De mai bine de un an, Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) se confruntă cu o serie de deficienţe referitoare la amânări repetate a unor lansări de apeluri de proiecte, întârzieri exagerate şi nejustificate în evaluarea proiectelor, a cererilor de rambursare şi a plăţilor către beneficiari şi, nu în ultimul rând, la sistarea tuturor plăţilor pe acest program.
După ce „cuţitul a ajuns la os”, autorităţile publice şi cei implicaţi în administrarea programului au reacţionat, astfel încât ştirile din ultima vreme prevestesc timpuri mai bune pentru actualii şi viitorii beneficiari ai POSDRU.
Prima schimbare în bine se referă la eligibilitatea TVA-ului pentru proiectele aflate în implementare în cadrul programului. Pe Agenda de lucru a şedinţei Guvernului României din data de 7 august 2012 a fost inclusă şi Hotărârea de Guvern pentru completarea art. II din Hotărârea Guvernului nr. 1135/2011, pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale. Prin această măsură, pentru beneficiarii/partenerii care sunt societăţi comerciale, TVA nedeductibilă aferentă proiectelor de grant/strategice finanţate prin POSDRU, depuse înainte de 1 ianuarie 2012 şi aflate în implementare, va fi eligibilă şi rambursată din program. Măsura nu se aplică proiectelor care au fost deja finalizate.
Tot referitor la TVA, Autoritatea de Management a POSDRU informează că începând din august, s-a început rambursarea contravalorii TVA. Astfel, începând din 1 august 2012, s-au plătit: contravaloarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile efectuate de beneficiari (mai puţin societăţi comerciale) pentru un număr de 865 cereri de rambursare TVA ; sumele din sursa Buget de stat pentru 208 cereri de rambursare ; 23 de prefinanţări. Având în vedere numărul mare de dosare aflate în lucru, AM POSDRU a anunţat că va finaliza plăţile pentru cererile aprobate până la data de 29 august 2012 pentru sursa Buget de stat şi pentru TVA. Pentru plata sumei aferente Fondului Social European, AM POSDRU va demara plăţile după primirea fondurilor necesare de la Ministerul de Finanţe.
Şi privitor la întârzierile în rambursarea plăţilor către beneficiari, AMPOSDRU doreşte să îmbunătăţească situaţia. Astfel, pentru a veni în ajutorul beneficiarilor POSDRU ale căror situaţii financiare sunt afectate negativ de întârzierile înregistrate în rambursarea plăţilor din FSE, AM POSDRU adresează rugămintea tuturor beneficiarilor de a completa o machetă cu sumele pe care aceştia le au restante la bugetul de stat (urmare a neachitării contribuţiilor aferente salariilor plătite în cadrul proiectelor POSDRU) şi penalităţile aferente acestora, calculate până la data de 15 august 2012 şi de a o transmite către acesta până cel târziu în data de 27 august 2012. Aceste informaţii vor sta la baza elaborării unui memoriu pe care AM POSDRU în vederea deblocării situaţiei financiare existente la nivelul beneficiarilor POSDRU.
Observăm că se încearcă, ce-i drept, încă cu paşi mărunţi, găsirea de soluţii la diversele probleme apărute în implementarea POSDRU. Să sperăm că acesta este doar începutul unei perioade favorabile relansării POSDRU, atât în ceea ce-i priveşte pe actualii beneficiari de proiecte finanţate din POSDRU, cât şi pentru viitorii potenţiali beneficiari ai programului prin lansarea apelurilor de proiecte prognozate de ceva vreme.
Aquatim anunţă existenţa unei situații critice apărute în timpul punerii în funcțiune a noii conducte…
Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare…
Ruben Lațcău a fost votat, marți seara, în funcția de viceprimar al Timișoarei. În prima…
Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că Mircea Geoană, promovat de PSD, ar fi…
G4Media.ro a publicat dovada că, la sfârșitul lunii mai 2022, o cursă Țiriac Air, închiriată…
Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind…