Am putea avea liber la pedalat pe Marasesti. Robu nu renunta insa la interdictii: Sunt un primar responsabil / FOTO

Pe strada Mărășești s-ar putea da drumul la biciclete, dar primarul Nicolae Robu nu vrea să renunțe la interzicerea trotinetelor și tricicletelor în centru. Este concluzia dezbaterii publice de luni după-amiază. În plus, mai trebuie definit conceptul „zonă de promenadă”, care nu e totuna cu străzile pietonale. De ce e nevoie de interdicție? În scop preventiv!

Câteva zeci de timișoreni, inclusiv consilierii locali Luminița Țundrea și Ion Ardeal Ieremia (PSD) și independentul Adrian Orza, au venit luni la dezbaterea publică solicitată pe marginea proiectului referitor la interzicerea deplasării cu trotinete, triciclete, role sau skateboarduri prin centrul Timișoarei. Pentru că s-au cerut, din start, date legate de numărul de incidente cauzate de acești participanți la trafic și la străzile pe care s-ar fi produs acestea, primarul Nicolae Robu a explicat cum stau lucrurile din punctul său de vedere. „Măsurile sunt de ordin preventiv, pentru că eu ca primar responsabil ce mă pretind, nu pot aștepta să moară un copil accidentat de cineva care circulă cu viteză. Nu pot aștepta să fie cineva accidentat și traumatizat, pentru că așa vrea unul sau altul (…) Și dacă n-ar fi nicun pericol de accidentare, pentru că în zona de promenadă oamenii trebuie să se plimbe liniștiți, aș avea aceeasi poziție. Despre asta e vorba”, a spus edilul.

Unul dintre participanții la dezbatere a propus utilizarea unui radar. „Autoritățile din străinătate folosesc radare și amendează bicicliștii care merg mai mult cu 10 km/h. Dacă ei pot face asta, și noi putem (…) Nu sunt deloc de acord cu persoanele care fac așa-zis sport și merg cu viteză prin centru, dar acestea sunt foarte puține. Despre strada pietonală Mărășești ați spun, în 2012, că o veți face să se dea lumea cu rolele. Eu nu cred că este o soluție interzicerea. Mașinile produc mult mai multe accident, dar nimeni nu s-a gândit să interzică de mâine mașinile în oraș”, i-a spus tânărul edilului. Robu a replicat imediat: „Dar masinile pot să intre unde vor? Nu mă faceți să-mi fac cruce, că nu se cuvine aici. Cine vine cu poziții anarhiste nu are nicio șansă cu mine. Nu ne referim la pietoni si zonele pietonale, ne referim o zonă specială pe care Timișoara o are, numită zonă de promenadă… Trebuie să ne protejăm de cei care ne pun în pericol. Nu suntem în măsură să punem în aplicare această măsură propusă, cea cu radarul (…) În 2012 nu-mi închipuiam, când am decis ca strada Mărășești să fie pietonală, că voi vedea în Timișoara comportamente cum îmi este dat să văd acum (…) Ați văzut un cetatean de 65-70 de ani care merge zilnic cu rolele pe pietonală cu viteza foarte mare? Ce se întâmplă dacă accidentează pe cineva?”.

Ana Munteanu, cea la inițiativa căreia a fost organizată dezbaterea publică, a cerut introducerea avertismentelor și rearanjarea sistemului de amenzi, dar a spus și că polițiștii locali ar trebui să pedaleze prin centru, dacă tot au în dotare vehicule pe două roți. „Sunt speriată de încăpățânarea cu care susțineți acest proiect, îmi dau seama că nu avem un partener de dialog”, a spus tânăra. „Nimic nu e aplicabil din ce ați propus, totul este în termeni vagi. Reglementările nu se fac în termeni vagi, se fac în termeni preciși. În privința cuantumului amenzilor, admit că putem discuta, admit să introducem și avertismentul, cum am făcut la biciclete. Este o propunere constructivă și pot să o accept”, i-a răspuns Robu.

