O procedură specială prevăzută în legea contenciosului administrativ poate reprezenta în multe cazuri ce gravitează în jurul unor acte administrative unilaterale cu caracter individual, emise de diferitele organe îndrituite cu o astfel de activitate, singura portiță de rezolvare a litigiului prin înlăturarea actului administrativ incident în cauză indiferent de data emiterii acestuia.
Chiar dacă aparent poate a fost prea tehnică introducerea în această problemă, în fapt lucrurile stau cât se poate de simplu, astfel, dacă ne aflăm într-un proces cu o altă parte litigantă, iar aceasta din urmă uzează în a-și susține punctul de vedere, de un act valabil emis de o autoritate publică centrală sau locală, act care este criticabil, indiferent de data emiterii acestuia din urmă, se poate ridica excepția de nelegalitate a actului administrativ. Acest fapt va atrage după sine consecința suspendării cauzei în care a fost ridicată excepția și trimiterea excepției spre competentă soluționare instanței de contencios administrativ, unde se va deschide un nou dosar având ca obiect anularea actului contestat, și ca părți litigante părțile din procesul inițial și autoritatea emitentă. Dosarul astfel constituit urmează a se judeca de urgență. Numai după dezlegarea irevocabilă a problemei valabilității actului administrativ incident în cauză dosarul inițial de fond unde fusese ridicată excepția va putea fi repus pe rol.
Astfel, procedura învederată poate reprezenta de multe ori și un mijloc de tergiversare a soluționării unor pricini, întrucât ridicarea excepției de nelegalitate în principiu atrage suspendarea dosarului de fond în condițiile în care se apreciază că actul contestat are o legătură directă cu pricina și se impune cenzurarea lui de către instanța de contencios administrativ, împrejurare în care încheierea prin care se dispune trimiterea excepției spre soluționare instanței competente nu este supusă niciunei căi de atac. Dacă însă judecătorul în fața căreia este ridicată excepția de nelegalitate respinge prin încheiere cererea de sesizare a instanței de contencios adminsitrativ, aceasta poate fi atacată doar odată cu fondul.
Prin urmare, dat fiind că, prevederea expresă din legea contenciosului administrativ care reglementează excepția de nelegalitate lasă părților posibilitatea să o ridice indiferent de data emiterii actului contestat, în această materie trecerea timpului nu consolidează valabilitatea actelor administrative unilaterale.
Este important de știut că excepția de nelegalitate reprezintă, de cele mai multe ori, singura cale de ieșire din anumite situații în care în aparență totul este pierdut datorită existenței unor acte administrative valabile, emise în mod abuziv de autoritățile administrative, acte care dacă nu sunt anulate întăresc poziția părții adverse.
CATALIN SI CATALAINA SRL, în calitate de solicitant, cu sediul în sat Cerneteaz, comuna Giarmata,…
Cu ajutorul fondurilor europene, peste 3.000 de studenți din Timișoara și Reșița vor beneficia de…
Alfred Simonis, noul președinte al Consiliului Județean Timiș, spune că nu se va transforma, în…
Compania de termoficare anunță că a pornit și al doilea cazan de abur de la…
Un număr de șapte spații comerciale aflate în cartierele istorice Cetate și Fabric, sunt scoase…
Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a respins recursul formulat de DNA împotriva sentinţei…