Cam 20% din cei aproape 1,5 milioane de locuitori din München merg în mod regulat cu bicicleta. Spune asta fostul primar Josef „Hep” Monatzeder, recunoscut pentru grija arătată, în timpul mandatelor sale, deopotrivă pietonilor și bicicliștilor. Filosofia e simplă și ar trebui înțeleasă corect și la Timișoara: fiecare participant la trafic trebuie să aibă locul lui.
În München, al treilea oraș ca mărime al Germaniei, mersul pe bicicletă a trecut demult de faza de hobby. Aproape o cincime din locuitori folosesc acest mijloc de deplasare în mod obișnuit, iar autoritățile au realizat deja că infrastructura este prea mică. „Avem o dezvoltare fantastică în domeniul circulaţiei cu bicicletele, în München infrastructura este prea mică deja”, spune Josef „Hep” Monatzeder, fost primar, în timpul căruia a fost pusă la punct strategia de dezvoltare pentru bicicliști. Monatzeder a fost supranumit, de altfel, „primarul bicicliștilor” și a primit mai multe premii pentru felul în care municipalitatea bavareză a gestionat această problemă. Evident, există și restricții bine stabilite. Întrebat dacă în zona centrală a orașului München – în Marienplatz, unde este primăria, sau pe Kaufingerstraße, de exemplu – este permis mersul pe bicicletă, Monatzeder a fost foarte clar. „Parțial da, este voie cu bicicleta în centru, dar nu în zona pietonală. Practica ne-a arătat că, dacă facem bine traseele pentru bicicletele, din ce în ce mai mulţi cetăţeni din München folosesc bicicleta ca mijloc de transport. Procentajul, când am început primul mandat de primar, era de 6% biciclişti. Acum suntem în jur de 20%”, explică acesta.
Spre deosebire de Timișoara, în München, filosofia autorităților a fost cu totul alta în ceea ce privește desenarea pistelor. „Noi căutăm ca fiecare participant în trafic să aibă locul lui. În Timişoara s-a omis acest lucru, se caută să fie presat totul pe trotuar. În München am luat din partea carosabilă ca să creăm loc pentru biciclişti. Pistele s-au făcut pe stradă”, ne-a mai declarat Josef Monatzeder. Întrebat dacă ar merge cu bicicleta prin Timișoara, oraș în care nu se află pentru prima dată, fostul primar al Münchenului a zâmbit. „Numai în anumite zone. Cel mai probabil, în zonele interzise, prin parcuri, de exemplu”, a spus acesta. În capitala Bavariei e voie pe două roți prin parcuri. „Încercăm să ducem cât mai mult traseele bicicliștilor prin parcuri. Acolo nu este aerul poluat din trafic”, a explicat oficialul german.
În Timișoara este în vigoare, de câteva zile, o interdicție totală de mers cu bicicleta în Centrul Istoric. Municipalitatea și-a motivat decizia – care a stârnit nemulțumirea comunității pe două roți din oraș – prin aceea că zona este destinată exclusiv pietonilor. Vineri seară, câteva sute de oameni au traversat, pe lângă biciclete, centrul în semn de protest. Ei reclamă nu atât îndârjirea primăriei de a le interzice accesul în centru, cât lipsa unor trasee coerente care să le permită să ocolească centrul sau faptul că, de exemplu, e plin de mașini parcate în zonele așa-zis pietonale.
Administrația Bazinală de Apă Banat derulează în prezent un important proiect pentru consolidarea malurilor râului…
La început mi se părea o glumă. O glumă nereuşită, ca să nu spun una…
13 kilometri de rețele termice vor fi reabilitați, Primăria Timișoara semnând contractul de finanțare. Această…
Campioana națională de rugby, SCM USV Timișoara, și-a asigurat serviciile a doi jucători de la…
Una dintre cele mai solicitate destinații aeriene din ultima perioadă din România, va avea o…
La sfârșit de an, Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara, a făcut o analiză a…