SDM are monopol si pe drumuri: 36 de milioane de euro, pentru 4 ani de contract

Societatea Drumuri Municipale a devenit „stăpâna” absolută a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din Timișoara. Consilierii locali au votat un contract pe patru ani, care poate fi prelungit, la o valoare anuală de aproximativ 9 milioane de euro. SDM se ocupă deja de drumurile pietruite, dar și, în următorii 15 de ani, de semnalizarea rutieră din oraș.

Primăria Timișoara are, din vara lui 2013, contracte pentru întreținerea străzilor, încheiate cu trei societăți, pe o durată de patru ani. Orașul a fost împărțit în șase sectoare, valoarea contractului pentru un sector fiind de 15 milioane de lei, fără TVA. pentru întreţinerea străzilor. Din februarie 2014 au încheiat, tot pentru patru ani, contracte și pentru repararea trotuarelor. Suma pusă la bătaie: 30 de milioane de lei, fără TVA. În octombrie 2014, primarul Nicolae Robu anunța că intenționează să atribuie direct viitoarele contracte de întreținere a drumurilor către Societatea Drumuri Municipale, după expirarea contractelor aflate în vigoare. În decembrie 2016, consilierii locali au votat un studiu de oportunitate privind delegarea serviciului „Activitate de reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor și podurilor din municipiul Timișoara”. Conform referatului atașat proiectului, contractul va putea atribuit numai după ce va fi obținut un aviz de la Consiliul Concurenței, după elaborarea unui regulament și a unui caiet de sarcini și după aprobarea, de către CL, a tarifelor pentru serviciile prestate. Durata propusă pentru gestiunea directă era de 15 ani, cu obligația autorităților locale ca, o dată la cinci ani, „să facă analize privind eficienţa economică a serviciului”.

În ultimul plen, consilierii locali au votat proiectul de hotărâre „privind atribuirea contractului pentru activitatea de reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timioara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, către SC Drumuri Municipale Timişoara SA”. Acesta se bazează pe articolul 31 din Legea nr. 98/2016, care gestionează achizițiile publice. Contractul este valabil pe patru ani, „cu posibilitatea de prelungire pe perioade succesive, egale cu 4 ani, prin act adițional, cu aprobarea expresă a CL”. Valoarea estimată a contractului, pe an, este de 41,05 milioane de lei, cu tot cu TVA, și poate fi modificată în funcție de valoarea aprobată de CL pentru diversele tipuri de lucrări. Prețurile trebuie aprobaate de CL, iar cele pentru principalele materiale vor fi revizuite anual, după finalizarea procedurilor de achiziţii, şi trebuie aprobate, de asemenea, de consilierii locali.

SDM deține „instalații tehnice, maşini și utilaje, iar baza de producţie dispune de depozite pentru stocarea temporară a materiilor prime şi materialelor folosite în procesele de fabricaţie”. Drumuri Municipale are 311 angajați, „din care 169 personal direct productiv şi 24 ingineri (din care 11 ingineri de specialitate de Căi ferate, drumuri și poduri”.

Conform referatului proiectului, s-a ales această soluții din mai multe motive. Iată-le pe cele tehnice:

  • Se va asigura o activitate continuă (24h/24h) pentru intervenţii privind semnalizarea rutieră afectată de accidente rutiere, vandalism, furt, fenomene naturale, etc., precum şi semnalizarea corespunzătoare a unor situaţii neprevăzute ivite pe domeniul public (surpări, accidente, fenomene naturale)
  • Se va asigura urmărirea comportării drumurilor și podurilor în vederea asigurării exploatării normale a acestora
  • Se evită perioadele lungi de timp necesare lansării procedurilor de licitaţii, rezolvării eventualelor contestaţii, timp care poate fi folosit de operator, acesta putând demara şi chiar accelera lucrările din momentul în care a preluat gestiunea şi care poate interveni urgent în vederea evitării incidentelor rutiere

Dacă SDM nu-și face treaba și nu reușește să termine la timp o lucrare, penalitățile aplicate vor fi de 0,5% din preţul contractului pentru fiecare zi de întârziere. Perioada de garanţie de bună execuţie a lucrărilor de reparatii si întreţinere este de un an pentru plombări și de doi ani pentru lucrările de înlocuire a întregii suprafeţe a carosabilului. SDM a primit, în 2016, contractul pentru întreținerea străzile de piatră spartă din Timișoara, valabil pe patru ani, cu o valoare de 2,5 milioane de euro, dar și, prin delegație de gestiune, semnalizarea și întreținerea semnalizării rutiere, pe o perioadă de 15 ani. Societatea gestionează și sistemul de parcare al orașului, dar se ocupă, până în 2021, și de curățenia Complexului Sportiv Bega, a Sălii Olimpia și a WC-urilor publice.

Share
Published by
Otilia Galescu

Recent Posts

Proiectul noului pod peste Mureș, de lângă Cenad, face un pas înainte

Lansată în cea de a doua jumătate a acestui an, licitația pentru stabilirea executantului studiului…

6 ore ago

Deplasare grea în ultimul meci din 2025 al baschetbaliștilor

Fără pauză! Etapa a 14-a din Liga Națională masculină de baschet programează un meci în…

8 ore ago

Din 1 ianuarie pregătiți-vă să vă goliți mai repede buzunarele pentru benzină sau motorină. Sau mergeți cu trotineta și bicicleta

Dacă v-ați bucurat de ieftinirea carburanților din ultimele zile, nu sperați să rămână prea mult…

10 ore ago

A intrat pe contrasens și a băgat o femeie și un copil în spital

Duminică, 28 decembrie 2025, în jurul orei 06:15, polițiștii au fost sesizați cu privire la…

11 ore ago

România lui Mitică. Mitică Dragomir

Dacă ar fi să ilustrez anul 2025, ba chiar şi ultimii 36 de ani, rezumându-mă…

14 ore ago

Asociația Club Sportiv Sport Express – locul unde copiii cresc prin sport, încredere și comunitate

Există momente în copilărie care rămân pentru totdeauna: prima minge prinsă corect, primul gol marcat,…

15 ore ago