Federația Asociațiilor de Locatari Timișoara (FALT), organizație neguvernamentală care reprezintă interesele a peste 3552 de asociații de locatari/proprietari din Timișoara, membră a Ligii HABITAT România, esteă nemulţumită faţă de modul cum se desfăşoară procesul de modificare a Legii privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.
FALT a participat în procesul de modificare a acestei legi am participat, alături de Liga Habitat România, la grupul de lucru constituit la Comisia de Administraţie din Camera Deputaţilor din anul 2020 și până în data de 27 iunie 2022, când grupul de lucru a considerat că nu mai e nevoie să se lucreze pe acest proiect, probabil era o mare grabă să adopte legea.
”Spre surprinderea noastă, de atunci şi până la începutul lunii aprilie 2023, nu s-a mai întâmplat nimic, iar acum au avut loc trei întâlniri ale comisiei în 12, 19 şi 25 aprilie. Nu putem înţelege care este motivul pentru care acum nici o organizaţie care reprezintă interesele asociaţiilor de proprietari nu a fost invitată să participe la lucrările comisiei. În cei aproape trei ani cât am participat, fie fizic, fie on line ni s-a spus, la o serie de articole care nu s-au clarificat la grupul de lucru, că se vor clarifica în plenul comisiei. Mai mult, nu este public documentul pe care se lucrează la comisie, iar dacă încercăm să vedem discuţiile din comisie, nu se înţelege nimic ( spre exemplu: „trecem la marginal 7” ) pentru că nu se spune pe ce articol din vechea lege se discută, sau care este forma propusă a amendamentului aprobat de comisie. Din ceea ce am putut înţelege din înregistrare, constatăm că sunt articole care au fost acceptate intr-o formă corectă la grupul de lucru, iar acum la presiuni politice se modifică cu 180 de grade”, spune Petru Olariu, împuternicit FALT.
Un exemplu în acest sens la articolul 64 care se referă la atestarea administratorilor de condominii de către Primărie, în grupul de lucru prevederile au fost abrogate, iar acum la presiuni politice, se prevede din nou atestarea administratorilor de către primării.
”Preşedinta comisiei a afirmat că a avut discuţii cu Asociaţia municipiilor din România şi că e necesară atestarea”, mai spune Olariu.
Legea actuală, prevede că atestatul se emite în baza următoarelor documente: certificatul de calificare profesională pentru ocupația de administrator de condominii, cazierul judiciar care să ateste că nu a suferit nicio condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracțiune de natură economico-financiară; cazierul fiscal. Se poate constata faptul că atestatul nu îşi mai are rostul întrucât faţă de Legea 230/2007, cînd nu era obligatoriu un curs, ci doar un examen la Primărie, acum Primăria nu ar mai avea nicio treabă, întrucât cele trei documente se pot depune la asociaţie în momentul angajării administratorului.
În cadrul grupului de lucru un deputat, fost primar, a venit şi a spus că e inutil acel atestat din moment ce Primăria nu mai examinează persoana, pentru că ea a urmat un curs şi ca atare această birocraţie este inutilă, argument care a fost luat în considerare de către deputați și ca atare au propus abrogarea prevederilor referitoare la atestat. Acum la comisie, când s-a discutat oportunitatea atestatului reprezentantul Ministerului Dezvoltării a motivat necesitatea prin faptul că Primăriile trebuie să aibă un control al administratorilor şi că asociaţiile nu ar fi capabile să verifice cele trei documente.
”Adevărul este că se doreşte un control politic din partea Primăriilor asupra administratorilor de condominii. Deşi Primăria nu mai poate refuza emiterea atestatului, sunt Primării care abuzează şi dau HCL-uri prin care pun alte condiţii, astfel încât să poată retrage acel atestat cum vor ele și atestatul să devină o sperietoare pentru administratori, prin care Primăria să se poată folosi de administratori, mai ales în campaniile electorale și nu numai atunci. Acest lucru a fost dovedit de unul dintre parlamentarii din comisie, la solicitarea preşedintelui comisiei şi a unor deputaţi care se făceau că nu cunosc ce se întâmplă în Primării. Aşa cum decurg lucrurile la comisie, se pare că toată munca grupului de lucru a fost doar de faţadă, că vor să îmbunătăţească legea, iar acum procedează tocmai invers. Comisia de administraţie, pe lângă faptul că nu ne-a dat posibilitatea de a participa să susţinem propunerile noastre, a mai găsit o altă modalitate ca deputaţii să nu poată să îşi spună părerea decât din argumentele reprezentantului Ministerului Dezvoltării, prin faptul că nu a prezentat deputaţilor tabelul de lucru pe care s-a lucrat la grup”, mai spune Olariu.
FALT îi îndeamnă pe toţi cei interesaţi de modul cum va arăta noua lege să urmărească lucrările Comisiei de administraţie şi să încerce să discute cu parlamentarii care au promis că susţin proiectele de modificare/îmbunătăţire a legii, iar acum nu le mai susţin.
Comanzi, probezi, plătești doar ce păstrezi! O nouă tendință de shopping inteligent și confortabil pentru…
Palatul Administrativ din Timișoara a găzduit o întâlnire la care au participat liderii ADR Vest…
Jumătate dintre utilajele care vor lucra la forarea tunelurilor care vor fi realizate pe porțiunea…
În urma unei investiții a Administrației Bazinale de Apă Banat (ABA Banat), la Oravița au…
La foc automat. Ca în fiecare toamnă, prim-divizionara de volei feminin CSM Lugoj nu prea…
Lansat în 2013 în România, VESSMARY este un concept dedicat evidențierii feminității în toate formele…