Cursele pe trei rute feroviare pe care pasagerii să ajungă de la Timișoara la București sau la Cluj ar trebui să se realizeze cu trenuri nou nouțe, achiziționate cu fonduri europene. Acestea sunt în lucru în Polonia, Alstom Konstal, de la Katowice. Proiectul ar trebui să ducă la producerea și predarea primei rame până la finalul acestui an, în caz contrar se pot pierde fondurile europene.
Între 4 și 6 octombrie 2023, o delegație a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) a efectuat o vizită tehnică la fabrica (Polonia), în conformitate cu prevederile stabilite în contractul privind achiziția a 37 de rame electrice de lung parcurs, semnat de ARF și Alstom Ferroviaria SpA, în luna martie 2022. Scopul principal al deplasării l-a reprezentat vizualizarea primei rame – Coradia Stream RE-IR 102, aflată într-un stadiu avansat de producție, care urmează, după ce vor fi parcurse testele dinamice și statice, să fie livrată ARF, astfel încât acest tren să fie introdus în exploatare pe reţeaua feroviară din România.
Trenurile vor avea sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.
Un capitol important al vizitei tehnice l-a constituit identificarea elementelor și stabilirea aspectelor concrete cu furnizorul, privind calendarul de livrare, autorizare și testare a vehiculelor, conform prevederilor Directivei 2016/797, în condițiile în care acesta a semnalat o serie de greutăți pe care le-a întâmpinat pe lanțul de aprovizionare, fapt ce a dus la o anumită întârziere. Mai pe înțelesul tuturor, proiectul este destul de mult întârziat, semn că asemenea situații nu sunt exclusiv românești.
Cu toate aceste impedimente, se preconizează ca, pe data de 25 noiembrie 2023, firma Alstom să livreze către România primul tren din cele 37 rame electrice RE-IR1, care va sosi la București, în perioada 2-3 decembrie 2023, după care va intra în procedurile de preluare de către ARF, în vederea introducerii în exploatare comercială.
După finalizarea aceastei etape, urmează ca operatorul de transport feroviar de călători – selectat prin procedură competitivă – să înceapă operarea acestui serviciu public.
În perioada următoare, MTI și ARF vor derula o consultare publică pentru a stabili numele comercial al noului serviciu de transport feroviar de călători al României.
Astfel, în cursul anului 2024, pe măsură ce restul trenurilor Alstom vor fi livrate (după finalizarea producției și a tuturor procedurilor legale europene și naționale), se vor introduce noi servicii de transport, pe rutele magistrale electrificate ale României.
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.421.771.878 lei, fără TVA, iar finanțarea proiectului este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile și din Bugetul de stat.
Printre rutele alese pentru operarea noilor trenuri electrice sunt București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad, respective Cluj – Timișoara.
Secțiile de votare din Complexul Studențesc, dar și deja celebra (electoral) localitate Dobrești, acolo unde…
La ora 18.00, la trei ore după deschiderea secţiilor de vot, în judeţul Timiş prezenţa…
Eugen Dogariu, senator de Timiș, spune că la vot a ales ”calea sigură pentru Timiș”.…
Candidat la un loc de senator pe lista PNL, fost viceprimar al Timișoarei, actual consilier…
La ora 12.00, la cinci ore după deschiderea secţiilor de vot, în judeţul Timiş prezenţa…
După ce și-a exercitat dreptul la vot, Alfred Simonis, preşedintele PSD Timiş, totodată președinte al…