Diverse

Doi ingineri din Timișoara au creat un aparat de zbor cu decolare și aterizare verticală cu propulsor cicloidal

Doi ingineri timișoreni au reușit să creeze o libelulă artificială, care și zboară. Astfel, a fost creat un dispozitiv mai performant, și anume un aparat de zbor cu decolare și aterizare verticală cu propulsor cicloidal, iar rezultatele au fost publicate într-o apreciată revistă americană.

Pentru cei care o fac cu pasiune, meseria de inginer înseamnă o doză destul de mare de inventivitate. Iar când aceasta se întâlnește cu spiritul ludic ce sălășuiește în fiecare dintre noi, mai mult sau mai puțin ascuns, iau naștere lucruri surprinzătoare. E și cazul inginerilor Francisc Bereczky și Ioan Silea, profesor la Universitatea Politehnica Timișoara, care, la un moment dat, au discutat cum să construiască o… libelulă. Care să și zboare.

Prin măiestria și costurile suportate de domnul Bereczky, ideea a mers mai departe, construind, în premieră, un dispozitiv mai performant, și anume un aparat de zbor cu decolare și aterizare verticală cu propulsor cicloidal.

Dintre micro-vehicule aeriene (MAV), tot mai prezente în domeniul militar și civil, se disting cele cu capacitatea de decolare și aterizare verticală (VTOL=vertical take-off and landing). Ele prezintă două avantaje majore: capacitatea de a opera în medii fără infrastructură de decolare/aterizare și o manevrabilitate sporită. Autorii au realizat prototipul unui astfel de aparat de zbor cu radiocomandă, echipat cu un tip original și revoluționar de propulsoare cicloidale cu pale pivotante, realizarea reprezentând o premieră absolută în domeniu. Masa aparatului, inclusiv acumulatorii, este de 170g iar autonomia de zbor este de 15 minute. Aparatul de zbor folosește 4 propulsoare cicloidale cu pale pivotante, fiecare acționat de câte un motor de curent continuu fără perii.

Potrivit autorilor, forțele aerodinamice (portanța si rezistența) contribuie în mod egal la generarea forței de propulsie și se menționează potențialul acestui nou tip de propulsor de a fi utilizat la aparate de zbor electrice destinate atmosferei rarefiate, cum e cea a planetei Marte. Evidențierea (teoretic și practic – prin prototip funcțional) rolului important al forței de rezistență aerodinamică în generarea forței de propulsie este o noutate absolută în domeniul aparatelor de zbor dezvoltate cu mijloace tehnice. Până în prezent, asemenea studii s-au făcut numai în domeniul zborului insectelor.

Rezultatele, recunoscute de lumea din topul a cercetării, au fost publicate în AIAA Journal – o revistă științifică a Institutului American de Aeronautică și Astronautică, care acoperă toate domeniile aeronauticii și astronauticii, în special în ceea ce privește noile dezvoltări teoretice și experimentale.

Share
Published by
Marcel Hoster

Recent Posts

Grup organizat în furt de motorină! Și-au însuțit zeci de tone de combustibil

Luni de zile au furat cu nesimțire de la locul unde lucrau. Acum vor da…

4 ore ago

Demarează etapa a doua a probelor la rece pe rețeaua Colterm

Compania de termoficare Colterm continuă pregătirile pentru sezonul de încălzire 2024-2025 și demarează etapa a…

8 ore ago

Traficul rutier va fi restricţionat vineri pe un tronson al străzii Glad

Societatea Drumuri Municipale (SDM) anunţă că, în vederea finalizării lucrărilor pe strada Glad, pe tronsonul…

8 ore ago

Timișoara devine platou de filmare pentru un serial. Mai multe străzi din oraș se închid

Filmarea unui miniserial la Timișoara va face ceva deranj în traficul din oraș. Mai multe…

8 ore ago

Programul de acțiuni al TM 2023 s-a încheiat, la Budapesta, cu un triplu eveniment marca Pro Musica

Asociația care s-a ocupat de buna desfășurare a Timișoara Capitală Europeană a Culturii a încheiat,…

8 ore ago

Noaptea Campusului Deschis vine cu un „Catalizator” deosebit

Cea mai așteptată noapte la UPT. Noaptea Campusului Deschis va avea loc în data de…

9 ore ago