Turismul este unul dintre segmentele importante ale oricărei economii naționale, iar România are un avantaj strategic: deține toate tipurile de relief, stațiuni la Marea Neagră plus Delta Dunării, a doua ca mărime și cea mai bine conservată dintre deltele europene. De asemenea, țara noastră punctează la partea de turism cultural, cu obiective istorice și religioase foarte relevante.
În acest context, de bun augur este creșterea de 4,5% a sosirilor înregistrate în structurile de primire turistică (inclusiv apartamente și camere de închiriat), în anul 2024. Datele Institutului Național de Statistică (INS) arată astfel un total de 14,263 milioane persoane. Din numărul total de sosiri, cele ale turiștilor români în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare au reprezentat 83,3%, iar sosirile turiștilor străini au reprezentat restul de 16,7%.
Anul trecut, la punctele de frontieră s-au consemnat 13,352 milioane persoane din categoria vizitatorilor străini sosiți în România. În schimb, plecările vizitatorilor români în străinătate, înregistrate în aceleași condiții, au fost de 16,059 milioane persoane. Toate datele din sectorul de turism arată că românii călătoresc tot mai des, atât în țară, cât și în alte state.
În ultima lună a anului 2024, în unitățile de ospitalitate (inclusiv apartamente și camere de închiriat) au înnoptat 962.800 persoane, în creștere cu 6,8% față de aceeași perioadă a anului precedent. Sosirile turiștilor români au reprezentat 83,7%, iar cele ale turiștilor străini 16,3%. Durata medie a șederii în luna decembrie 2024 a fost de 1,8 zile la turiștii români și de 2,2 zile la turiștii străini, rezultând un total de 1,820 milioane înnoptări, în avans cu 4,9% față de cele din luna decembrie 2023.
Cele mai multe sosiri ale turiștilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare s-au înregistrat în 2024 în municipiul București (1,998 milioane persoane), județul Constanța (1,754 milioane persoane) și județul Brașov (1,508 milioane persoane). La partea de număr de înnoptări, clasamentul este ușor diferit: județul Constanța (5,564 milioane persoane), municipiul București (3,955 milioane persoane) și municipiul Brașov (2,823 milioane persoane). Se observă astfel comportamentul turistic diferit în cadrul litoralului românesc, unde vacanțele sunt de obicei de tip sejur.
Cele mai multe sosiri ale turiștilor străini cazați în structurile de primire turistică din România, în anul 2024, sunt: Germania – 240.400 persoane, Italia – 213.500 persoane, Israel – 151.500 persoane, Statele Unite ale Americii – 147.464 persoane, Marea Britanie – 135.087 persoane, Spania – 119.907 persoane, Ungaria – 114.020 persoane, Franța – 113.101 persoane, Ucraina – 108.653 persoane și Polonia – 102.858 persoane.
Pentru că nivelul prețurilor în România este mai scăzut decât în țările lor de origine, mulți cetățeni ai statelor mai dezvoltate din Europa și America aleg astfel să viziteze diverse regiuni ale țării noastre. Pe lângă zona de litoral, munte, Delta Dunării și Capitală, de mare interes este regiunea Transilvaniei.
Mitul lui Dracula și al vampirilor este în mod frecvent asociat cu România, iar turiștii străini sunt interesați de a vizita castele și alte locații care inspiră aceste povești.
Legenda vampirilor transilvăneni și legătura închipuită cu domnitorul Vlad Țepeș (fiul lui Vlad Dracul) a inspirat și conturarea unui brand celebru în România în sectorul de divertisment online. Vlad Cazino, platformă de jocuri cu sloturi și alte atracții de tip online casino, s-a lansat în urmă cu 7 ani special pentru piața locală de jocuri de noroc online. Operatorul care deține acest cazinou online a ales reinterpretarea mitului lui Dracula într-un mod amuzant și original, iar povestea s- a dovedit a fi de succes.
Brandul turistic al României este impulsionat în ultimii ani mai ales de promovarea naturală, gratuită, realizată chiar de turiștii străini care își povestesc experiențele proprii pe rețelele de social media. Tot mai mulți influenceri – relevanți pe nișa de vacanțe sau divertisment în general – postează conținut favorabil turismului în țara noastră pe Tik Tok, Instagram, Facebook și YouTube, atât în campanii plătite, cât și în altele realizate pro-bono.
Mai mult decât atât, de curând au existat recomandări cu privire la turismul în România consemnate în mass-media internațională, în publicații importante precum National Geographic și Vogue. Spre exemplu, prestigioasa revistă americană de modă și lifestyle a plasat țara noastră înaintea altor destinații celebre precum SUA, Japonia, Australia și Grecia în ceea ce privește destinațiile de călătorie propuse cititorilor pentru anul 2025.
Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care…
Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și…
Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”,…
Bazele de deszăpezire aparținând Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara și cele ale Consiliului Județean…
Președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, aduce din nou în prim plan ”unirea” Spitalului Județean…
CSC Dumbrăvița dispută la finalul acestei săptămâni, ultimul joc oficial din deplasare din acest an…