Primăria Timişoara

Proiectul de cumpărare de tramvaie cu bani de la UE, respins de trei ori. Robu: Ne-am mirat, dar am revenit

Planurile primăriei de a cumpăra zeci de tramvaie cu bani de la UE s-au schimbat, după ce proiectul a fost respins de trei ori! S-a ajuns acum la o altă variantă, încă nedepusă la finanțare. Nicolae Robu nu vrea comparații cu Oradea, de exemplu, și spune că specialiștii din PMT știu mai bine de ce are nevoie orașul și nu există riscul să se piardă vreun ban.

Timişoara, Aradul, Deva şi Reşiţa au la dispoziție 150 de milioane de euro pe care Uniunea Europeană îi alocă Regiunii Vest pe axa prioritară 4 a Programului Operaţional Regional. Timişoara primeşte aproape 56 de milioane de euro, iar în luna iulie primarul Nicolae Robu anunța că municipalitatea vrea să cumpere tramvaie. „Vom achiziționa 40 de tramvaie noi pe fonduri europene. Pregătim lansarea licitației pentru a încheia un contract-cadru pentru următorii 4 ani (…) Nu este niciun motiv să nu obținem fonduri europene, pentru că trebuie înțeles că la aceste fonduri europene nu ești în competiție decât cu tine însuți. Tot vorbesc tot felul de deștepți că trebuie să câștigi acele fonduri. Nu câștigi nimic. Există sume alocate pe polii de creștere, pe diverse structuri administrativ-teritoriale. Trebuie să faci proiecte pe care să le implementezi”, declara atunci edilul.

Socoteala de acasă nu s-a prea potrivit cu cea din târg, pentru că proiectul despre care vorbea Robu a fost respins de trei ori. În aceste condiții, a fost găsită o nouă formulă. „Din păcate, ni s-a respins documentația de trei ori până acum, cu un proiect mare care cuprindea, în intenția noastră inițială, și un contract-cadru de achiziție a 1 până la 40 de tramvaie mari, la un nivel de preț undeva între două, trei milioane de euro (…) După ce am văzut că ni s-a respins de trei ori, am revenit. Astăzi am semnat caietul de sarcini revizuit și sperăm că așa ni se va publica, pe varianta de achiziție a 16 tramvaie, cu posibilități de suplimentare, dacă fondurile ne vor permite (…) Autoritatea de management nu agreează contractele cadru, spunând că ofertanții trebuie să aibă certitudine că se vor comanda acele lucruri care fac obiectul licitației. Ne-am mirat și noi că ni s-a respins. S-au aprobat contracte cadru prin alte părți, ne-am mirat, dar în fine, am renunțat tocmai ca să nu riscăm să nu ne încadrăm în termene și mergem pe o asumare a achiziției de 16 tramvaie. Este o cifră fixă. Nu știm dacă ne încadrăm. Dacă e cu trei milioane de euro un tramvai, nu ne încadrăm, că sunt și altele de făcut”, a afirmat joi primarul Timișoarei.

Nu suntem iresponsabili să riscăm. Până la urmă, știm ce vrem să facem cu acest oraș și știm ce că vom putea duce la bun sfârșit. Ceea ce este cu risc mult mai mic de eșec, pretabil la implementare pe fonduri europene, mergem pe fonduri europene, aplicăm acolo. Nu aplicăm după criteriul care proiect este mai mare. Nu, ci după criteriul care are șanse mai mari de reușită pe regimul respectiv de finanțare.
Primarul Nicolae Robu, despre ce proiecte se depun pe fonduri europene

