Din iulie 2011 s-a modificat plafonul de prefinanţare a proiectelor finanţate din fonduri europene, în baza ordinelor Ministrului Finanţelor nr. 2359, din 26 iulie 2011 şi nr. 2370, din 27 iulie 2011.
Principalele prevederi cuprinse în aceste ordine se referă la reducerea procentului de prefinanţare acordată beneficiarilor, de la 30% la 10%, la acordarea prefinanţării în tranşe, astfel încât prima tranşă să nu poată depăşi 5%, iar următoarele tranşe să se acorde numai după autorizarea cheltuielilor efectuate, în valoare de minimum 60% din valoarea cumulată a tranşelor anterioare de prefinanţare, la recuperarea întregii prefinanţări de către autorităţile de management, în situaţia proiectelor pentru care beneficiarii nu transmit nici o cerere de rambursare în termen de maximum patru luni de la primirea acesteia.
Până la acel moment, recuperarea prefinanțării se făcea prin deducerea a minimum 30% din cererile de rambursare depuse, începând de la a doua cerere de rambursare, prima cerere de rambursare fiind restituită integral, sprijin pentru sustenabilitatea demarării și continuității proiectului. În conformitate cu aceste ordine de ministru, recuperarea începe chiar cu prima cerere de rambursare, care va fi platită în procent de maximum 70%. Autorităţile de Management „au obligaţia recuperării prefinanţării prin stabilirea în contractele/deciziile/ordinele de finanţare a unui procent de deducere a prefinanţării de minimum 30%, aplicat la valoarea fiecărei cereri de rambursare transmise de beneficiar, cu excepţia cererii de rambursare în cadrul căreia cuantumul prefinanţării rămase de recuperat reprezintă mai puţin de 30% din aceasta şi cu excepţia ultimei cereri de rambursare”, se precizează în Ordinul MF nr. 2359.
Alte noi prevederi prevăd recuperarea de către AM-uri a prefinanțării neutilizate, în cazul proiectelor pentru care beneficiarii nu transmit, în termen de maximum șase luni de la primirea primei prefinanțări, cereri de rambursare în cuantum de minimum 60% din valoarea prefinanțării acordate.
Aceste prevederi vor fi aplicabile tuturor contractelor ce urmează a fi semnate după data publicării ordinelor, iar în cadrul fiecărui program operaţional există reglementări speciale cu privire la acordarea acestei prefinanţări.
De exemplu, în cadrul proiectelor finanţate prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), pe lângă prevederile generale stipulate prin cele două ordine, sunt menţionate următoarele pentru contractele de tip strategic:
– prima tranşă de prefinanţare va fi de maximum 3% din valoarea totală eligibilă a proiectului
– a doua tranşă de prefinanţare, va fi de maximum 3% din valoarea totală eligibilă a proiectului şi va fi acordată acestor beneficiari numai după autorizarea cheltuielilor efectuate în valoare de minimum 60% din valoarea tranşei anterioare de prefinanţare primite
– a treia tranşă de prefinanţare, va fi de maximum 4% din valoarea totală eligibilă a proiectului şi va fi acordată acestor beneficiari numai după autorizarea cheltuielilor efectuate în valoare de minimum 60% din valoarea cumulată a tranşelor anterioare de prefinanţare primite.
Pe lângă aceste prevederi se mai precizează faptul că sumele acordate cu titlu de prefinanţare se vor recupera prin deducerea din fiecare cerere de rambursare intermediară solicitată a unui procent de 35% din valoarea cheltuielilor eligibile ale beneficiarilor / partenerilor care au primit prefinanţare, validate de AMPOSDRU/OIPOSDRU, (excluzând valoarea TVA), cu excepţia cererii de rambursare corespunzător căreia cuantumul de prefinanţare rămasă de recuperat reprezintă mai puţin 35% din aceasta şi a ultimei cereri de rambursare intermediară.
Această modificare legislativă, survenită prin cele două ordine de ministru, s-a dovedit a fi necesară în condiţiile în care prefinanţarea acordată iniţial, în procent de 30%-40%, nu a generat, din partea beneficiarilor, un volum suficient de cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate în proiecte, pentru a permite derularea unui flux financiar coerent al sumelor primite în acest scop de la Uniunea Europeană.
Reducerea prefinanţării va avea ca impact creşterea dificultăţilor de implementare a proiectului, datorită necesităţii atragerii unor surse suplimentare de finanţare pe termen scurt, în special în cadrul proiectelor complexe, care nu vor putea folosi ca soluţie creşterea numărului cererilor de plată depuse. Această măsură va încetini accesarea fondurilor şi va creşte uşor birocraţia. Cu toate acestea, deşi pe termen scurt va pune probleme de lichiditate, pe termen lung va conduce la mai multă rigoare în implementare.

Share
Published by
Vasile Ruset

Recent Posts

Lucrările la Centura Sud au depășit pragul de 80 la sută din total/Foto

Luna iulie ca termen pentru finalizarea lucrărilor la Centura Sud de ocolire a Timișoarei va…

3 ore ago

A fost demarată licitația pentru noul pod de la Tapia

Administrația județeană a lansat, în sfârșit, licitația pentru realizarea unui nou pod peste canalul existent…

4 ore ago

Se lucrează la reabilitarea și dublarea căii ferate dintre Lugoj și Timișoara

Lucrările la mult așteptata reabilitare a căii ferate dintre Caransebeș și Arad, care include și…

4 ore ago

Mutare surprinzătoare la Prefectura Timiş. Subprefectul Ovidiu Drăgănescu va fi schimbat cu Sorina Ciurlea, şefa femeilor PNL

Potrivit unor surse din PNL, Ovidiu Drăgănecu va fi demis din funcţia de subprefect, în…

5 ore ago

Ghiroda, victorie importantă la Filiaşi. Poli pierde acasă cu Bihorul

Liga 3 a ajuns la runda a 5-a din play-off şi play-out. Ghiroda continuă să…

5 ore ago

Modelul Piedone. Neavând voie să candideze, primarii PSD din Recaş şi Şandra vor să lase primăriile moştenire fiilor lor

Sâmbătă au venit deciziile definitive în privinţa candidaturilor primarilor PSD din Recaş şi Şandra, Teodor…

5 ore ago