O intervenție foarte interesantă a avut medicul psihiatru Carina Dragu. „Eu v-am votat, deci sunteți reprezentantul meu. Admir pasiunea cu care combateți, dar m-aș bucura foarte mult dacă ați folosi-o pentru un lucru care are sens. Acest oraș nu a fost gândit pentru trotinete, dar aș vrea să vad care este viziunea dvs. Cum va fi peste 10 ani? Ce veți face? Eu locuiesc în centru, cabinetul meu este în centru… Nu pot să mă deplasez decât cu trotineta. Nu îmi permit, literal vă spun, să pierd 15 minute cât aș face pe jos dintr-o parte într-alta. Nu am timp fizic să pierd cu deplasarea, fără trotinetă (…) În timp ce merg cu trotineta, văd reacțiile: unii imi zâmbesc, altii, pe la 50-60 ani, se uita critic, pentru că le este teama. Dvs îi încurajați să le fie teamă (…) Da, există persoane care circulă periculos, dar sunt puține. Noi, restul, ce facem?”, a spus timișoreanca.

Robu a adus apoi în discuție Planul de Mobilitate Urbană și a recunoscut că are unele probleme în a comunica. El a spus că se gândește să facă unele schimbări pe strada Mărășești. A intervenit în discuție și Cristi Brîncovan, care a cerut ca bicicliștii să aibă un reprezentant în comisia de circulație a PMT, așa cum au, de exemplu, taximetriștii. Primarului i s-a cerut și o definire clară a ceea ce înseamnă zonă de promenadă, lucru care, spune Robu, va fi rezolvat în proiectul revizuit. Dezbaterea s-a încheiat după ceva mai mult de două ceasuri, fără să fi vorbit toți cei înscriși la cuvânt. „Am acceptat imediat să desemnez în comisia de circulație și un reprezentant al bicicliștilor. Eu chiar sunt bucuros că în Timișoara se folosește bicicleta și am o preocupare specială de a face cât mai multe piste pentru bicicliști (…) Încă o concluzie pe care am reținut-o este aceea de a mai reflecta asupra regimului străzii Mărășești. Poate că am putea accepta ca acum pe Mărășești să coexiste bicicliști, rollerii și așa mai departe, utilizatorii celoralte mijloace, cu cei care se deplasează pe jos (…) Nu știu dacă vom trasa piste pe strada Mărășești, însă în centrul istoric este exclus să trasăm piste. Nici nu avem voie și, în plus, ar arăta rău”, a spus primarul Timișoarei.

Concluzia îi aparține Carinei Dragu: „Eu am nevoie să pot să trăiesc în centru. Nu mi se pare normal să luați o decizie pentru a-i proteja pe acei cetățeni care se duc prin centru doar sâmbăta și duminica. Sâmbătă și duminică nu mă duc cu trotineta, când e plin de oameni. În forma actuală, legea ne interzice pe toți, sub orice formă, la orice oră, ceea ce nu este corect, nu este normal, nu are sens (…) Pentru mine, și pentru alții, trotineta nu este un mijloc de recreere. Ni s-a spus că putem să ne plimbăm pe malul Begăi. E foarte bine, doar că eu mă plimb. Eu așa mă deplasez. Cred că sunt mulți ca mine. Sper să primim un mesaj prin care să ni se spună că putem și noi trăi în orașul acesta, nu doar cei din mașini”.

Share
Published by
Otilia Galescu

Recent Posts

Încă un meci de pus în ramă! Lugojul bate Brașovul în decisiv

O nouă partidă, o nouă „capodoperă”, în Sala IK Ghermănescu din Lugoj, acolo unde s-a…

7 ore ago

Campioana din Cluj a tremurat până în ultima secundă pentru victorie, în faţa unei Timişoare renăscută în ultimul sfert

Ultimul meci pe teren propriu din 2024 pentru SCM Timişoara a fost un joc de…

11 ore ago

Accident fără victime, dar cu pagube şi multe surprize… neplăcute

Un accident banal, care putea fi însă unul cu consecinţe nefaste a scos la suprafaţă…

13 ore ago

CJ Timiș și Spitalul Județean Timișoara solicită 200 de milioane de euro pentru o nouă clădire în cadrul unității medicale

Consiliul Județean Timiș a depus, împreună cu Spitalul Județean Timișoara, o solicitare de finanțare pentru…

15 ore ago

Alfred Simonis anunță discuții cu Dominic Fritz pe tema impozitelor locale. Solicitarea: reducerea treptată a impozitării, an de an

La scurt timp după ce conducerea primăriei timișorene s-a văzut în fața faptului împlinit, proiectul…

18 ore ago