Boboteaza (Botezul Domnului) este celebrată în fiecare an, în a șasea zi a lunii ianuarie și marchează sfârșitul sărbătorilor dedicate Crăciunului și Anului Nou. Întrucât în această zi Iisus s-a prezentat pentru prima dată în lume, sărbătoarea se mai numește Epifanie, Teofanie, Arătarea Domnului, Descoperirea Cuvântului Întrupat.
Evenimentul Botezului este descris de toți evangheliștii. Matei relatează că Iisus a venit din Galileea la râul Iordan unde era Ioan Botezătorul, cerând să fie și el botezat. Ioan i-a zis: „Eu am trebuință să fiu botezat de tine și tu vii la mine” (Matei 3, 14), iar la răspunsul lui Iisus că așa se cuvine, a fost botezat în cele din urmă de către Ioan. Boboteaza este o manifestare a celor trei Persoane ale Treimii: Fiul se botează în Iordan de către Ioan, Spiritul Sfânt se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer Îl declară ca fiind Fiul său.
Boboteaza (6 ianuarie) și cu Sf. Ioan (7 ianuarie) aproape că formează una și aceeași sărbătoare. Preotul sfințește casele, iar oamenii țin post negru până ce vine preotul și beau din această apă sfințită. În ziua aceasta, în afară de preot, nimeni nu se duce colindând din casă în casă. În ziua de Bobotează, după liturghie, preotul și enoriașii fac o procesiune spre un lac, râu sau izvor, pentru slujba Sfințirii Apelor. Când Troparul Bobotezei începe, vânătorii și pădurarii satului împușcau peste ape, pentru a alunga duhurile necurate. Dacă este frig, se pregătește o cruce de gheață, pentru a marca locul slujbei. La sfârșitul acesteia, preotul aruncă în apă o cruce de lemn, iar feciorii satului se aruncă să o scoată, chiar dacă este ger. Cel care va scoate crucea din apă va avea noroc tot anul.Se crede că în ziua aceasta toate apele pământului sunt sfințite.
În tradiția populară românească, Boboteaza este o sărbătoare dedicată purificării naturii, și mai ales a apelor, de forțele răului. Acum se prevestește cum va fi vremea în noul an sau cum va fi recolta. Peste obiceiurile creștine ortodoxe de sfințire a apelor sau de scufundare a crucii s-au suprapus și multe practici păgâne, cum ar fi afumarea grajdurilor și a vitelor, pentru alungarea duhurilor rele, aprinderea focurilor pe câmp sau colindele însoțite de tot felul de strigături. Toate acestea au un rol de curățire și de îndepărtare a răului. Tradiția ortodoxă cere ca acum să se mănânce piftie și grâu fiert și să se bea vin roșu. (sursa foto: basilica.ro)
SCM Politehnica Timișoara joacă în avans, în Liga Națională de handbal, etapa a XI-a, cu…
Societatea Drumuri Municipale (SDM) face cunoscut programul zilei de 19.11.2024, unde se vor executa reparaţii…
Timișoara va găzdui, la mijlocul lunii viitoare, în organizarea primăriei, dezbaterea „35 ani de libertate…
Marţi, 19 noiembrie, vor avea loc mai multe întreruperi ale serviciilor furnizate de Colterm, acestea…
Luni seara, după orele 18, ISU Timiș a fost anunțat despre producerea unui accident între…
Deputatul USR de Timiş, Cătlin Drulă, s-a dezlănţuit la adresa liderilor PSD, pe marginea scandalului…