Primăria Timişoara

Unele taxe și impozite cresc în 2019, dar nu va fi taxată… căsătoria! Robu: Alegem între două rele, îmi este cumplit de greu

Vor fi taxe și impozite mai mari în 2019, pentru unii timișoreni, însă administrația locală spune că a avut de ales răul cel mai mic. La dezbaterea publică organizată miercuri după-amiază au participat foarte puțini oameni, deși subiectul va afecta buzunarele tuturor. S-a decis însă un lucru: nu va exista o taxă de… căsătorie!

Primăria Timișoara intenționează ca, de anul viitor, să mărească unele taxe și impozite locale. Măsura este motivată de administrația locală prin scăderea veniturilor la bugetul local, din cauza reducerii cotei din impozitul de venit de, și este considerată o soluție pentru umplerea „golurilor”. Dezbaterea publică organizată miercuri după-amiază nu a adunat însă în sală prea mulți contribuabili. Cei mai mulți participanți au fost studenți la un masterat de politici publice, veniți să vadă cum se derulează o astfel de dezbatere.

„Acele majorări, atât câte sunt și unde sunt, nu au apărut din vreo plăcere a cuiva de a recurge la ele, ci au apărut într-o situație pe care nu cred că cineva ar fi putut-o previziona. Ne-am trezit cu venituri mai mici și nu vrem să fie și mai mici”, a spus, în deschidere, primarul Nicolae Robu. „Sunt profund nemulțumit de propunerile ce le faceți prin acest proiect. Mie mi se pare că ceea ce faceți este o haiducie (…) În momentul în care dublezi, la clădirile nerezidențiale, deținute de persoane fizice ați modificat cota la 1,3% față de 1% și o majorați cu 50%, aia înseamnă 1,95%. Este pe site cota de 1,3% față de 1%. La fizice ați majorat-o la 0,8%, anul trecut a fost 0,6 și pe proiect am văzut 0,8”, a afirmat, la rândul lui, Cristi Brîncovan.

Robu spune că e și el afectat de creșterea de impozit

„Noi propunem să ne întoarcem la ce am avut. Din dorința de a avea cea mai scăzută fiscalitate, la care am și ajuns, fără să ne gândim că vom ajunge să nu ne putem descurca din cauza reducerii veniturilor, am intenționat și intenționăm în continuare să revenim. Pe principiul ca persoanele fizice, cei mai mulți plătitori de taxe și impozite, să nu fie afectați deloc pentru spațiile unde locuiesc și să fie o anumită afectare la cei care folosesc anumite proprietăți pentru a obține venituri. Și eu am un apartament cu trei camere pe care îl închiriez, deci și eu sunt afectat de această creștere. E vorba despre un număr mai mic de persoane și o afectare în sensul reducerii profitului net și nu despre o îngreunare a vieții oamenilor, că asta am încercat să evităm cu toată strâmtorarea la care am ajuns”, a explicat edilul. Potrivit lui Adrian Bodo, șefului Direcției Fiscale, scăderea la bugetul local, din cauza modificărilor operate de guvern, este de 70 de milioane de lei.

Una dintre cele mai importante majorări este cea a impozitului pe mașini. Robu spune însă că nu e deloc ceva grav, care să afecteze serios finanțele contribuabililor din Timișoara. Cei mai mulți dintre ei au mașini mici și, în consecință, „pierderea” lunară nu va fi mai mare de 7,5 lei. „Mașini cu capacitate cilindrică de până la 1.400 cm au 44,77% din posesorii de mașini, iar cu capacitate între 1400 și 2000 au 47,3%. Înseamnă că 92% dintre posesorii de mașini au mașini până la 2.000 de centimetri cubi. Primii plătesc la ora actuală 5 lei pe lună pentru mașină și noi vrem să îi punem să plătească 7,5 lei, jumătate, vor plăti 2,5 lei pe lună în plus. Oare chiar este povară? Ceilalți, între 1.400 și 2.000, vor plăti 7,5 lei în plus, oare chiar așa o povară este? Oare nu merită pentru dezvoltarea orașului nostru să facem un astfel de efort?”, a explicat edilul.

Robu spune că îi este cumplit de greu

Unul dintre cei care au luat apoi cuvântul a spus că este îngrijorat din cauza precedentului creat de administrația locală. „Am venit în calitate de cetățean fiind puțin îngrijorat. Ce mă îngrijorează pe mine este că proiectul preconizează o creștere de 50% pe 2019, creând un precedent pentru anii viitori. Sunt puțin îngrijorat că poate crește de la an la an (…) În trafic destul de mult văd foarte multe autovehicule care nu sunt înregistrate în județul nostru și chiar și cele care sunt înregistrate în județul nostru nu e sigur că au proprietari cu domiciliu în Timișoara. O creștere de 50% produce o stare de inechitate. Eu plătesc impozit pe mașină, plătesc TimPark, eu plătesc aceste lucruri și pe ei nu îi văd plătind (…) Cred că ar trebui să creștem impozitele într-un mod cumpătat, pentru că s-ar putea să ne trezim cu soluții nefavorabile: oamenii vor merge la comunele învecinate și vor da bani acolo”, a declarat acesta.

Răspunsul primarului, căruia o altă participantă la dezbatere i-a reamintit că, în 2012, declara că, liberal fiind, în timpul mandatului lui nu vor crește taxele și impozitele locale, a făcut însă referire la complexitatea situației. Edilul a făcut apel la rațiune. „Vă rog să aveți în vedere complexitatea lucrurilor. Oare nu e liberal să avem investiții? Acum alegem între două rele răul de a împovăra puțin, dar cu foarte puțin pe cei mai mulți. Nimeni nu va fi imposibilitatea să plătească, dar pentru unii va fi o povară, ca să putem dezvolta orașul în continuare. Ar fi un rău mai mare dacă am stagna. Anul acesta, de prin martie începând, când am văzut cât de greu ne este și când am preconizat că ne va fi și mai greu, nu am mai angajat nicio cheltuială până să nu o aprob eu. Eu știu că sunt măsuri nepopulare, mi-e cumplit de greu”, a spus Nicolae Robu.

