Societatea Drumuri Municipale a devenit „stăpâna” absolută a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din Timișoara. Consilierii locali au votat un contract pe patru ani, care poate fi prelungit, la o valoare anuală de aproximativ 9 milioane de euro. SDM se ocupă deja de drumurile pietruite, dar și, în următorii 15 de ani, de semnalizarea rutieră din oraș.
Primăria Timișoara are, din vara lui 2013, contracte pentru întreținerea străzilor, încheiate cu trei societăți, pe o durată de patru ani. Orașul a fost împărțit în șase sectoare, valoarea contractului pentru un sector fiind de 15 milioane de lei, fără TVA. pentru întreţinerea străzilor. Din februarie 2014 au încheiat, tot pentru patru ani, contracte și pentru repararea trotuarelor. Suma pusă la bătaie: 30 de milioane de lei, fără TVA. În octombrie 2014, primarul Nicolae Robu anunța că intenționează să atribuie direct viitoarele contracte de întreținere a drumurilor către Societatea Drumuri Municipale, după expirarea contractelor aflate în vigoare. În decembrie 2016, consilierii locali au votat un studiu de oportunitate privind delegarea serviciului „Activitate de reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor și podurilor din municipiul Timișoara”. Conform referatului atașat proiectului, contractul va putea atribuit numai după ce va fi obținut un aviz de la Consiliul Concurenței, după elaborarea unui regulament și a unui caiet de sarcini și după aprobarea, de către CL, a tarifelor pentru serviciile prestate. Durata propusă pentru gestiunea directă era de 15 ani, cu obligația autorităților locale ca, o dată la cinci ani, „să facă analize privind eficienţa economică a serviciului”.
În ultimul plen, consilierii locali au votat proiectul de hotărâre „privind atribuirea contractului pentru activitatea de reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timioara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, către SC Drumuri Municipale Timişoara SA”. Acesta se bazează pe articolul 31 din Legea nr. 98/2016, care gestionează achizițiile publice. Contractul este valabil pe patru ani, „cu posibilitatea de prelungire pe perioade succesive, egale cu 4 ani, prin act adițional, cu aprobarea expresă a CL”. Valoarea estimată a contractului, pe an, este de 41,05 milioane de lei, cu tot cu TVA, și poate fi modificată în funcție de valoarea aprobată de CL pentru diversele tipuri de lucrări. Prețurile trebuie aprobaate de CL, iar cele pentru principalele materiale vor fi revizuite anual, după finalizarea procedurilor de achiziţii, şi trebuie aprobate, de asemenea, de consilierii locali.
SDM deține „instalații tehnice, maşini și utilaje, iar baza de producţie dispune de depozite pentru stocarea temporară a materiilor prime şi materialelor folosite în procesele de fabricaţie”. Drumuri Municipale are 311 angajați, „din care 169 personal direct productiv şi 24 ingineri (din care 11 ingineri de specialitate de Căi ferate, drumuri și poduri”.
Conform referatului proiectului, s-a ales această soluții din mai multe motive. Iată-le pe cele tehnice:
- Se va asigura o activitate continuă (24h/24h) pentru intervenţii privind semnalizarea rutieră afectată de accidente rutiere, vandalism, furt, fenomene naturale, etc., precum şi semnalizarea corespunzătoare a unor situaţii neprevăzute ivite pe domeniul public (surpări, accidente, fenomene naturale)
- Se va asigura urmărirea comportării drumurilor și podurilor în vederea asigurării exploatării normale a acestora
- Se evită perioadele lungi de timp necesare lansării procedurilor de licitaţii, rezolvării eventualelor contestaţii, timp care poate fi folosit de operator, acesta putând demara şi chiar accelera lucrările din momentul în care a preluat gestiunea şi care poate interveni urgent în vederea evitării incidentelor rutiere
Dacă SDM nu-și face treaba și nu reușește să termine la timp o lucrare, penalitățile aplicate vor fi de 0,5% din preţul contractului pentru fiecare zi de întârziere. Perioada de garanţie de bună execuţie a lucrărilor de reparatii si întreţinere este de un an pentru plombări și de doi ani pentru lucrările de înlocuire a întregii suprafeţe a carosabilului. SDM a primit, în 2016, contractul pentru întreținerea străzile de piatră spartă din Timișoara, valabil pe patru ani, cu o valoare de 2,5 milioane de euro, dar și, prin delegație de gestiune, semnalizarea și întreținerea semnalizării rutiere, pe o perioadă de 15 ani. Societatea gestionează și sistemul de parcare al orașului, dar se ocupă, până în 2021, și de curățenia Complexului Sportiv Bega, a Sălii Olimpia și a WC-urilor publice.
Comentarii prin facebook