Editorial de Eugen Sasu
O știre de televiziune ne dezvăluia recent că 800 de conducători de autoturisme au fost amendați intr-un an, fiind surprinși de agenții de poliție circulând pe banda dedicată exclusiv mijloacelor de transport în comun. Asta se petrecea pe un bulevard din București, dar mă furnica perspectiva anunțată de administrația Fritz de a moderniza astfel de benzi pe b-dul Take Ionescu și, apoi, în Calea Șagului, Timișoara, civilizata Timișoară.
Inițiativa e bună, indiscutabil, dar poate fi extrem de proastă dacă e luată de una singură, fără ca autoritatea să se asigure că pe acea bandă vor circula, într-adevăr, doar autobuzele și troleibuzele. Căci știrea cu cele 800 de procese verbale de amendă eliberate celor care timp de un an au circulat pe acea bandă exclusivă autobuzelor pare o glumă proastă pentru un oraș ca Bucureștiul. 800 de nesimțiți circulă pe o astfel de bandă într-o săptămână, poate. Nu trebuie să aștepți un an pentru a atinge un asemenea „record”.
Pe marginea unei astfel de inițiative se poate discuta. De aia se și scoate ideea la dospit public, dar, dincolo de disconfortul produs prin desființarea unor locuri de parcare, trebuie admis că nu poți propune un sistem de mijloace de transport în comun modern așteptând în coloană după zeci de mașini, la semafor. Nu mai propui nimic prin acel sistem dacă 50 de oameni așteaptă într-un autobuz cât așteaptă și un singur individ într-un SUV scos la plimbare.
Da, trăim vremuri în care ni se spune că pe viitor nu vom mai putea circula prea vârtos cu mașina prin oraș din multe-multe motive, iar noi ne încăpățânăm să ne cumpărăm trei-patru autoturisme pentru o familie. Cu care plecăm toți deodată dimineața, dacă se poate câte unul în mașină. Probabil că vom trăi alte vremuri, dar pentru a convinge lumea că așa trebuie să fie nu merge cu blândețea și lipsa sancțiunilor.
Dacă primarul Dominic Fritz și echipa sa se așteaptă ca lumea să stea încolonată pe banda doi și trei, necălcând cu o roată culoarul destinat autobuzului, atunci modernizarea asta va fi făcută să se zică că a fost făcută. E stupid să ceri un polițist pe fiecare stradă, cu cotorul de amenzi în mână, ca vânzătorul de bilete la meciuri, făcând ordine pe acea bandă în trafic. Unde mai pui că lumea ajunge să proclame că statul nu mai are bani și de aia rupe amenzi în draci. Ce e de făcut, atunci?
Habar n-am. Nu sunt primarul Fritz, nu sunt nici vice Lațcău, dar nu sunt nici nesimțitul care să meargă pe banda de autobuze. Cel mai probabil, vor fi desființate multe locuri de parcare, va fi vopsită o bandă pentru STPT, pe acea bandă vor mai intra doi din patru conducători tentați să fenteze regulile scurtând drumul, căci se grăbesc undeva. Nu are cine să-i vadă că fac asta, pentru că primăria ori nu are suficienți polițiști, ori ăia care sunt nu au chef de ceartă cu contravenientul și lucrurile rămân așa: raiul șmecherilor.
O idee bună riscă să se transforme în una extrem de proastă, otrăvită chiar pentru toată lumea, cu excepția șmecherului, care, să recunoaștem, este o specie tot mai numeroasă în Timișoara. Șmecherului tocmai așa îi tai nasul, cu legea și cu penalizarea la buzunar, dar metodele psihologie moderne, dar și ale politicii neoliberale nu vor să deranjeze cetățeanul, ci apelează la bunul său simț, la angajarea sa plenară în bunul mers al societății în care trăiește. Ha-ha-ha!
Și-au riscat viitorul pentru ceva produse dintr-un magazin. Pentru asta au dat și cu pumnul,…
Vineri, 5 decembrie, aproape de ora 11, polițiștii au fost sesizați cu privire la faptul…
Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care…
Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și…
Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”,…
Bazele de deszăpezire aparținând Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara și cele ale Consiliului Județean…