Proiectul de instalare a insulelor ecologice digitalizate, celebrele tomberoane inteligente, care preiau gunoaiele de la populație, pe fracții, pe baza unor cartele, a ajuns la finalul implementării finanțării europene din PNRR. Iar cei ce se ocupă de noul sistem au tras concluzii și au găsit și vinovați pentru că nu a mers totul cum trebuie.
Oamenii au început să învețe să folosească noile insule, dar sunt încă probleme, ne spun reprezentanții Primăriei Timișoara și cei ai Retim, care se ocupă de funcționarea sistemului, prin colectarea deșeurilor. În principiu e bine, spun aceștia, doar la 20 – 30 dintre cele o sută de asemenea insule sunt și probleme. Au fost găsiți chiar și vinovați!
Iar principala problemă găsită ar fi șoferii răi care parchează lângă insulele ecologice, iar autoutilitarele Retim nu pot să ajungă la pubele și să le golească. Dacă pubela respectivă e plină, senzorul blochează accesul și deschiderea ușiței. E drept că și locatarii, unii, sunt răi, vin la gaura pubelei inteligente ci saci de deșeuri mai mari de 35 de litri și acestea nu intră pe respectiva gaură și gunoiul e lăsat lângă insulă. Unii utilizatori uită cartela acasă și nu mai urcă după aceasta lăsând punga jos, lângă insulă, iar alții nu au reușit să învețe că o cartelă nu trebuie doar trecută brusc prin fața cititorului ci lăsată câteva secunde pentru a-și ”face efectul”
”Orice e nou înseamnă o etapă de învățare și una de dezvățare. Am avut o etapă care a durat luni de zile. Lumea a învățat cum se folosesc pubelele, cartelele. Pentru colectare, Retim a realizat un nou traseu. De asemenea, deșeurile reciclabile au fost împărțite în două fracții, pubela albastră și pubela galbenă. Acum se colectează separat deșeurile, pe patru fracții. Și clopotul pentru sticle a fost adus la insule. A urmat o perioada de învățare, am mers în paralel cu pubele. Sunt situații care ne blochează, sunt mașini parcate și de acestea nu putem deschide insulele, să luăm containerele aflate înăuntru. Suntem în discuții cu primăria pentru realizarea de campanii de conștientizare. Neridicarea deșeurilor atrage disconfort ulterior, insula se blochează când senzorul de plin arată acest lucru. Cei care vor sa depună deșeuri, nu mai pot pentru ca ușa de acces e blocata”, a spus Dragoș Tomescu, director operațiuni Retim Ecologic Service.
De redimensionare fizică nu se poate vorbi, dar se poate realiza un grafic de colectare mai rapidă. Deocamdată cei de la Retim spun că ridicarea deșeurilor se face de două ori pe săptămână. Se pare că nu e îndeajuns, e greu de crezut că doar cartelele luate prea rapid sau vehiculele parcate în fața insulelor sunt de vină pentru ceea ce viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău, numea de curând un sistem ”dezastruos”.
În mod normal, sistemul insulelor ar urma să fie extins, asta spune și programul de finanțare. Când vine vorba despre aceasta, cei de la primărie spun că nu e treaba lor ci a celor de la ADID, că ei trebuie să se ocupe.
Ca un moment inedit al implementării sistemului cu insule ecologice, la doar câteva zile de la lansare, în pubelele deștepte ale sistemului a fost descoperit un frigider tăiat pe bucăți și aruncat la gunoi.
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă…
Universitatea Politehnica Timișoara, prin Departamentul de ID/IFR și Educație digitală (DeL) și Centrul Multimedia, în…
Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va…
Primarul Timişoarei, Dominic Fritz, a depus joi, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, jurământul de…
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, în calitate de beneficiar, și Agenția Județeană pentru…
Conform datelor oficiale ale Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș, în județ, rata…