Proiectele pe Axa 4, mobilitate urbană, a POR trebuie depuse până pe 31 decembrie 2018. Primăria Timișoara nu a depus încă niciunul, dar, susține edilul, nu este în pericol să piardă vreun ban, pentru că specialiștii din subordinea sa știu exact ce trebuie să facă. „Lăsați-ne pe noi să decidem, că noi răspundem, ce se face pe fonduri europene și ce se face pe venituri proprii. Noi mergem la punct ochit, punct lovit, am implementat cu succes 35 de proiecte din 35. Nu ne aventurăm cu lucruri care comportă riscuri. De exemplu, nu merge cu Pasajul Solventul să-l facem pe fonduri europene, dar acolo nu este rezolvată nici acum problema proprietății. Pentru câte o chichiță de genul acesta poți să pierzi toată finanțarea (…) Oricum, o bună parte din portofoliul de proiecte nu pot fi finanțate pe fonduri europene, pentru că acestea sunt limitate. Multă lume nici acum nu știe, deși am explicat, dar când văd tot felul de nu știu cum să le zic, că jurnaliști, ce bazaconii scriu… (…) Noi avem un portofoliu larg de proiecte pentru oraș și atunci decidem pe care le facem pe buget local sau pe alte surse de finanțare. Sunt posibile și surse de finanțare pe care nu le știm astăzi (…) Noi știm să facem proiecte”, a explicat Robu.

Citește și: Tramvaie și linii, creșe și strada Polonă : pentru ce vrea fonduri europene Primăria Timișoara și ce proiecte ține încă la sertar

Întrebat de ce, totuși, o primărie precum cea din Oradea, condusă tot de un liberal, Ilie Bolojan, a reușit să depună încă din aprilie proiectul de finanțare pentru cumpărarea de tramvaie și dacă este mulțumit de felul în care se „mișcă” subordonații săi, Robu a devenit tăios. „Nu știu. Fiecare cu socoteala proprie. Nu știu, pe mine nu mă preocupă niciun fel de comparație. Și eu pot să vă spun arătați-mi trei pasaje! E o prostie fără seamăn, văd că acum este la modă să facem comparație. Fiecare își are plusurile și minusurile sale. Nu ne lăudăm cu aceleași lucruri fiecare. Sunt foarte mulți primari și foarte multe administrații publice în țara asta care își fac datoria, dar nu înseamnă că toți face același lucru. Unii cu unele, alții cu altele. Toate comparațiile astea sunt o aiureală. Ce pot să vă spun? Pot să vă spun că în judecățile altora noi am fost cel mai dinamic oraș din țară ani în șir, investițiile cele mai mari ani în șir, exportul cel mai mare în ultima vreme, turismul și așa mai departe, le-am prezentat la momentul potrivit. Alții pot să spună alte lucruri la care ei sunt în față”, a declarat edilul. Primăria Oradea a depus la finanțare în luna aprilie proiectul de achiziție de tramvaie în valoare totală de 88,8 milioane de lei. „Acest proiect vizează achiziționarea a 10 tramvaie noi cu o valoare estimată de 1,6 milioane de euro fără TVA/tramvai, adică 7.445,280.00 lei fără TVA. A fost demarată procedura de achiziție publică a tramvaielor, documentația de atribuire fiind înaintată către ANAP în vederea validării”, transmitea Primăria Oradea, în luna aprilie. Capitala județului Bihor are 29,36 milioane de euro, prin POR – Axa 4.1, mobilitate urbană durabilă.

Share
Published by
Otilia Galescu

Recent Posts

Avarie majoră la Aquatim. Se lucrează intens pentru reluarea furnizării apei/Update. Avaria a fost izolată

Aquatim anunţă existenţa unei situații critice apărute în timpul punerii în funcțiune a noii conducte…

O oră ago

Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare…

4 ore ago

Timișoara are primul viceprimar votat, Ruben Lațcău

Ruben Lațcău a fost votat, marți seara, în funcția de viceprimar al Timișoarei. În prima…

4 ore ago

Raoul Trifan despre Mircea Geoană: “Poți scoate omul din PSD, dar nu poți scoate PSD-ul din om”

Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că Mircea Geoană, promovat de PSD, ar fi…

6 ore ago

Liderii PSD Ciolacu, Grindeanu și Simonis au mințit. Au fost la Nisa cu avionul plătit de Nordis

G4Media.ro a publicat dovada că, la sfârșitul lunii mai 2022, o cursă Țiriac Air, închiriată…

6 ore ago

Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal

Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind…

7 ore ago