meargă inspectorii pe teren. Nu e o problemă legată de dreptul de proprietate, e o metodă folosită și în alte state UE și aceste drone, astăzi, sunt capabile și să facă măsurători, pe baza lor se va deschide rol fiscal pentru cetățeanul care nu și-a declarat acestă construcție.
  • Vom propune ca primăriile să poată externaliza încasarea debitelor scadente prin firme de executare fiscală. O mențiune aicicheltuielile cu executarea vor fi în sarcina debitorului.
  • În ce privește sancțiunea contravențională, o propunere din partea autorităților locale este aceea de a modifica cuantumul ce poate fi achitat în primele 15 zile de la achitarea amenzii și anume, acela de a fi jumătate din cuantumul amenzii aplicate, nu jumătate din cuantumul amenzii posibile.

 

 

Share
Published by
Alex Nestor

Recent Posts

Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad

Institutul de Studii Geopolitice al Universității “Aurel Vlaicu” din Arad a găzduit vineri, 5 decembrie,…

4 ore ago

Au lovit și au fugit! Acum, trei tâlhari tineri își așteaptă pedeapsa

Și-au riscat viitorul pentru ceva produse dintr-un magazin. Pentru asta au dat și cu pumnul,…

6 ore ago

Un vârstnic a sfârșit vineri între liniile de tramvai

Vineri, 5 decembrie, aproape de ora 11, polițiștii au fost sesizați cu privire la faptul…

8 ore ago

Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”

Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care…

9 ore ago

Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș

Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și…

9 ore ago

Sâmbătă puteţi descoperi “Timișoara interbelică” într-un nou tur ghidat

Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”,…

10 ore ago