Primăria Timișoara e ferm hotărâtă să schimbe regulamentul de funcționare al sistemului TimPark, ca un prim pas pentru a subordona direct municipalității acest serviciu, pe care să îl aplice într-un mod, în anumită măsură, diferit de cel actual. Primarul Fritz spune că actuala formă e doar o expresie aplicării greșite de gestionare a sistemului de mobilitate, în timp ce vicele Lațcău spune că folosind noul TimPark poate reda timișorenilor spațiul public pentru recreere și plimbare. Vedeți ce regulament propun noii edili și ce străzi vor ”arde” șoferii la buzunar atunci când își lasă mașina pe marginea drumului.
Spațiul public care ar putea fi zonă verde, trotuar sau piste de biciclete este ocupa acum ilegal de șoferi ca loc de parcare, este opinia lansată de actuala conducere a Primăriei Timișoara.
”Regulamentul de funcţionare a sistemului de parcare TimPark este primul pas pe care Primăria Municipiului Timișoara îl face în reformarea sistemului de parcare și introducerea lui în sistemul de mobilitate al orașului. În elaborarea Regulamentului, am luat în considerare principalele probleme cu care orașul se confruntă: pe de-o parte, foarte mult spațiu public este folosit ca parcare, chiar dacă nu este amenajat în acest scop și ar putea fi utilizat ca spațiu verde, trotuare sau piste pentru biciclete, iar pe de altă parte, presiunea că nu sunt suficiente locuri de parcare”, spune primăria.
În prezent, în Timișoara sunt amenajate peste 80.000 de locuri publice de parcare și staționare (47.445 locuri de parcare şi 32.805 locuri de staționare), pentru care ”cei noi” propun un mai bun management. La acestea se adaugă, locurile de parcare în regim privat, care rezolvă parcarea de domiciliu pentru foarte multe mașini (circa 2.600 de locuri de parcare în bateriile de garaje, la care se adaugă cele din curțile private). Studiile arată că în medie, mașinile personale sunt parcate 80% din timp la domiciliul proprietarului, 16% în altă parte și se deplasează doar aproximativ 4% din timp – și, desigur, pentru fiecare destinație este nevoie de loc de parcare.
”Ceea ce vedem astăzi sunt rezultatele politicii locale greșite de gestionare a sistemului de mobilitate, din ultimii ani: sub-finanțarea transportului public local și neglijarea nevoilor orașului de infrastructură pentru pietoni și bicicliști au dus la numărul uriaș de mașini de pe străzile orașului nostru. Un astfel de sistem este falimentar pentru orice oraș. Soluția nu este ca fiecare timișorean să aibă mașină personală, ci să avem un sistem de transport public eficient pe care cât mai mulți dintre noi să îl folosească și infrastructură de calitate pentru bicicliști. Lucrurile nu se pot schimba peste noapte, dar, noi am început această schimbare și Regulament de parcare este un prim pas că modul de administrare al spațiului public se schimbă. Și schimbarea va începe cu zona centrală.”, a declarat Dominic Fritz
În prim planul administrației este zona centrală, pentru că aici oamenii au cu ce ajunge, mijloace de transport în comun, și nu trebuie să vină cu mașina. Iar vestea ”bună” pe care conducerea primăriei a pregătit-o și speră că va fi votată de consilierii locali este că în centru nu se mai emit abonamente. Aici vor parca doar cei bogați, putem crede, pentru că prețul parcării va crește de la oră la oră, au decis cei care au gândit sistemul. În plus, taxarea se va face până la ora 20.
”Este prima zonă în care ne propunem să descurajăm folosirea mașinii personale și să încurajăm utilizarea transportului public și deplasarea cu bicicleta. De aceea, în zona centrală – zona 0 – nu se vor mai emite abonamente, pentru a descuraja staționarea pe perioade foarte lungi de timp, permițând astfel, cât mai multor șoferi să folosească același loc de parcare. În această zonă, se va parca doar la oră și costul parcării va crește de la o ora la alta. De asemenea, pentru aceste locuri de parcare/staționare, perioada de taxare este cea mai lungă: luni – duminică între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă”, mai spun cei de la primărie.
Desigur, dorința celor care impun taxarea pentru lăsat mașina pe marginea drumului este ca zonele unde se va aplica TimPark să fie cât mai mare. Din fericire, ei spun că aceasta va avea loc în următorii ani, posibil în alt mandat de primar.
”Sistemul TimPark se va extinde doar pe străzi pe care sunt amenajate sau marcate locuri de parcare, ceea ce înseamnă că în urma extinderii, TimPark va fi funcțional pe circa 15% din străzile Municipiului Timișoara, în restul orașului parcarea va fi gratuită. Gradual, în următorii ani, sistemul TimPark se va extinde și pe alte străzi. Prin actualul Regulament, oferim 10 tipuri de abonamente, pentru a acoperi nevoile de parcare a cât mai multor timișoreni și pentru a descuraja ocuparea locurilor de parcare/staționare de pe domeniul public fără a plăti. Cel mai scump tip de abonament este cel ”Combinat pentru Zonele I + II + III”, care oferă posibilitatea de a parca în întreg orașul cu excepția zonei centrale și are un preț de 2,59 lei/zi (respectiv, 72 lei/lună sau 777 lei/an)”, se mai spune în viziunea municipalității.
