Ai de gând să pui bazele unei afaceri? Pentru aceasta trebuie mai întâi să îți înființezi o societate comercială al cărei profil de activitate să îmbrace ideea ta de business. Odată înființată societatea, afacerea ta poate demara și funcționa în mod legal.
Pentru aceia care nu s-au mai confruntat cu situația înființării unei societăți, iar procedura le este străină ori le poate părea alambicată, iată mai jos, într-o formă structurată și sumarizată, pașii de parcurs pentru înființarea unei societăți.
1. Alege o denumire pentru societate, verifică daca e disponibilă și rezerv-o la Registrul Comerțului
Procedura de alegere a denumirii și verificare a disponibilității sale la Registrul Comerțului presupune formularea de către solicitant a 3 (trei) opțiuni de denumire, în ordinea preferințelor acestuia. În cazul în care niciuna dintre aceste denumiri nu va fi disponibilă, solicitantul va reiniția o procedură de verificare a disponibilității altor 3 (trei) denumiri.
2. Găsește un spațiu în care va funcționa sediul societății
Locația aleasă pentru sediul social trebuie să aibă disponibil un spațiu distinct pentru societatea ta deoarece, conform legii, un imobil poate să găzduiască mai multe societăți numai dacă, prin structura și suprafața lui utilă, permite funcționarea mai multor societăți în încăperi sau spații distinct partajate, iar numărul societăților comerciale ce funcționează într-un imobil nu poate depăși numărul de încăperi sau spații distincte obținute prin partajare. Odată aleasă locația pentru sediul societății tale, în cazul în care aceasta nu-ți aparține, încheie contractul de spațiu (închiriere, comodat etc.) care îți va fi necesar pentru înregistrarea societății la Registrul Comerțului.
3. Stabilește obiectul de activitate al societății
Obiectul de activitate al societății va trebui s fie conform CAEN (Clasificării Activităților Economice din România) și va cuprinde, în primul rând, un obiect principal, dar și obiecte secundare (dacă este cazul). În principiu, aproape orice activitate poate fi inclusă în obiectul de activitate al societății, cu câteva excepții particulare, pe care legea le rezervă numai societăților de profil (ex. activitatea de asigurare-reasigurare, exclusiv pentru societățile de asigurări, activitatea de împrumut, pentru instituțiile financiar-bancare – bănci sau IFN-uri etc.).
4. Desemnează administratorii și, dacă este cazul, cenzorii, auditorii
De stiut: În timp ce desemnarea administratorilor este obligatorie la înființarea unei societăți, desemnarea cenzorilor este facultativă (dacă societatea are cel mult 15 asociați) și obligatorie (dacă numarul asociaților trece de 15), iar desemnarea auditorilor este obligatorie numai în cazul in care societatea este supusă unei obligații legale de auditare. Într-o societate, administratorii au rolul de a reprezenta și administra societatea, cenzorii informează asociații în legătură cu gestiunea societății și cu orice fel de nereguli constatate în administrarea ei, iar auditorii auditează situațiile financiare ale societății atunci când aceasta este supusă obligației legale de auditare.
5. Întocmește Actul Constitutiv al societății
Atenție: Asigură-te că Actul Constitutiv conține toate elementele minime obligatorii prevăzute de lege (vezi aici care sunt elementele minime obligatorii ale Actului Constitutiv).
6. Deschide contul de capital social
Contul de capital social poate fi deschis la orice bancă, de către asociații fondatori, administratorul desemnat prin Actul Constitutiv sau o persoana împuternicită în acest scop, cu prezentarea Actului Constitutiv al societății. După înființarea societății, prin înregistrare la Registrul Comerțului, contul de capital social se va transforma în cont curent al societății.
7. Virează capitalul social în contul deschis în acest scop
Capitalul social minim prevăzut de lege pentru cele mai uzuale forme de societate este de 200 lei, pentru societatea cu răspundere limitată, și de 90.000 lei, pentru societatea pe acțiuni.
8. Stabilește dacă optezi ca societatea să fie sau nu plătitoare de TVA și dacă da, la ce interval se va face plata
De știut: Relativ recent, la jumătatea lui 2011, din cauza evaziunii fiscale ridicate de TVA, în România a fost schimbată procedura de obținere a dreptului de a fi plătitor de TVA. Astfel că, astăzi, orice societate nou înființată care dorește să fie plătitor de TVA se supune unui control fiscal înainte de începerea activității, prin pregătirea și prezentarea unei documentații speciale către organele fiscale competente.
Acestea, pe baza unor criterii legale precise, calculează un punctaj (scoring) și aprobă sau nu ca societatea solicitantă să devină plătitor de TVA. Având în vedere că în practică, procedura de acordare a certificatului de plătitor de TVA poate dura destul de mult uneori (săptămâni sau luni), este bine să iei în considerare acest interval de timp atunci când planifici demararea unei afaceri și stabilești calendarul acțiunilor și operațiunilor ce urmează să le întreprinzi în acest sens. Vezi aici care sunt criteriile avute în vedere la acordarea statutului de plătitor de TVA.
9. Stabilește modul de impozitare și intervalul la care se face plata impozitului
Stabilirea modului de impozitare presupune, după caz, bifarea opțiunii de impozit pe profit, impozit pe venitul microiîntreprinderilor (vezi aici mai multe detalii despre impozitul pe venitul microiîntreprinderilor) etc. Intervalul de plată a impozitului se poate stabili trimestrial sau anual.
Citește mai multe articole juridice pe http://pro-legal.ro/
Aquatim anunţă existenţa unei situații critice apărute în timpul punerii în funcțiune a noii conducte…
Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare…
Ruben Lațcău a fost votat, marți seara, în funcția de viceprimar al Timișoarei. În prima…
Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că Mircea Geoană, promovat de PSD, ar fi…
G4Media.ro a publicat dovada că, la sfârșitul lunii mai 2022, o cursă Țiriac Air, închiriată…
Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind…