Prezentăm a doua parte a interviului cu primarul Timişoarei, Dominic Fritz, totodată preşedintele USR. Dacă în prima parte am atins strict teme administrative, de această dată abordăm probleme mai apropiate de politică. Nu lipseşte însă nici fotbalul, mai exact despre noua echipă Poli Timişoara.
Vreau să trecem de la administraţie la politică cu o întrebare care priveşte ambele sfere. Şi mă refer la aşa-zisul războiul al gunoaielor. Considerați că gestul Consiliului Județean de a face o firmă proprie pentru a prelua de la RETIM deponeul de la Ghizela este un demers politic sau unul administrativ?
De principiu, intenția de a gestiona cu o firmă proprie un deponeu de deșeuri nu este o problemă. O problemă devine atunci când vor să folosească asta ca un pretext pentru a rezilia un contract care este în vigoare. Și acolo intervin niște limite juridice în felul în care poți trata o firmă cu care există un contract. Dacă intenția ulterioară este să împingă RETIM-ul de pe piaţa de deșeuri nu doar în Timiș, ci și în alte județe unde RETIM ar putea să vină la noi licitații, atunci ar fi o problemă. Dar o formulez ca o ipoteză pentru că nu am datele necesare și tocmai de aceea suntem foarte atenți. Ce este clar este că și la Ghizela și în toată infrastructura de deșeuri în ultimii ani, de când sunt eu primar, dar chiar și de înainte, această instituție, ADID, n-a reușit să facă niciun singur proiect nou de investiții. Nimic. Deși există un plan de gestiune a deșeurilor la nivel județean, nu s-au ținut de acest plan. Din punctul meu de vedere, sunt niște birocrați care se ocupă cu producția hârtiilor și nu cu gestiunea deșeurilor. Și de aceea, bineînțeles că ne punem și întrebarea ce mai căutăm în această asociație, unde avem un singur vot, dar care este controlată de alții, de toate primăriile din județ, în detrimentul timișorenilor. Pentru că timișorenii plătesc un tarif mai mare ca să subvenționeze tarife mai mici în restul județului. Și de aceea eu sunt foarte atent la ce se va întâmpla în această zonă.
S-ar putea să ieșiţi din ADID?
Eu cred că trebuie să analizăm care este varianta cu care putem să protejăm cel mai bine interesele timișorenilor. Vă dau un alt exemplu. Deşi timișorenii plătesc pentru campanie de primăvară și de toamnă de deșeuri voluminoase, așa cum a mai existat în Timișoara, ei plătesc pentru acest serviciu, face parte din contractul lor cu RETIM, ADID-ul refuză să autorizeze această campanie, interzice RETIM-ului să facă aceste campanii. Și ăsta este un motiv pentru care avem atât de multe rampe clandestine și o cultură, o incultură de fapt de-a arunca deșeuri voluminoase pe spațiul public. De unde le ridicăm tot pe banii timișorenilor și de aceea, încă o dată, eu analizez cum pot să apăr cel mai bine interesele timişorenilor.
Apropo, în ce relații mai sunteți cu președintele PSD al CJ Timiș, Alfred Simonis?
Suntem în relații instituționale normale, colaborăm pe mai multe proiecte, mai ales în zona sportului, dar în același timp, bineînțeles că reprezentăm două partide care nu au neapărat aceeași viziune despre cum trebuie să funcționeze administrația și despre direcția în care trebuie să meargă România Și de aceea e normal să existe strict la nivel politic și anumite frecușuri. Dar încă o dată suntem absolut hotărâți amândoi să facem ca instituțiile noastre să colaboreze productiv pentru timișoreni și timișeni.
Fiindcă ați descurs problema sportului, chiar vreau să vă întreb. Primăria s-a alăturat Politehnicii și Consiliul Județean pentru noul club de fotbal Poli. Totuși nu prea e vizibilă implicarea primăriei. În percepția publicului, Alfred Simonis pare a fi singurul din politică realmente angajat în proiect. Vă veți implica mai mult în acest proiect?
Eu am spus din start că un astfel de club poate să funcționeze dacă nu este condus de politicieni și eu mă țin de această promisiune. Susţinem clubul în primul rând cu noul stadion pe care îl construim, care va fi gata în toamna anului viitor. Suntem membru în club, ne plătim cotizația. Acum avem și un apel pentru o finanțare unde clubul cel mai probabil, va câștiga și o finanțare de câteva sute de mii de lei. E anul acesta și, bineînțeles că, în anii viitori această finanțare poate crește. Clubul joacă momentan pe Stadionul Electrica, un stadion al companiei noastre de transport, deci susținem din toată inima acest club, dar eu cred că sportivii trebuie să fie vedetele Clubului Poli, nu politicienii.
Să vă întreb altfel acum, fiindcă erau unele reproșuri. Nici Primăria, nici Consiliul Județean nu pot să dea bani pentru salariile jucătorilor. La Consiliul Județean au găsit o metodă prin care se dau bani pentru salarii prin societățile din subordine. S-ar putea să facă acest lucru și primăria? Sunt societăți potente ca și Aquatim, ca să dau un exemplu…
Eu am încredere că succesul sportiv al clubului Poli va fi suficient pentru a atrage sponsori din mediul privat.Asta este toată ideea. Ce facem acum este să asigurăm o tranziție Dar, până la urmă important este că acest club să stea pe propriile picioare. Eu susțin cu tot ce pot, cu mult drag, eu cred în acest proiect, cred că Timișoara are nevoie din nou de un club de fotbal puternic, un brand puternic care unește comunitatea.
Sunt reproșuri că, de când sunteți președintele USR, sunteți prea puțin prezent în Timișoara. Cum răspundeți acestor acuzaţii?
În primul rând reproșurile. Cumva este o tema recurentă. Când am fost 100% la Timișoara, mi-au reproșat că mi-am delegat niște atribuții la viceprimari, așa cum e și normal. Asta a fost în primul meu an de mandat așa că… Asta este o formă de a încălzi tema străinului, care nu este suficient de ancorat în oraș.
E temă care tot revine…
Exact, e o temă care tot revine și acum este această variație că aș fi la București. Eu pot să vă spun chiar și statistic că numărul meu de semnături nu s-a micșorat. Cred că am 80.000 de semnături anuale, 7-8 mii de documente în fiecare lună. Asta nu s-a micșorat de când am preluat funcția de la București. Și dimpotrivă, și înainte am fost mult la București încercând să rezolv diverse lucruri ale orașului. Cred că nu face rău Timișoarei că sunt la masa coaliției. Tot timpul ne-am plâns că politicienii Banatului nu au o voce la București. Acum o avem.
Chiar două…
Exact.
Sunteți unul din cei patru președinți ai partidelor aflatela guvernare. Sincer, reforma până acum a mers așa cum ați dorit? Sunteți mulțumit?
Nu pot să fiu mulțumit. Cred că e imposibil să fii mulțumit în momentul în care ai o coaliție cu patru partide care sunt extrem de diferite, din care trei partide de fapt au fost la guvernare până acum și au un anumit drive inerent de continuitate, de a păstra status-quo și noi, care suntem noul partener, clar că drive-ul nostru e de schimbare a lucrurilor și asta creează anumite fricțiuni Mai mult decât atât, am și intrat la guvernare în criza cea mai mare pe care această țară a avut-o de foarte, foarte mult timp. Și din punct de vedere economic, bugetar, dar și social și cultural. Și de aceea, ceea ce facem acum este să aplicăm pansamente de urgență și nu am intrat încă în acea etapă în care schimbăm fundamental felul în care funcționează statul român Și asta trebuie să se întâmple ca să nu o dăm de gard.
Apropo de reforme și de schimbări, unde ați încadra PSD-ul? În coaliție sau în opoziție?
Întrebarea ar fi care PSD-ul, pentru că și PSD în interior este rupt în mai multe tabere, curente Dar bineînțeles că PSD este un partid asumat la guvernare și așteptarea mea este să se comporte pe măsură. Că mai există voci care nu se comportă așa și chiar și acțiuni oficiale e altceva. Și cu siguranță nu ajută faptul că PSD încă nu și-a ținut alegerile interne.
Aici voiam să şi ajung. Există probleme în coaliţie din cauza acestor alegeri din PSD?
Da, există anumiţi stimuli de comportament, de retorică. Și bineînțeles că USR încă este un adversar politic al PSD-ului și de aceea pentru unii este foarte tentant să ne folosească ca sac de box pe noi sau pe premierul Bolojan. Dar până acum cred că am reușit să ținem această coaliție împreună pentru a putea face reformele urgente de care e nevoie ca să nu ne explodeze bugetul țării în fața.
USR avea un proiect foarte important pentru România privind reorganizarea administrativă. N-am mai auzit nimic despre el. Se întâmplă ceva cu el?
Ca să fiu sincer şi fără să minimalizez munca colegilor din ultimii ani, un astfel de proiect nu poate fi elaborat de un singur partid, tocmai de aceea eu propun o Comisie interdisciplinară cu primari, cu experți, cu oameni de știință, poate și consultanți din mediul privat care au experiență cu eficientizări, reorganizări, cu juriști cu care să lucrăm la o reală reformă administrativă. Nu se poate să avem comune care sunt de trei ori mai mari decât anumite municipii sau să avem sate cu câteva sute de locuitori care depind 100% de bugetul de stat. Sunt cam 8,4 miliarde de lei în fiecare an cu care bugetul de stat susține primării care nu se pot autosusţine. Deci așa nu ne putem pregăti pentru viitor. România trebuie să devină mai rezilientă și serviciile publice pentru cetățeni trebuie să fie mai eficiente și asta se poate doar cu o reformă reală teritorial-administrativă.
Dincolo de marile probleme econnomice, mai avem o problemă la graniță. Credeți că România este în mijlocul unui război hibrid?
Da. Cred că este destul de evident că Rusia are anumite acțiuni de provocare ale NATO și în Estonia și în Polonia și chiar și în România de a testa terenul, de a testa fermitatea cu care reacționăm. Şi cu siguranță Rusia nu-i mulțumită doar cu Ucraina. Şi în același timp vedem că Rusia încearcă și prin alte mijloace să controleze, să divizeze societățile occidentale, inclusiv România și de aceea o parte din diviziunile pe care le vedem în societate sunt împinse într-un lucru proactiv după manuale de propaganda din partea Rusiei.
Cum putem contracara acest război?
Cu fermitate, în primul rând, fără teamă. Fără să picăm în capcana extremiștilor care ne vorbesc de pace, dar care folosesc acest cuvânt doar ca un sinonim pentru supunere față de Rusia. Și bineînțeles cu toate instrumentele digitale și juridice pe care le avem la dispoziție și pe care poate trebuie să le și dezvoltăm. Și în sensul ăsta o reformă a serviciilor, mai ales SIE și SRI, este absolut urgentă. Pentru că, momentan, legile securității naționale sunt din anii 90, atunci când nu exista internetul. Dar, în același timp să avem și o supraveghere civilă reală și un control civil real asupra serviciilor.
Ultima întrebare de politică locală. Veţi face alianţă cu PNL?
Da, eu îmi doresc foarte mult să avem o apropiere de PNL și bineînțeles că de aceea și urmăresc cu mult interes dezbaterile interne din PNL Cred că e foarte important ca PNL să se rupă de un trecut care uneori a fost prea focusat pe… mufarea la resursele orașului și să redevină, și parțial este deja, un partid de dreapta cu care să colaborăm. Şi sunt mulţi oameni buni acolo cu care putem conlucra.
O a doua clădire administrată de Consiliul Județean Timiș are, de marți, iluminat festiv pe…
La doar câteva ore de la momentul în care Consiliul Județean Timiș a aprobat rezilierea…
Fostul internaţional român Ioan Timofte este, începând de astăzi, noul director sportiv al Politehnicii Timișoara.…
Guvernul și-a asumat marţi, în faţa plenului reunit al Senatului şi Camerei Deputaţilor, răspunderea pe…
Începând de miercuri, 3 decembrie 2025, la ora 17:00, la Muzeul Național de Artă Timișoara…
Eliminarea locurilor de parcare prin amenajarea unui culoar pentru firobuze pe Take Ionescu și-a găsit…