Așa cum v-am obișnuit până acum cu prezentarea oportunităților de finanțare prin intermediul fondurilor europene pe baza programelor operaționale din România, continuăm seria prezentărilor cu Programul de acțiune comunitară în domeniul învățării pe tot parcursul vieții (LLP).
Acesta are drept scop să contribuie la dezvoltarea Uniunii Europene ca societate a cunoaşterii avansate, caracterizată printr-o dezvoltare economică durabilă, locuri de muncă mai numeroase şi mai bune şi coeziune socială crescută. Mai exact, programul urmăreşte să încurajeze schimburile, cooperarea şi mobilitatea între instituţiile şi sistemele educaţionale din Uniunea Europeană pentru ca acestea să devină elemente de referinţă la nivel mondial.
Programul de Învăţare pe tot parcursul vieţii constă din:
• patru programe sectoriale, care privesc învăţământul preuniversitar (Comenius), învăţământul superior (Erasmus), formarea profesională (Leonardo da Vinci) şi educaţia pentru adulţi (Grundtvig)
• un program transversal axat pe domenii intersectoriale (cooperarea în domeniul politicilor şi inovaţia privind învăţarea pe tot parcursul vieţii, limbile străine, utilizarea inovaţiilor din tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, diseminarea şi exploatarea rezultatelor)
• un program de susţinere a predării, cercetării şi reflecţiei privind integrarea europeană şi principalele instituţii şi asociaţii europene (Programul Jean Monnet)
În continuare, vom trece în revistă, pe scurt, fiecare program în parte, urmând ca, în perioada următoare, să detaliem condițiile de finanțare.
Programul Comenius se concentrează pe primul nivel al învăţământului: preşcolar, primar şi secundar. Se adresează tuturor membrilor comunităţii educaţionale: elevi, profesori, autorităţi locale, asociaţii ale părinţilor, organizaţii neguvernamentale, institute de formare a profesorilor, universităţi şi alţi membri ai personalului educaţional.
Erasmus este programul comunitar pentru mobilitate şi cooperare în învăţământul superior din întreaga Europă. Diferitele sale acţiuni se adresează nu numai studenţilor care doresc să studieze şi să lucreze în străinătate, ci şi profesorilor universitari şi personalului din întreprinderi care intenţionează să predea în străinătate, precum şi personalului din învăţământul superior dornic să se instruiască în străinătate. În plus, programul sprijină instituţiile de învăţământ superior în vederea colaborării în cadrul unor programe intensive, reţele şi proiecte multilaterale, ca şi a dezvoltării de relaţii cu mediul de afaceri.
Programul Leonardo da Vinci asigură legătura între politicile educaţionale şi domeniul formării profesionale (VET). Proiectele se adresează persoanelor care doresc să-şi perfecţioneze competenţele, cunoştinţele şi abilităţile prin efectuarea unui stagiu în străinătate, precum şi persoanelor din domeniul formării profesionale interesate de cooperarea la nivelul întregii Europe, cu scopul de a spori atractivitatea, calitatea şi performanţele sistemelor şi practicilor VET.
Programul Grundtvig se adresează nevoilor de predare şi învăţare existente în toate formele educaţiei adulţilor, care nu au un caracter predominant de formare profesională, precum şi instituţiilor şi organizaţiilor care furnizează sau facilitează diverse modalităţi de învăţare pentru adulţi – de natură formală, non-formală sau informală – inclusiv acelora implicate în formarea iniţială şi continuă a personalului.
Programul Jean Monnet stimulează predarea, cercetarea şi reflecţia privind integrarea europeană în instituţiile de învăţământ superior din întreaga lume. Întrucât proiectele se derulează pe cinci continente, de acest program beneficiază anual până la 250.000 de studenţi.
Acțiunea din cadrul programului transversal cooperarea în domeniul politicilor şi inovaţia privind învăţarea pe tot parcursul vieţii susţine financiar vizitele de studiu ale specialiştilor în învăţământ şi formare profesională, precum şi studiile şi cercetările comparative în aceste domenii la nivel european. Principalele obiective sunt susţinerea dezvoltării de politici şi a cooperării în învăţarea pe tot parcursul vieţii şi obţinerea de date, statistici şi analize comparabile. Activitatea de limbi străine urmărește promovarea învățării limbilor și diversitatea lingvistică în Europa. Acţiunile UE vizează, de asemenea, exploatarea posibilităţilor tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) pentru crearea de practice inovatoare în învăţământ şi formare profesională, îmbunătăţirea accesului la învăţarea pe tot parcursul vieţii şi susţinerea dezvoltării de sisteme de management avansate.
Activităţile şi proiectele finanţate de Programul de Învăţare pe tot parcursul vieţii sau de programele anterioare trebuie aduse la cunoştinţa potenţialilor utilizatori în scopul de a le maximize impactul. Este necesar, de aceea, ca fiecare proiect finanţat de UE să-şi disemineze şi să-şi exploateze rezultatele.
Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii (LLP) este deschis practic tuturor celor implicaţi în educaţie sau formare profesională.
Duminică, 22 decembrie, în jurul orei 12:10, ISU Timiş a fost anunţat despre producerea unui…
„Curaj” prostesc! La data de 21 decembrie, polițiștii Secției 5 Poliție Rurală Belinț au reținut…
Un copil teribilist a făcut-o lată chiar înainte de Sărbători! Dacă alţi adolescenţi de vârsta…
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Timiș anunță lansarea a două cursuri gratuite care…
Primarul Dominic Fritz a fost luat la rost de unul dintre cei trei consilieri locali…
În cursul nopții, pe drumurile naționale și autostrăzile din zona de vest s-a acționat și…