Eveniment

În anul Capitalei Culturale, Timișoara încearcă încă să își prezinte oferta turistică. Au fost 180.000 de vizitatori de la debutul anului

După șase luni de Capitală Culturală, Timișoara e pe drumul bun și se apropie de cifrele din 2019, de dinainte de pandemie, în ceea ce privește numărul de turiști sosiți în oraș. Primele date arată că 180.000 de oameni au venit să vadă orașul în anul TM2023. Posibil, mulți vor reveni, pentru că orașul are perspective de atractivitate mari, dar care nu sunt, deocamdată, fructificate.

Reprezentanții Alianței pentru Turism România s-au reunit, în ședința bianuală, la Timișoara. Reprezentanții celor mai importante organizații din domeniu din România au sosit în capitala Banatului încă de sâmbătă, special și pentru a testa cum se prezintă orașul și ce ofertă de specialitate are, în anul TM2023. Concluzii: Perspectivele turistice oferite de Timișoara sunt enorme, din păcate oferta e destul de puțin promovată și, mai ales, cunoscută de către cei care ar putea sosi aici.

Nu știm dacă Timișoara va atrage milionul de vizitatori sperat de primărie, cert este că turismul și valoarea pe care acesta îl generează în economia locală este în creștere, concluzionează Simion Giurcă, șeful Asociației pentru Promovarea Timișoarei, cel care a fost și artizanul organizării acestei întâlniri în orașul de pe Bega.

Turismul e în creștere se apropie chiar de cifrele înregistrate de Timișoara în 2019, an după care a urma ”căderea”

Conform raportărilor statistice, am făcut niște estimări, dar raportările sunt cifrele minime. Aceste date pot fi corectate. La șase luni, Timișoara a fost vizitată de 175 – 180.000 de oameni. În primele cinci luni ale anului, indicele de ocupare al locurilor de cazare în Timișoara a crescut de la 27,3%, la 36,3% anul acesta, media pe țară e 24%, deci stăm bine. Majoritatea turiștilor provin din Germania, pe locul 2 estimăm noi că e Austria. Foarte mulți știau că Timișoara e Capitală a Culturii, sunt turiști cu abilități culturale. Au fost unii dintre ei care au trecut prin toate cele trei capitale culturale. Timișoara a punctat mai bine ca celelalte două, nu că am dori să ne lăudăm. În a doua jumătate a anului ne așteptăm ca numărul de turiști să crească, să fie un trend ascendent, să ne apropiem de acel milion de vizitatori, chiar și cei sosiți aici fără să înnopteze”, ne spune Simion Giurcă.

Dorința gazdelor este de prelungire a sejururilor. 

Ne dorim să creștem durata unui sejur, acum avem o medie 2,03 nopți de cazare pe vizitator, ne dorim să crească la 2,3 – 2,4. În zona privată, pe apartamente sau diferite pensiuni, numărul de înnoptări e chiar mai mare ca la sectorul hotelier. La apartamente creșterea e 4%. Noi considerăm că Timișoara a intrat pe un drum nou, orașul devine destinație turistică, vrem să forțăm în anii viitori. Turismul e un vector important de creștere al orașului, inclusiv economic”, a mai spus Giurcă.

Ideea e confirmată și de sibianul Alin Chipăilă, președinte Alianța pentru Turism România, care a vorbit despre modul în care a crescut orașul transilvănean. În primul rând, Capitala Culturală a adus o dezvoltare a infrastructurii culturale a orașului, dar și o dezvoltare economică. În plus, s-a văzut o creștere cu 16% a taxelor și impozitelor încasate.

Totuși, Timișoara nu se poate baza doar pe Capitală pentru dezvoltarea turismului. 

Am intrat pe anumite trasee, unii vin cu nave de croazieră și au o noapte la Timișoara. Văd grupuri de turiști și îi intreb cum au ajuns la Timișoara și ce impresie au. Trebuie să creștem atractivitatea orașului. Să dezvoltăm o economie a vizitatorului, să țină cont și de populația locală. Pachete hoteliere, brunch, o cină romantică, inclusiv pentru timișoreni! În acest sens se dorește dezvoltarea atractivității dincolo de 2023. Din acest motiv am depus documentația pentru a deveni organizație de management a destinației. Două lucruri importante sunt aduse de aceasta: devenim după înregistrare organizație de utilitate publică, atunci orașul și administrația poate să vireze taxa de turism către organizație cu scopul de a promova orașul. Un lucru liniștitor, banii din taxa de truism se pot folosi doar pentru dezvoltarea turistică. Timișoara merită mai mult decât are”, a mai declarat Giurcă. 

