Social

Consiliul Concurenţei anunţă, în urma unui studiu: Timşoara stă relativ bine la capitolul locuri de parcare

Vă gândiţi că aveţi probleme cu parcările în Timişoara? Nu vă mai plângeţi, oraşul de pe Bega stă chiar bine decât alte oraşe mari, arată un studiu realizat de Consiliul Concurenţei. Problema e cu administrarea acestor locuri, un monopol, mai spune organismul de control al pieţei.

Piaţa românească din domeniu înfiinţării şi administrării parcărilor publice din România nu este deocamdată reglementată corespunzător şi autorităţile administraţiei publice locale nu au o abordare unitară, astfel încât să crească eficienţa gestionării acestora şi se reducă dezechilibrele dintre numărul autoturismelor şi numărul locurilor de parcare, arată una dintre concluziile Consiliului Concurenţei, în urma derulării unei analize pe piaţa serviciilor de parcare publică cu plată la nivelul mai multor municipii reşedinţă de judeţ. Deşi v-aţi aştepta ca Timişoara să fie iadul pe pământ în domeniul parcărilor, oraşul stă chiar mai bine decât restul oraşelor analizate! La nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ, în cinci cazuri (Iaşi, Sibiu, Constanţa, Drobeta-Turnu Severin şi Târgu Jiu) sunt peste trei autoturisme înmatriculate pe un loc amenajat pentru parcare, cea mai dificilă situaţie regăsindu-se la Iaşi, cu peste unsprezece autoturisme înmatriculate pe un loc amenajat pentru parcare. Cel mai bine se situează municipiile Timişoara, Braşov şi Piteşti, unde există un loc amenajat pentru parcare pentru mai puţin de două autoturisme înmatriculate.

Contracte pe termene lungi, lipsa concurenţei

Autorităţile administraţiei publice municipale înfiinţează, organizează, coordonează, reglementează serviciile publice de parcare, stabilirea amplasamentelor făcându-se împreună cu Poliţia Rutieră. Astfel, administraţiile decid dacă gestionează în mod direct serviciile publice de parcare sau deleagă gestiunea unor operatori (cu capital public, privat sau mixt) prin  negociere directă sau prin licitaţie publică, încasând redevenţă de la aceştia, mai spun cei de la Consiliul Concurenţei.

În cazul municipiilor reşedinţă de judeţ Cluj-Napoca, Craiova şi Iaşi autorităţile publice municipale gestionează direct parcările publice. Cu excepţia municipiilor Braşov, Piatra-Neamţ şi Reşiţa – în cazul cărora gestiunea serviciilor de administrare a parcărilor s-a atribuit prin licitaţie publică, în cazul municipiilor Constanţa, Timişoara, Focşani şi Râmnicu Vâlcea, gestiunea serviciilor de administrare a parcărilor s-a atribuit direct unor operatori înfiinţaţi de autorităţile administraţiei publice locale. „Astfel, concurenţa între furnizorii/prestatorii de servicii de parcare se poate manifesta doar cu ocazia derulării procedurilor de achiziție publică pentru desemnarea operatorilor care vor administra parcările. În urma analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că, în unele cazuri, durata contractelor de delegare a gestiunii/concesiune pentru servicii de parcare este foarte mare, existând şi posibilitatea de prelungire”, se mai arată în raport.

În cazul municipiului Timişoara, concesionarul Drumuri Municipale Timisoara SA datorează pentru bunurile date în administrare, o redevenţă anuală reprezentând un procent de 1 % din cifra de afaceri obţinută din exploatarea obiectului concesiunii. Sumele rezultate din exploatarea sistemului public de parcare se constituie venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligaţia de a folosi 50 % din profitul obţinut pentru construirea de noi parcări în municipiul Timişoara. Activităţile de reparaţii şi întreţinere a parcărilor concesionate intră, de asemenea, în sarcina concesionarului. O altă problemă este legată de parcările de reşedinţă din Timişoara. Acestea nu sunt reglementate, însă axarea staţionării (sistemul TIMPARK), se aplică în perimetre stabilite împărţite în 4 zone tarifare, prin plata unor abonamente/vouchere de parcare.

Share
Published by
Marcel Hoster

Recent Posts

Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad

Institutul de Studii Geopolitice al Universității “Aurel Vlaicu” din Arad a găzduit vineri, 5 decembrie,…

9 ore ago

Au lovit și au fugit! Acum, trei tâlhari tineri își așteaptă pedeapsa

Și-au riscat viitorul pentru ceva produse dintr-un magazin. Pentru asta au dat și cu pumnul,…

12 ore ago

Un vârstnic a sfârșit vineri între liniile de tramvai

Vineri, 5 decembrie, aproape de ora 11, polițiștii au fost sesizați cu privire la faptul…

14 ore ago

Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”

Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care…

14 ore ago

Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș

Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și…

15 ore ago

Sâmbătă puteţi descoperi “Timișoara interbelică” într-un nou tur ghidat

Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”,…

15 ore ago