Doi „clienti” ai DNA se lupta pentru tramvaiele Timisoarei

Oricine ar câștiga licitația, tramvaiele din Timișoara vor fi reabilitate de o firmă a unui om de afaceri cu mari probleme cu legea. Gruia Stoica, de la Remar, și Călin Mitică, de la Remarul 16 Februarie, sunt personaje bine cunoscute de procurorii DNA. Primul dintre ei a fost, de altfel, arestat pentru o șpagă de nu mai puțin de trei milioane de euro, iar al doilea are mai multe dosare penale în lucru la DNA.

În câteva săptămâni va fi anunțat câștigătorul licitației pentu reabilitarea tramvaielor din Timișoara. Au depus oferte doar două firme, Remar Pașcani și Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca. Contractul propus de Primăria Timișoara prevede reabilitarea a până la 30 de tramvaie, la un preț estimat între 500.000 și 800.000 de euro pe bucată. Proprietarii celor două societăți interesate sunt personaje controversate, care învârt sume fabuloase.

În noiembrie anul trecut, CFR Călători a depus o plângere penală împotriva Remarul 16 Februarie, cerând recuperarea unui prejudiciu de peste 87 de milioane de lei. CFR reclamă faptul că în pereții și podeaua a 34 de vagoane achiziționate de la Remarul s-a găsit azbest, substanță cancerigenă interzisă. CFR Călători a cumpărat vagoanele în ianuarie 2007, dată la care folosirea azbestului era deja interzisă. Au fost expuși riscului de a se îmbolnăvi zeci de mii de oameni, călători și angajați ai CFR.

Remarul 16 Februarie este controlată, prin Transferoviar Grup, de omul de afaceri Călin Mitică și soția acestuia. În august 2010, Mitică a fost trimis în judecată de DNA pentru complicitate la infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice. În același dosar au mai fost trimiși în judecată Alexandru Noapteș, fost director general al CFR Călători, și Emil Sabo, fost director general al CFR Infrastructură și fost angajat al lui Călin Mitică. Acum nouă ani, CFR Călători a cumpărat de la Remarul 16 Februarie șase vagoane cu motor care anterior fuseseră „pasate” între alte firme, ca să le crească artificial valoarea. Prejudiciul a fost calculat la 2,8 milioane lei.

Relația Remarul 16 Februarie – stat s-a consolidat cu largul sprijin al lui Vasile Blaga. Emil Sabo a făcut parte din echipa de campanie electorală a lui Blaga în 2008, iar un an mai târziu a fost numit director general al Companiei Naționale de Investiții. După ce Blaga a devenit ministru de Interne, Sabo a avandat în funcția de director general al CFR Infrastructură, pe care a ocupat-o până când a fost trimis în judecată de DNA. Agathe Rudeanu, fiica lui Vasile Blaga, a lucrat, la rândul ei, pentru Remarul 16 Februarie.

În ultimii ani, Remarul a încheiat mai multe contracte cu CFR, iar unele dintre ele au atras atenția DNA, care a deschis mai multe dosare penale. Printre acestea, în plus față de cele două prezentate anterior: în decembrie 2007, reparații și modernizare locomotive – 110 milioane lei, iulie 2008: achiziție vagoane cu motor – 224 milioane lei, decembrie 2008: reparații locomotive, – 167 milioane lei, decembrie 2010: adaptare automotoare Diesel pentru circulația pe căile ferate române – 336 milioane lei. Contractele au fost semnate când ministru al Transporturilor era Ludovic Orban, respectiv Anca Boagiu.

Gruia Stoica, președintele Grampet Group, din care face parte şi Remar Pașcani, a fost arestat săptămâna trecută, fiind acuzat că i-ar fi dat avocatului Doru Boştină trei milioane de euro pentru a afla cât cere CFR Marfă la o licitaţie pentru transportarea cărbunelui în beneficiul Complexului Energetic Oltenia. GFR, compania controlată de Gruia Stoica a participat anul trecut la licitaţia de privatizare a pachetului majoritar de acţiuni a CFR Marfă. Până la urmă, tranzacţia nu s-a finalizat, după ce unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

Share
Published by
Cristina Tomescu

Recent Posts

Şi totuşi, ce este mai important? Conotaţiile electorale ale unei şedinţe de guvern sau faptul că se face un stadion la Timişoara?

În mod simbolic, săptămâna trecută, chiar la Timişoara a fost aprobată Hotărârea de Guvern care…

12 minute ago

Program de lucru al RETIM pentru 1 mai și Sărbătorile Pascale, Zona 1 și Zona 0 a județului Timiș

Compania RETIM, liderul în gestionarea deșeurilor din județul Timiș, aduce la cunoștința clienților și colaboratorilor…

51 de minute ago

Programul de lucrări al SDM în ziua de 30 aprilie 2024

Societatea Drumuri Municipale (SDM) face cunoscut programul zilei de 30.04.2024, unde se vor executa reparaţii…

2 ore ago

Prefectul Mihai Ritivoiu îi răspunde lui Alin Nica, pe tema procesului cu CJT: ”Disperare fantastică? O fi, dar nu la mine”

La câteva ore de la declarațiile de presă ale lui Alin Nica, pe tema procesului…

15 ore ago

Dominic Fritz și Alin Nica și-au depus candidaturile la funcția de primar al Timișoarei și președinte al Consiliului Județean Timiș

Alianța Timișoara Unită, care îl susține pe Dominic Fritz la Primăria Timișoara, respectiv Alianța Dreapta…

16 ore ago

Dominic Fritz are carte nouă de rezidență permanentă în Timișoara

Dominic Fritz, primarul Timișoarei, a primit o carte de rezident din partea autorităților române și…

18 ore ago