Unul dintre cele mai dificile proiecte realizate de administrația locală, cel de extindere a drumului județean care leagă Timișoara de Autostrada a1, de la Dumbrăvița la Giarmata, a fost finalizată. Cu succes real spun reprezentanții constructorului și președintele Consiliului Județean Timiș. Marți a demarat procedura de recepție a lucrărilor proiectului ”Modernizare a DJ 691: Lărgirea la 4 benzi a sectorului km 2+725 (sens giratoriu) – Centura Timișoara și Centura Timișoara – Autostrada A1 (km 12+975)”.
Traseul, care traversează Dumbrăvița și Giarmata, facilitează legătura timișorenilor cu autostrada A1 și rețeaua de transport TEN-T și contribuie semnificativ la fluidizarea traficului spre și dinspre cele două comune periurbane.
Proiectul a fost implementat în baza Contractului de finanțare din fonduri europene având o valoare totală de peste 135 de milioane de lei, aceasta fiind alocată din Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020, din care suma eligibilă este de circa 105 milioane de lei. Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș spune că 99% din banii europeni au fost utilizați, aceasta în ciuda problemelor foarte mari a proiectului, care a generat întârzieri serioase. În fapt, constructorul care a preluat contractul precedent eșuat, Stabag, a reușit în timp scurt să ducă la final investiția.
”DJ 691 este un drum foarte important atât pentru Timișoara cât și pentru localitățile din zona metropolitană. A fost o investiție greu de gestionat, dar am avut încredere, chiar după eșecul cu primul constructor, că Strabag va duce la bun sfârșit contractul și așa s-a și întâmplat. Oamenii deja văd beneficiile unei astfel de lucrări, realizată în timp record, după ce am eliminat blocajele moștenite. Proiectul DJ 691 este dovada că, cine are determinare și e interesat să rezolve problemele cetățenilor, poate reuși”, a declarat președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica.
Proiectul este finalizat, dar mai există de realizat mici ”reglaje”. Sunt câteva semafoare care trebuie montate, de exemplu.
„Mai trebuie să montăm câte un semafor în fiecare intersecție pentru virarea la stânga, fiindcă înălțimea la care trebuiau puse semafoarele din cauza rețelelor de troleibuz face ca acei participanți la trafic care virează la stânga să nu aibă cea mai bună vizibilitate. Dorim să preîntâmpinăm evenimente neplăcute, punând niște semafoare suplimentare pe stâlpii din dreapta carosabilului. Mai sunt câteva ajustări la accesele la proprietăți, dar în rest lucrurile sunt funcționale, se circulă. Traseul este marcat și cetățenii se pot se pot bucura de acest nou drum”, a mai afirmat Nica.
Beneficiari ai proiectului vor fi mai ales locuitorii din Dumbrăvița. Acum, primăria din localitate trebuie să amenajeze spațiul verde de pe acostamentele șoselei, de asemenea, se așteaptă și reluarea transportului public cu troleibuzul.
„Mă bucur foarte mult că a fost finalizat acest proiect. (…) Intervine provocarea pentru noi ca administrație. Trebuie să amenajăm spațiile verzi din acostamentul drumului. Trebuie să amenajăm și să modernizăm trotuarele și să creăm spații de parcare pentru cetățenii care doresc să parcheze și vin în vizită la locuitorii de pe drumul județean. În ceea ce privește transportul în comun, Societatea Metropolitană de Transport Timișoara așteaptă o solicitare din partea executantului că lucrarea este finalizată și că se poate relua transportul prin troleibuze așa cum a fost înainte”, a conform lui Horia Bugarin, primarul comunei Dumbrăvița.
Timpul foarte scurt, dar și vremea au fost două obstacole majore ale finalizării proiectului, din punct de vedere al constructorului.
„A fost un proiect foarte provocator pentru noi, au fost strategii și soluții tehnice care sunt de actualitate și reprezintă viitorul întregii noastre societăți. Au fost măsuri luate pe partea de sustenabilitate prin refolosirea materialelor existente, folosirea de energie verde pentru iluminatul tuturor intersecțiilor. Bineînțeles, semaforizarea este un subiect care va fi în continuare sub monitorizare timp de un an de zile, pentru că timpii de semaforizare trebuie corelați cu valori de trafic și cu celelalte sisteme de semaforizare din oraș. Totul se face cu acordul și cu aprobarea Poliției Rutiere”, a spus Cătălin Flămânzeanu, directorul general al firmei Strabag.
Constructor pentru ambele tronsoane a fost SC Strabag SRL, în calitate de antreprenor general. Lucrările au început cu Lotul 2, în aprilie 2023 și au fost încheiate după un an, în aprilie 2024. Modernizarea acestei secțiuni, delimitată la capete de Centura Timișoarei și Autostrada A1 (km 12+975) a presupus, dincolo de lucrările la partea carosabilă și executarea celor două benzi suplimentare, câte una pe fiecare sens, modernizarea sensurilor giratorii, realizarea iluminatului stradal, trasarea semnalizărilor orizontale și montarea celor verticale.
Extinderea a necesitat și refacerea traversării la nivel cu calea ferată, precum și montarea unei bariere automatizate. În paralel, s-au realizat pista de biciclete și accesele către proprietăți.
În ce privește Lotul 1, lucrările au început în prima parte din septembrie 2023 și s-au finalizat la jumătatea lunii aprilie 2024. Modernizarea porțiunii respective a inclus și extragerea unora dintre stâlpii care susțineau linia de troleibuz și înlocuirea lor cu 47 de stâlpi noi. De asemenea, s-a mai amenajat și sensul giratoriu de lângă centură, s-au asfaltat stațiile pentru mijloacele de transport în comun și s-au trasat marcajele rutiere necesare ghidării traficului în noile condiții.
Universitatea de Vest Timișoara a semnat, miercuri, la Ministerul Educației, două contracte de finanțare aferente…
Proiectul de reabilitare a liniilor de tramvai și a tramei stradale de pe Calea Bogdăneștilor…
Zile bune pentru Leii din Banat! După victoria importantă de pe terenul Stelei, miercuri a…
Sportiva timișoreană Narcisa Martin este, de astăzi, vicecampioana mondială la Culturism - Bikini Fitness Senioare…
Anul acesta, prin intermediul campaniei „Bradul Dorințelor”, angajații din clădirile de birouri United Business Center…
Lângă Podul Decebal, un loc fierbinte în Revoluția din 1989, au fost puse, miercuri, bazele…