Vă gândiţi că aveţi probleme cu parcările în Timişoara? Nu vă mai plângeţi, oraşul de pe Bega stă chiar bine decât alte oraşe mari, arată un studiu realizat de Consiliul Concurenţei. Problema e cu administrarea acestor locuri, un monopol, mai spune organismul de control al pieţei.
Piaţa românească din domeniu înfiinţării şi administrării parcărilor publice din România nu este deocamdată reglementată corespunzător şi autorităţile administraţiei publice locale nu au o abordare unitară, astfel încât să crească eficienţa gestionării acestora şi se reducă dezechilibrele dintre numărul autoturismelor şi numărul locurilor de parcare, arată una dintre concluziile Consiliului Concurenţei, în urma derulării unei analize pe piaţa serviciilor de parcare publică cu plată la nivelul mai multor municipii reşedinţă de judeţ. Deşi v-aţi aştepta ca Timişoara să fie iadul pe pământ în domeniul parcărilor, oraşul stă chiar mai bine decât restul oraşelor analizate! La nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ, în cinci cazuri (Iaşi, Sibiu, Constanţa, Drobeta-Turnu Severin şi Târgu Jiu) sunt peste trei autoturisme înmatriculate pe un loc amenajat pentru parcare, cea mai dificilă situaţie regăsindu-se la Iaşi, cu peste unsprezece autoturisme înmatriculate pe un loc amenajat pentru parcare. Cel mai bine se situează municipiile Timişoara, Braşov şi Piteşti, unde există un loc amenajat pentru parcare pentru mai puţin de două autoturisme înmatriculate.
Contracte pe termene lungi, lipsa concurenţei
Autorităţile administraţiei publice municipale înfiinţează, organizează, coordonează, reglementează serviciile publice de parcare, stabilirea amplasamentelor făcându-se împreună cu Poliţia Rutieră. Astfel, administraţiile decid dacă gestionează în mod direct serviciile publice de parcare sau deleagă gestiunea unor operatori (cu capital public, privat sau mixt) prin negociere directă sau prin licitaţie publică, încasând redevenţă de la aceştia, mai spun cei de la Consiliul Concurenţei.
În cazul municipiilor reşedinţă de judeţ Cluj-Napoca, Craiova şi Iaşi autorităţile publice municipale gestionează direct parcările publice. Cu excepţia municipiilor Braşov, Piatra-Neamţ şi Reşiţa – în cazul cărora gestiunea serviciilor de administrare a parcărilor s-a atribuit prin licitaţie publică, în cazul municipiilor Constanţa, Timişoara, Focşani şi Râmnicu Vâlcea, gestiunea serviciilor de administrare a parcărilor s-a atribuit direct unor operatori înfiinţaţi de autorităţile administraţiei publice locale. „Astfel, concurenţa între furnizorii/prestatorii de servicii de parcare se poate manifesta doar cu ocazia derulării procedurilor de achiziție publică pentru desemnarea operatorilor care vor administra parcările. În urma analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că, în unele cazuri, durata contractelor de delegare a gestiunii/concesiune pentru servicii de parcare este foarte mare, existând şi posibilitatea de prelungire”, se mai arată în raport.
În cazul municipiului Timişoara, concesionarul Drumuri Municipale Timisoara SA datorează pentru bunurile date în administrare, o redevenţă anuală reprezentând un procent de 1 % din cifra de afaceri obţinută din exploatarea obiectului concesiunii. Sumele rezultate din exploatarea sistemului public de parcare se constituie venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligaţia de a folosi 50 % din profitul obţinut pentru construirea de noi parcări în municipiul Timişoara. Activităţile de reparaţii şi întreţinere a parcărilor concesionate intră, de asemenea, în sarcina concesionarului. O altă problemă este legată de parcările de reşedinţă din Timişoara. Acestea nu sunt reglementate, însă axarea staţionării (sistemul TIMPARK), se aplică în perimetre stabilite împărţite în 4 zone tarifare, prin plata unor abonamente/vouchere de parcare.
Comentarii prin facebook