Oaspeții din turism, uimiți de ce au găsit la Timișoara

Întâlnirea protocolară a fost precedată de una cu scop lucrativ, în care participanții la întâlnirea operatorilor în turism au venit la Timișoara de sâmbătă, special pentru a vedea pe pielea lor ce oferă, de fapt, orașul. Pentru mulți uimirea a fost una chiar mare.

”Scopul principal al organizării adunării la Timișoara a fost să combinăm întâlnirea cu partea practică. De sâmbătă suntem aici, am interacționat cu colegii, pentru a cunoaște direct oferta turistică. E peste ce știam eu Timișoara acum zece ani, e un oraș care vibrează de viață”, a declarat Dumitru Luca, președinte Asociația Națională a Agențiilor din Turism. 

Conform acestuia, acum contează cum va știi Timișoara să ducă mai departe ceea ce a oferit TM2023.

Contează cum va fi monetizat ceea ce s-a câștigat, după acest an, Sibiul a trăit mult după acel an”, a mai spus Luca.

Simona Constantinescu, președintele Federației Industriei Hoteliere din România, a fost, la rândul ei, încântată de ceea ce a găsit la Timișoara. Dar, din păcate, ea spune că oferta este extrem de puțin cunoscută, atât în ceea ce privește Timișoara, ca și oraș, dar și ca și Capitală Culturală.

Venind din București, vă felicit pentru ceea ce oferă Timișoara pentru vizitatori, are ce oferi din punct de vedere istoric, cultural, ca informație turistică, tot ce e nevoie ca să devină destinație interesantă. Mulți vizitatori vin pentru acele evenimente, dacă locația oferă informații, turistul va veni din nou și va promova destinația mai departe. Un asemenea eveniment creează motivul de a aduce oamenii la destinația efectiv, operatorii trebuie să mulțumească turistul. Dacă va descoperi orașul, turistul va reveni pentru că va avea motiv să o facă. Oamenii vin pentru experiență. Este rolul fiecăruia din cetățeni de a promova evenimentele”, spune Simona Constantinescu.

O concluzie tristă este că românii nu știu, pur și simplu, ce poate oferi Timișoara. Românii nu cunosc ce e aici și nu consideră orașul ca o destinație reală de City Break.

În cadrul ședințelor pe care le avem întreb oamenii dacă știu ce oferă Timișoara și dacă sunt dispuși să organizeze un City Break aici. Mai puțin din zece din cincizeci de persoane întrebate spun că se gândesc la un City Break la Timișoara, concluzia e că nu se știe ce e aici. Eu am rămas surprinsă”, a mai declarat Constantinescu. 

Share
Published by
Marcel Hoster

Recent Posts

România, cea mai guvernabilă țară neguvernabilă

La prima vedere, clasa politică românească funcționează normal, sănătos. Are principii, asumă doctrine, studiază curente,…

20 de minute ago

Începe o nouă campanie trimestrială de colectare gratuită a deșeurilor VOLUMINOASE din Zona 1 Rural a județului Timiș – 2024

RETIM, în colaborare cu ADID Timiș, lansează o nouă campanie de colectare gratuită a deșeurilor…

49 de minute ago

Programul de lucrări al SDM în ziua de 28 octombrie 2024

Societatea Drumuri Municipale (SDM) face cunoscut programul zilei de 28.10.2024, unde se vor executa reparaţii…

O oră ago

Alergare prin și pentru istorie! Circa 1500 de participanți la Timișoara City Marathon powered by UPT/FOTO

Timișoara City Marathon powered by UPT a mobilizat duminică, 27 octombrie 2024, aproximativ 1500 de…

16 ore ago

Se pregătea să își ia zborul! Prins cu peste 200 km/h în județul Timiș

Sâmbătă, polițiștii orașului Deta, aflându-se în exercitarea atribuțiilor de serviciu, pe DN 58 B, au…

16 ore ago

Colterm a pornit unul dintre cazanele de la CET Sud, urmează pornirea turbinei pe aburi

Societatea de termoficare a Timișoarei, Colterm, estimează că în următoarele zece zile va consuma aproximativ…

20 de ore ago