Conform propunerii de regulament, cetățenii vor primi abonament de parcare în zona unde locuiesc doar pentru o mașină.
”În ceea ce privește opțiunea de a parca în zonele rezidențiale care fac parte din sistemul TimPark, cei care fac dovada că locuiesc în interiorul perimetrului de aplicare a sistemului de taxare, au la dispoziție ABONAMENTUL REZIDENT, pentru un singur autovehicul/persoană, pentru a permite cât mai multor persoane accesul la locurile de parcare/staționare disponibile în cartiere. Pentru ca cei care cumpără abonamentul ”REZIDENT” să să găsească un loc de parcare/staționare cât mai aproape de domiciliu, am împărțit zonele tarifare roșie (I), galbenă (II), și albastră (III) în subzone tarifare (litera de început a subzonei definind zona tarifară, spre exemplu litera R din denumirea subzonei semnifică că acea subzonă se regăsește în zona roșie), luând în considerare mai multe criterii, spre exemplu numărul de locuri de parcare, gradul de aglomerare (dacă în acea subzonă sunt mai multe blocuri decât case individuale) etc”, se mai spune în poziția primăriei.
O altă noutate pe care noul Regulament o aduce este diferențierea locurilor de parcare/staționare aflate în interiorul sistemului TimPark, după cum urmează:
a. locuri de parcare/staționare destinate uzului general (LOCURILE DE PARCARE ALBE), aici pot parca/staționa autovehiculele care dețin abonamente de parcare compatibile cu zona parcării/staționării sau au achitat tariful de parcare prin voucher sau SMS. Ele vor fi evidențiate printr-un marcaj longitudinal alb, paralel cu bordura și pe aceste locuri se poate staționa/parca după următorul program:
– pe cele aflate în zonele roșie (I), galbenă (II) și albastră (III): luni – sâmbătă între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă; duminica și sărbătorile legale – fără taxă;
– pe cele aflate în zona verde (0): luni – duminică între orele 08,00 – 20,00 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă.
b. locuri de parcare mixte (LOCURILE DE PARCARE VERZI), evidențiate printr-un marcaj verde, longitudinal paralel cu bordura și cu tăblițe de informare. Aici, se poate staționa/parca după următorul program:
în intervalul orar 08,00 – 17,00 pot parca/staționa autovehiculele care dețin abonamente de parcare compatibile cu zona/subzona staționării, respectiv au achitat tariful de parcare prin una dintre modalitățile prevăzute de Regulament;
în intervalul orar 17,00 – 08,00 pot parca/staționa doar autovehiculele care dețin abonamente de tip „REZIDENT” compatibile cu subzona în care se regăsesc aceste locuri de parcare/staționare.
O atenție specială se va acorda persoanelor cu dizabilități, care au la dispoziție ABONAMENTUL PERSOANĂ CU DIZABILITĂȚI, care este gratuit şi le oferă drept de staţionare, în toate zonele de tarifare, inclusive în zona centrală (Zona 0), pentru a le facilita accesul la servicii medicale, culturale și la o mai bună integrare socială. De acest tip de abonament vor beneficia și părinții copiilor minori încadrați într-un grad de handicap, respectiv persoanele angajate ca asistenți personali ai persoanelor încadrate într-un grad de handicap grav cu asistent personal.
”Intenția noastră este ca acest regulament de parcare să fie implementat de o structură nouă, în subordinea Primăriei, și anume un serviciu public de administrare al parcărilor, care să investească banii pe care timișorenii îi plătesc pentru serviciul de parcare, în amenajarea de noi parcări. Altfel, nu avem cum să mutăm mașinile parcate peste tot, în locuri special amenajate și să redăm timișorenilor spațiu public pentru recreere, plimbare, deplasare cu bicicleta sau pe jos, locuri care să fie sigure pentru copii și persoane în vârstă.”, a spus și viceprimarul Ruben Lațcău
REGULAMENT TIMPARK ANEXA 3 Definire zone tarifare ANEXA 2 Lista strazilor pe care se aplica sistemul de parcareANEXA 6 HARTA
În aceatsă săptămână, polițiștii municipiului Lugoj au fost sesizați cu privire la faptul că, în…
Etapa a 13-a din Liga a 3-a a început vineri şi aproape pe toate stadioanele…
Pentru a rezolva problemele apărute ca urmare a vremii, pe teren sunt mai multe echipe…
Cei care doresc comercializarea de produse specifice de Sfântul Nicolae la Timișoara sunt așteptați să…
Peste doar o săptămână, la Timișoara se va deschide cea mai nouă ediție a Târgului…
Conform datelor companiei Rețele Electrice Banat, la primele ore ale dimineții de vineri, ca urmare…