Categories: Unde mergem

Maşini de epocă, în paradă la Timişoara

Zeci de maşini de pe vremea străbunicii au rulat prin oraş duminică după-amiaza. La Timişoara a avut loc întâlnirea de toamnă a iubitorilor maşinilor retro, grupaţi în jurul Old Timer Club şi Banat Auto Retroclub.

Adunarea s-a dat în parcarea de la Galeria 1, unde s-au strâns peste 20 de maşini de epocă şi o motocicletă Kawasaki din anii ‘80. Un Opel Record Olympia, verde fistic, fostă maşină de poliţie în Germania, un Ford Monarch cu care a rulat un fost colonel NATO, un „străbunic” interbelic Audi, albastru, singura decapotabilă funcţională printre maşinile de epocă din Timişoara, şi-au etalat roţile spiţate, barele de nichel şi formele ieşite din comun. Paul Szkladanyi are 70 de ani şi este cel mai vechi mare colecţionar de maşini din oraş. Până acum, a fost proprietarul a peste 200 de automobile. De altfel, multe dintre cele etalate astăzi i-au aparţinut, înainte să-şi vândă parcul auto. Bărbatul vorbeşte despre pasiunea pentru maşini ca despre un mod de viaţă aparte. „E un «microb». Ideea este să ai ceea ce nu au alţii. E vorba de pasiune şi de un mod de viaţă”, spune Szkladanyi.

Gemeni, cu aceeaşi pasiune

Fraţii Vlad şi Valentin Capotescu sunt gemeni şi, la 30 de ani, împart aceeaşi pasiune: maşinile retro. Primul conduce un Ford Monarch roşu din 1979. „Nimic nu se compară cu senzaţia pe care o am când îi aud motorul V8”, spune tânărul, care ar vrea să păstreze toată viaţa această maşină. Celălalt e proprietarul unui Buick roz cu alb care, în 1956, era negru şi îl plimba pe cunoscutul torţionar Alexandru Drăghici. „Statul român a comandat la atelierele General Motors din Belgia trei maşini identice, pentru uzul ministrului. De fiecare dată când acesta pleca undeva, porneau, în direcţii opuse şi celelate două, pentru a deruta”, povesteşte colecţionarul.

Alături de ei, Tar Bela e o figură aparte. Cu şapcă tip Gavroche, conduce singura decapotabilă de epocă din rândul colecţionarilor timişoreni, un Wanderer – Auto Union din 1938. Ca majoritatea colecţionarilor, are acasă şi alte maşini.

Maşinile de epocă pot primi certificate de vehicule istorice dacă îndeplinesc câteva condiţii minime: să fi trecut cel puţin 30 de ani de la ieşirea din fabrică a modelului, să arate impecabil, să conţină numai piese originale şi să fie folosite numai la paradă.

Share
Published by
Alecsandra Stanici

Recent Posts

Primăria Timișoara caută depanatori și specialiști pentru întreținerea rețelei de date și voce, pentru 1,8 milioane de lei

Municipalitatea timișoreană caută o firmă de specialitate care să se ocupe de rețeaua de date…

2 minute ago

A bătut un copil de 15 ani pentru lanțul de la gât! Acum își așteaptă pedeapsa

Tâlhărie în a doua zi de Crăciun! Polițiștii Biroului de Investigații Criminale au reținut un…

2 ore ago

Cum arată lucrul la tunelurile de pe Margina – Holdea. Secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în vizită pe șantier/VIDEO

Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a vizitat șantierul tronsonului de autostradă dintre…

2 ore ago

Cum va fi vremea în ultimul weekend din 2025

După ce luna decembrie a fost mult mai caldă ca de obicei, cel puțin până…

4 ore ago

2025: anul în care improvizația s-a terminat

Lecții economice și politice dintr-un an ratat 2025 nu a fost anul crizelor spectaculoase. A…

7 ore ago

Azi îl sărbătorim pe Sfântul Ştefan, primul martir al creştinătăţii. Peste 500 de mii de români îşi sărbătoresc onomastica

Credincioşii ortodocși și greco-catolicii îl sărbătoresc în cea de-a treia zi de Crăciun pe Sfântul…

7 ore ago