„Majorările nu sunt de natură să afecteze drastic cetățenii”

Dezbaterea s-a încheiat după aproximativ două ceasuri. Primarul Nicolae Robu spune că dacă nu ar crește unele taxe și impozite, anul viitor nu ar exista bani pentru investiții. „Trebuie să mergem înainte cu această nouă fiscalitate locală. Dacă nu am face asta, pe fondul reducerii veniturilor primăriei prin noul Cod fiscal pe care l-a promovat guvernul, am risca să nu mai putem face nimic în oraș. Or, noi avem de făcut investiții majore pentru a moderniza și funcționaliza mai bine orașul nostru, investiții care vor fi în beneficiul cetățenilor și în beneficiul agenților economici, în egală măsură. Nu poți dezvolta un oraș în zona privată dacă nu îi dezvolți și infrastructura publică.

Majorările nu sunt de natură să afecteze drastic cetățenii (…) La mașini, că se face foarte mult caz, 92% din deținătorii de mașini au mașini cu capacitatea cilindrică de sub 2.000 de cm cubi, aceștia vor plăti sume mici în plus. Jumătate din aceștia, aproximativ, au mașini cu capacitatea sub 1.500 de cm cubi, aceștia vor plăti cu 2,5 lei în plus pe lună, chiar merită să facem atâta caz din asta? Iar cealaltă jumătate va plăti cu 7,5 lei mai mult pe lună. Trebuie să înțelegem la adevărata valoare această suplimentare, pentru că se intoxică populația că am introduce taxe și impozite împovărătoare. Câtă vreme majoritatea covârșitoare a populației nu plătește nimic în plus, pentru că nu are proprietăți aducătoare de venituri, și câtă vreme pentru mașini jumătate plătesc 2,5 lei în plus pe lună și cealaltă aproape jumătate plătește 7,5 lei în plus lunar, eu cred că discuția nu are atâta rost”, a spus, la final, edilul.

Creșterea impozitului pe terenuri ar putea avea și o parte bună pentru oraș: proprietarii ar putea decide să facă ceva în privința paraginii. „Această măsură îi va determina pe proprietari să fie mai preocupați să-și valorifice clădirile și terenurile și să termine odată cu lăsarea lor în paragină. Câtă vreme nu ai mai nimic de plătit nu te preocupă să îți valorifici proprietatea, dar în momentul în care ai mai mult de plătit vei fi preocupat să și folosești acea proprietate. Introducerea ei în circuitul aducător de venituri va fi benefică. Poate îi scoatem din amorțeală pe unii care s-au mulțumit să dobândească terenuri și clădiri și apoi le-au lăsat în paragină”, a mai declarat Robu. „La terenuri se dublează impozitul, la toate terenurile deținute de timișoreni. Se pleacă de la 0,68 de bani la 1,34 bani pe metru pătrat”, spune Adrian Bodo, șeful Direcției Fiscale.

Totuși, timișorenii scapă de taxa de… căsătorie

În urma dezbaterii va dispărea totuși o taxă propusă în proiectul de hotărâre. „Era o propunere de taxă de căsătorie. Mi se pare o prostie, o s-o scoatem, voi cere unui consilier local să vină cu un amendament și să eliminăm această taxă, care chiar nu-și are rostul!”, spune edilul. Potrivit proiectului, din 2019 ar fi urmat să fie percepute taxe precum: oficiere căsătorie în altă locație decât Casa Căsătoriilor; oficiere căsătorie în zilele de duminică, precum și în zilele de sărbătoare legală; oficiere căsătorie în zilele de sâmbătă, precum și în zilele declarate nelucrătoare; pentru eliberarea duplicatelor de pe certificatele de stare civilă, a extraselor multilingve, a adeverințelor de celibat, în regim de urgență – maximum 3 zile lucrătoare; pentru eliberarea extraselor multilingve de stare civilă, a adeverințelor de celibat – documente folosite la autoritățile din străinătate; pentru eliberarea actelor de identitate, în regim de urgență – maximum 5 zile lucrătoare.

Proiectul privind taxele și impozitele locale pe anul 2019 nu apare pe ordinea de zi a plenului CL Timișoara programat vineri, 23 noiembrie. El ar putea apărea totuși pe ordinea de zi suplimentară.

Share
Published by
Otilia Galescu

Recent Posts

Avarie majoră la Aquatim. Se lucrează intens pentru reluarea furnizării apei/Update. Avaria a fost izolată

Aquatim anunţă existenţa unei situații critice apărute în timpul punerii în funcțiune a noii conducte…

O oră ago

Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare…

4 ore ago

Timișoara are primul viceprimar votat, Ruben Lațcău

Ruben Lațcău a fost votat, marți seara, în funcția de viceprimar al Timișoarei. În prima…

4 ore ago

Raoul Trifan despre Mircea Geoană: “Poți scoate omul din PSD, dar nu poți scoate PSD-ul din om”

Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că Mircea Geoană, promovat de PSD, ar fi…

6 ore ago

Liderii PSD Ciolacu, Grindeanu și Simonis au mințit. Au fost la Nisa cu avionul plătit de Nordis

G4Media.ro a publicat dovada că, la sfârșitul lunii mai 2022, o cursă Țiriac Air, închiriată…

7 ore ago

Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal

Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind…

7 ore ago